واکس کرونای ایران همان واکسن کرونای روسیه است؟

لست سکند

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت شایعه شباهت واکسن کرونای ایران به واکسن کرونای روسیه را رد کرد.

به گزارش کاماپرس، بعد از سخنان کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره صدور مجوز اخلاقی برای واکسن کرونا و همچنین شروع آزمایشات بالینی آن ، شایعاتی درباره شباهت این واکسن با واکسن ساخت روسیه در فضای مجازی منتشر شد.

طبق گفته جهانپور این واکسن با تکنولوژی قدیمی تولید واکسن که ویروس غیرفعال است، تحقیق و احتمالا تولید می‌شود. اما از دیروز شایعاتی شنیده می شود که واکسن ایرانی کرونا، مشابه اسپوتنیک ۵، واکسنی است که روسیه برای کرونا تولید کرده و برخی هم گفته‌اند همان است.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

واکسن ایرانی ویروس غیرفعال کروناست

راز آسمان پایتخت

اما رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت همه این شایعات را رد می کند. او در پاسخ به این شایعات در توییتی نوشته:« اولین واکسن ایرانی کرونا متعلق به شرکت شفافارمد، با فناوری ویروس غیرفعال شده کروناست و این فناوری هیچ ارتباطی به واکسن اسپوتنیک روسیه و… که برپایه آدنو ویروس یا mRNA یا… تهیه شده است ندارد. ‏این رو لطفا به کارشناسان مربوطه بویژه در برخی شبکه های خارج از کشور یادآوری بفرمایید!»

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بهداشت و سلامت، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

به گزارش همشهری او همچنین دیروز توییت کرده بود: «‏Gam-COVID-Vac واکسن روسی که امروز تلقیح آن قبل از پایان مرحله سوم مطالعه بالینی در روسیه آغاز شد، واکسن ویروسی با فناوری منحصر به فرد آدنو ویروس انسانی (ویروس سرماخوردگی) دو (سویه) ناقل است و سازندگان بر بیخطری و اثربخشی بالاتر آن نسبت به واکسن های فایزر و آسترزنکا تاکید دارند.»

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز