عوارض عجیب بارداری از هرزه خواری تا واریس و کمردرد

لست سکند

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا با اشاره به برخی عوارض شایع و عجیب دوران بارداری، روش‌های درمان این عوارض را تشریح کرد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

به گزارش کاماپرس، دکتر معصومه بختیاری تهوع و استفراغ را شایع‌ترین شکایات مادران باردار معرفی کرد و گفت: این حالت معمولا بین هفته ۶ تا ۸ بارداری شروع شده و تا هفته ۱۴ تا ۱۶ بارداری ادامه دارد. تقریبا سه‌چهارم خانم‌های باردار دچار این عارضه می‌شوند.

درمان تهوع بارداری

وی با اشاره به درمان این عارضه، پیشنهاد کرد: به جای 3 وعده اصلی سنگین، غذاهای دریافتی خود را در چند وعده سبک میل کنید. همچنین مصرف زنجبیل یا داروهای گیاهی برپایه زنجبیل، ویتامین ب۶ و برخی داروهای ضد تهوع و استفراغ مناسب است. با این حال در موارد حاد و شدید به دلیل کاهش آب بدن و اختلالات الکترولیت حتما باید به پزشک مراجعه شود.

سوزش سر دل و راه درمان

این متخصص، سوزش سر دل را عارضه شایع دیگر عنوان کرد و توضیح داد: این مساله در اثر رفلاکس محتویات معده به قسمت تحتانی مری ایجاد شده که علت آن تغییرات هورمونی و فشرده شدن معده به دلیل بزرگ شدن رحم است. این عارضه معمولا خفیف بوده و با صاف دراز کشیدن یا کاهش حجم و افزایش وعده‌های غذایی و در نهایت مصرف داروهای آنتی‌اسید مرتفع می‌شود.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

شیوع هرزه خواری در دوران بارداری

وی هرزه‌خواری یا پیکا را عارضه دیگر دوران بارداری معرفی کرد و گفت: هرزه‌خواری، اشتیاق برای خوردن مواد غذایی و یا غیرغذایی عجیب و غریب مثل یخ، نشاسته و خاک است که شیوع آن در بین زنان باردار حدود ۳۰ درصد است.

این محقق با بیان اینکه برخی عارضه هرزه خواری را ناشی از فقر آهن می‌دانند، اضافه کرد: در برخی موارد  نیز خانم‌های باردار دچار ترشح بیش از حد بزاق می‌شوند که اگرچه دلیل آن هنوز روشن نیست اما احتمالا ناشی از تحریک غدد بزاقی به‌ویژه در اثر خوردن موادی مانند نشاسته باشد.

علت سردرد و کمردرد در بارداری

بختیاری همچنین به شیوع سردرد و کمردرد در دوره بارداری اشاره کرد و گفت: سردردهای معمولی در دوران بارداری شایع است اما در ۵ درصد موارد نوع جدیدی از سردرد تجربه می‌شود که در موارد شدید و مداوم باید به صورت تخصصی بررسی شود.

وی با بیان اینکه۷۰ درصد خانم‌های باردار ممکن است دچار کمردرد شوند، ادامه داد: خم کردن زانوها موقع بلند کردن اجسام، حمایت کمر با بالش هنگام نشستن و پرهیز از پوشیدن کفش‌های پاشنه ‌بلند و نامناسب تا حدی به تسکین این دردها کمک می‌کند. از طرف دیگر چاقی و سابقه کمردرد می‌تواند این عارضه را تشدید کند. کمردردهای خفیف با داروهای ضددرد و شل‌کننده‌های عضلانی، حرارت و کمپرس گرم و استراحت تا حدی بهبود پیدا می‌کند.

به گفته وی، کمردردهای شدید در دوران بارداری می‌تواند علل ناشایع دیگری مثل پوکی استخوان مرتبط با بارداری، بیماری‌های دیسک بین مهره‌ای، آرتروز ستون فقرات یا التهاب مفاصل داشته باشد که باید توسط پزشک متخصص درمان شود.

سایر عوارض دوران بارداری

وی واریس‌ را از دیگر عوارض شایع بارداری دانست و ادامه داد: واریس ساق پا با پیشرفت بارداری و ایستادن‌های طولانی تشدید می‌شود. این علایم با استراحت و بالا نگه‌داشتن پا و گاهی پوشیدن جوراب‌های مخصوص واریس بهتر می‌شود.

به نقل از روابط عمومی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، بختیاری درباره هموروئید عارضه دیگر دوران بارداری نیز گفت: هموروئید همان اتساع یا واریسی شدن وریدهای ناحیه رکتال یا مقعد است که بر اثر افزایش فشار بر وریدهای لگنی ایجاد شده و گاهی در دوره بارداری عود می‌کند. شیوع این عارضه حدود ۴۰ درصد است که استفاده از بی‌حسی موضعی، نشستن در آب گرم و استفاده از مواد غذایی نرم‌کننده مدفوع می‌تواند به کاهش درد و تورم ناشی از این عارضه کمک کند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز