5 راهکار نوین و هوشمند پیشگیری و کنترل دیابت

دیابت کاماپرس
لست سکند

دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های غیرواگیر در جهان است و زمانی رخ می‌دهد که بدن یا نمی‌تواند انسولین تولید کند یا نمی‌تواند به طور موثر از آن استفاده کند؛ به طور کلی دیابت در سه گروه دیابت نوع یک، نوع ۲ و دیابت بارداری طبقه‌بندی می‌شود.

کاماپرس در این گزارش، چند روش درمان که افراد مبتلا به دیابت می‌توانند از آن بهره گیرند را معرفی می‌کند.

۱. پمپ انسولین هوشمند

پمپ انسولین(Insulin pump) دستگاهی است الکترونیکی، مکانیکی و هیدرولیکی که وظیفه تزریق انسولین به زیر پوست بیمار دیابتی را طبق الگوهای تعیین شده در زمان و مقدار تعیین شده بر عهده دارد. این دستگاه مشکلات تزریق را بطور کل حذف می‌نماید و کنترل مناسب‌تری نسبت به سایر روش‌های کنترل قند خود به بیمار می‌دهد. بر خلاف پمپ‌های انسولین سنتی، پمپ‌های انسولین هوشمند می‌توانند بسیار دقیق عملیات تزریق انسولین را انجام دهند. درجه هوشمندی این دستگاه‌ها با پیشرفت فناوری به سرعت در حال افزایش است.

پمپ انسولین هوشمند کاماپرس

۲. ترکیبات گلوکاگون جدید

گلوکاگون یک درمان برای هیپوگلیسمی (hypoglycemia) شدید یا قند خون بسیار پایین است. دو نسخه جدید از این درمان، برای کمک به بیماران دیابتی توسعه داده شده است. یکی از این نسخه‌ها puff-up-your-nose نام دارد و توسط شرکت داروسازی Eli Lilly به منظور افزایش سریع قند خون ارایه شده است. گلوکاگون (Glucagon) هورمونی است که هنگام افت غلظت گلوگز در خون از سلول‌های آلفای جزایر لانگرهانس لوزالمعده ترشح می‌شود.

راز آسمان پایتخت

ترکیبات گلوکلگون جدید کاماپرس

۳. پمپ‌های انسولین بدون لوله

پیشرفت قابل توجهی در جایگزینی سیستم‌های تزریق انسولین به وجود آمده است و دستگاه Omnipod نیز یکی از آنهاست. Omnipod یک پمپ انسولین ضد آب است که در اواسط سال ۲۰۱۸ توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا تأیید شد. این دستگاه با فناوری بلوتوث عمل کرده و دارای یک صفحه لمسی با مدیر دیابت شخصی (PDM) است که مشابه تلفن‌های دارای سیستم عامل اندروید عمل می‌کند.

پمپ های انسولین بدون لوله کاماپرس

4. قلم‌های انسولین هوشمند

در حالی که اولین قلم انسولین در سال ۱۹۸۵ در دسترس قرار گرفت، قلم جدیدتر و هوشمندانه انسولین یکی از پیشرفت‌هایی است که به طور خودکار می‌تواند به ثبت دوز انسولین کمک کند. اخیراً کمپانی کامپنیون مدیکال قلم انسولین InPen را همراه یک برنامه گوشی هوشمند که توسط فناوری با بلوتوث عمل می‌کند، توسعه داده است.

قلمهای انسولین هوشمند کاماپرس

بیشتر بخوانید:

5. مواد غذایی موثر در کنترل دیابت

تخم مرغ: منبع غنی از پروتئین است و می‌تواند به حفظ وزن در محدوده سالم کمک کند. مصرف تخم مرغ، باعث کاهش سطح قند خون و کاهش تولید هورمون گرلین یا همان هورمون مرتبط با احساس گرسنگی می‌شود.

ماهی‌های چرب: بنا بر اعلام برخی کارشناسان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در مبتلایان به دیابت نوع ۲، چهار برابر بیشتر از دیگران است. با این حال مصرف غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی قزل آلا و ماهی سالمون خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در این افراد به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. مصرف ماهی‌های چرب از عوارض مرتبط با دیابت نیز پیشگیری می‌کند. مصرف این ماهی‌ها برای دو بار در هفته، احتمال ابتلا به رتینوپاتی دیابتی را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

ماست یونانی: کربوهیدارت این نوع ماست معمولا کمتر از ماست معمولی است. ماست یونانی سرشار از پروتئین است و می‌تواند باعث کاهش قند خون شود. در انتخاب ماست یونانی دقت کنید. نوع ساده و بدون طعم و شکر آن، بهترین نوع برای مبتلایان به دیابت است.

سبزیجات تیره رنگ: سبزیجاتی مانند کلم و اسفناج حاوی کمترین میزان کربوهیدات و کالری هستند. مصرف این سبزیجات به دلیل پلی فنول‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C موجود در آنها، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. سبزیجات تیره رنگ همچنین سرشار از منیزیم هستند. این ماده معدنی خطر ابتلا به مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد.

آجیل: آجیل‌ها سرشار از پروتئین، فیبر، منیزیم و چربی‌های سالم برای جلوگیری از ابتلا به مقاومت به انسولین هستند.

دارچین:‌ این ادویه دوست داشتنی به بهبود حساسیت به انسولین، کاهش قندخون و کاهش جذب کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند. هر روز نصف قاشق چای خوری دارچین مصرف کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز