واکسن کرونای ایرانی مهرماه سال 1400 می آید

لست سکند

واکسن کرونای ایرانی از مهرماه سال ۱۴۰۰ برای واکسیناسیون جمعی آماده می شود.
به گزارش کاماپرس، خبرهای زیادی درباره واکسن ایرانی کرونا شنیده می شود، اما به گفته دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا تا کنون هیچ واکسن ایرانی مجوز ورود به فاز انسانی را نگرفته و فقط یک واکسن تا کنون کد اخلاقی دریافت کرده است.

به گفته مصطفی قانعی اگر واکسنی کد اخلاق هم بگیرد تا مجوزی از سازمان غذا و دارو اخذ نشود، پیشرفتی انجام نشده و پیشرفت زمانی حاصل می‌شود که سازمان غذا و دارو مجوز کار بالینی واکسن را صادر کند.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در این باره توضیح می دهد:«کد اخلاق یکی از ضرورت‌های صدور مجوز است و اگر کمیته اخلاق کشوری کد و مجوزی ندهد، سازمان غذا و دارو هم مجوزی برای کارآزمایی بالینی صادر نمی‌کند.»

آزمایشهای انسانی از اردیبهشت ۱۴۰۰

راز آسمان پایتخت

به گفته قانعی همه واکسن‌ها در مرحله پره کلینیکال یا قبل از بالینی قرار دارند و امید می‌رود حداقل ۴ واکسن بتوانند در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ فاز ۳ انسانی را آغاز کنند.

او درباره نحوه فراخوان و جذب داوطلب برای کارآزمایی بالینی انسانی واکسن، به ایسنا می گوید:« هنوز مجوزی برای مطالعه انسانی صادر نشده است؛ بنابراین برای فراخوان داوطلبان نیز حرکتی انجام نشده است. هر شرکتی پروژه خود را به سازمان غذا و دارو تحویل می‌دهد، استانداردی وجود دارد که در فاز اول تعدادی انسان، در فاز دوم تعداد بیشتر و در فاز سوم تعداد انسان خیلی بیشتری مورد مطالعه قرار می‌گیرند. هر مرحله نیازمند اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو است که هنوز مجوز مرحله اول انسانی هم برای هیچ یک از واکسن‌ها صادر نشده است.»

مهر ۱۴۰۰ واکسیناسیون جمعی

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره عوارض احتمالی تزریق واکسن ایرانی کرونا، می گوید:« اکنون چون در دنیا واکسن‌های کرونا تولید شده و فاز سوم کارآزمایی بالینی هم طی شده است تقریبا عوارض احتمالی مشخص است. واکسن‌هایی هم که در ایران تولید می‌شود همان‌هایی است که در چین، هند، آمریکا و… تولید می‌شود و متفاوت از آنها نیست. زمانی که واکسن تولیدی ما بخواهد وارد بازار شود از تمام عوارض و کارآزمایی آنها می‌توانیم استفاده کنیم برای انتخاب نوع واکسن، تعداد تزریق و… که در اختیارمان است.»

قانعی معتقد است اگر فاز سوم انسانی در اردیبهشت ۱۴۰۰ در ایران آغاز شود، واکسیناسیون جمعی احتمالا مهر ماه سال ۱۴۰۰ است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز