مصرف کدام موادغذایی در دوران بارداری مناسب است؟

بارداری کاماپرس
لست سکند

مصرف مواد مغذی و سالم در دوران بارداری برای تقویت و حفظ سلامتی مادر و جنین و همچنین تضمین رشد مناسب جنین، ضروری است.

کاماپرس در این گزارش، 10 ماده غذایی مفید برای دوران بارداری را معرفی می‌کند.

تخم مرغ

این منبع سرشار از اسید فولیک و آهن با هر نوع طبخ، برای دوران بارداری مفید است. تخم مرغ به عنوان یکی از اقتصادی‌ترین گزینه‌های لیست، حاوی کولین (موجود در زرده) است که برای رشد مغز جنین اهمیت دارد و خطراتی از قبیل نقص لوله عصبی را کاهش می‌دهد.

آجیل

مغز تخمه‌های مختلف از بهترین مواردی هستند که می‌توانید به عنوان میان‌وعده‌ای غنی از چربی‌های مفید از جمله امگا3، پروتئین، فیبر و بسیاری از ویتامین‌ها مصرف کرد. بادام و پسته سرشار از منیزیوم هستند که می‌تواند به رشد سیستم عصبی کودک کمک ‌کند.

بیشتر بخوانید:

راز آسمان پایتخت

سیب‌زمینی شیرین

علاوه بر فیبر، پتاسیم، آهن، ویتامین ب6 و سی که در دیگر موارد این لیست موجود است، سیب‌زمینی شیرین مس نیز دارد که به جذب آهن کمک می‌کند. از دیگر خواص سیب‌زمینی شیرین، بتاکاروتن است که با تبدیل آنتی‌اکسیدان‌ به ویتامین آ، در رشد چشمان کودک و همچنین استخوان و پوست نقش مهمی ایفا می‌کند.

حبوبات

این گزینه که به عنوان وعده‌ی اصلی برای گیاهخواران نیز مناسب است، بسیاری از مواد معدنی مورد نیاز بدن مادر و جنین را تامین می‌کند. حبوبات علاوه بر پروتئین، آهن و اسید فولیک، حاوی فیبر، کلسیم و روی نیز هستند.

گوشت قرمز

از آنجاکه در دوران بارداری بدن شما به پروتئین بیشتری نیازمند است، گوشت قرمز به عنوان منبعی شناخته شده برای پروتئین، آهن و همچنین ویتامین‌های گروه ب از بهترین گزینه‌هاست. گوشت قرمز نه تنها به رشد و شکل‌گیری ماهیچه‌های کودک کمک می‌کند بلکه از کم‌وزنی و کم‌خونی مادر و جنین جلوگیری می‌کند.

آب میوه‌ها

می‌توانید برای دریافت اسید فولیک، پتاسیم و البته ویتامین سی، روز خود را با یک لیوان آب پرتقال شروع کنید. خواص آب پرتقال و لیمو مادران باردار را در مقابل سرماخوردگی نیز مقاوم می‌سازد. به جز پرتقال، گیاهانی از قبیل توت‌فرنگی، گوجه، فلفل قرمز و بروکلی برای تامین ویتامین سی مناسب هستند. انبه نیز از میوه‌هایی بسیار مقوی است که بیش از 20 ویتامین و ماده معدنی دارد.

ماست

بهتر است بدانید میزان کلسیم موجود در ماست از شیر بیشتر است. ماست شامل دیگر مواد مغذی استخوان‌ساز از جمله روی و ویتامین‌های گروه ب می‌شود که برای سلامت استخوان و دندان کودک لازم‌اند. اگر کلسیم کافی مصرف نکنید، بدن برای تامین جنین، کلسیم مورد نیاز را از استخوان شما می‌گیرد که در آینده احتمال پوکی استخوان را بالا می‌برد.

جو دوسر

این گزینه که هم به عنوان صبحانه همراه با شیر و هم به شکل سوپ برای میان‌وعده مناسب است، منبعی سرشار از فیبر، پروتئین و ویتامین ب6 است که رشد مناسب کودک را تضمین می‌کند. جو دوسر میزان انرژی موردنیاز در طول روز را تنظیم کرده و همچنین به برطرف کردن مشکل یبوست به عنوان بیماری رایج دوران بارداری، کمک می‌کند.

سبزیجات

انواع سبزیجات همچون اسفناج، بروکلی، کلم کیل و مارچوبه، منابعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که می‌توان آن‌ها را جزو ضروریات دوران بارداری به حساب آورد. این ابرغذاها که برای گیاهخواران نیز از مناسب‌ترین گزینه‌هاست، علاوه بر آنتی‌اکسیدان‌ها حاوی کلسیم، پتاسیوم، فیبر، اسید فولیک و ویتامین آ نیز هستند. درصورتی که چندان به سبزیجات ذکرشده علاقه ندارید می‌توانید از میوه‌هایی همچون پرتقال برای تامین ویتامین آ روی بیاورید.

ماهی سالمون

این ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 با نام‌های دی‌اچ‌ای و ای‌پی‌ای است که به شکل‌گیری مغز کودک کمک می‌کند. براساس برخی تحقیقات میزان بالاتر دی‌اچ‌ای ارتباطی مستقیم با آی‌کیوی بالاتر، مهارت‌های حرکتی پیشرفته‌تر و مشکلات عصبی کمتر در آینده دارد. همچنین اگر از بابت میزان جیوه در غذاهای دریایی نگران هستید بهتر است بدانید سالمون نسبت به ماهی‌های دیگر از میزان جیوه‌ی کمتری برخوردار است. با این حال برای تضمین سلامتی می‌توانید استفاده‌ی آن را به دو یا سه وعده در هفته محدود کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز