با هنر زیبای فیروزه کوبی بیشتر آشنا شوید

لست سکند

فیروزه کوبی هنری زیبا و ارزشمند است که امروزه برای ساخت انواع ظروف، زیورآلات و آینه و شمعدان کاربرد زیادی دارد. قدمت این هنر، کمتر از یک قرن و خاستگاه آن، شهر نیشابور است. برای ساخت صنایع دستی فیروزه کوبی معمولاً از اشیاء مسی، برنجی و نقره استفاده می‌شود و سنگ‌های فیروزه با چینش خاصی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

به گزارش کاماپرس، به کار رفتن سنگ‌های فیروزه، ظرافت در طراحی و استفاده از فلزات ارزشمند موجب شده تا صنایع دستی فیروزه کوبی به عنوان محصولات گران‌بها شناخته شوند. به همین دلیل، این محصولات برای هدایای مناسبتی، سازمانی و سوغاتی دادن، گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. در ادامه مطلب، ضمن بررسی تاریخچه نحوه اجرای فیروزه کوبی، برخی از پرطرفدارترین محصولات فیروزه کوبی نیز معرفی خواهند شد.

تاریخچه هنر فیروزه کوبی

مطابق با بررسی‌های انجام شده، پیشینه فیروزه کوبی به حدود 80 سال پیش بازمی‌گردد. این هنر برای نخستین بار توسط فردی به نام یوسف حکیمیان در نیشابور ابداع شد. سپس، فیروزه کوبی روی طلا و زیورآلات در مشهد بسیار گسترش پیدا کرد. استقبال از این هنر موجب شد تا شخصی به نام حاج داداش، هنر فیروزه کوبی را از مشهد به اصفهان منتقل کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اولین صنایع دستی فیروزه کوبی بر روی مس در محله کلیمی‌های اصفهان و توسط فردی به نام «روبن یروشالمی» ساخته شد. زیبایی فلز مس و خاصیت چکش‌خواری آن موجب شد تا تحول چشمگیری در ساخت صنایع دستی فیروزه کوبی ایجاد شود. بنابراین، می‌توان گفت که اصالت این هنر متعلق به شهر نیشابور است؛ اما فیروزه کوبی بر روی مس هنری است که توسط اصفهانی‌ها ابداع شده است.

راز آسمان پایتخت

نحوه اجرای فیروزه کوبی

ابتدا باید خرده سنگ‌های فیروزه را بر اساس اندازه از یکدیگر تفکیک کرد. سپس، شی مورد نظر را تا حدود 30 درجه سانتی‌گراد گرم می‌کنند. در این حین، روی قسمت‌هایی که باید فیروزه‌کوبی انجام شود، «لاک گردوئی» می‌پاشند؛ به طوری که پودر لاک کاملاً ذوب شود. هنگامی که لاک همچنان حالت نرم و چسبندگی دارد، باید خرده سنگ‌های فیروزه را مانند موزائیک، کنار هم و بر روی شی چسباند. به هر میزان که فاصله بین سنگ‌ها کمتر باشد، ارزش کار بیشتر می‌شود.

برای پر کردن فواصل بین سنگ‌ها حرارت را کمی بیشتر کرده و پودر لاک را روی سنگ‌ها می‌پاشند. سپس با اضافه کردن سنگ‌ریزه‌های بیشتر و فشار دست، تمام فاصله‌ها را پر می‌کنند. پس از آن که شی سرد شد، سنگ‌های فیروزه را با استفاده از سنگ سمباده «آب ساب» می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا اضافه‌های لاک و برجستگی‌های سنگ‌ها کاملاً صیقلی شود. در انتها نوبت به مرحله پرداخت‌کاری می‌رسد. برای انجام پرداخت‌کاری ابتدا لایه کدر و تیره ایجاد شده روی فلز با استفاده از ابزارهای دستی پاک می‌شود. سپس، این قسمت‌ها پولیش‌کاری می‌شوند و سطوح فیروزه‌ کوبی را با روغن زیتون یا کنجد کاملاً شفاف می‌کنند.

فیروزه کوبی-کاماپرس

محبوب‌ترین صنایع دستی فیروزه کوبی

ظروف شیرینی‌خوری، آجیل‌خوری، کاسه، بشقاب، گلدان، کشکول، سینی، شکلات‌خوری، سماور، آینه و شمعدان از جمله محبوب‌ترین صنایع دستی فیروزه کوبی به شمار می‌روند. سنگ‌های فیروزه، خاصیت درمانی دارند و به همین دلیل، استفاده از آنها در محیط کاری یا منزل موجب افزایش انرژی مثبت می‌شود. همچنین، این سنگ‌ها برای درمان افسردگی و بیماری‌های روحی و تقویت قلب بسیار مفید است.

چنانچه قصد خرید این محصولات را دارید، پیشنهاد می‌کنیم آنها را از بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات فیروزه کوبی در خاورمیانه، یعنی شرکت صنایع دستی آقاجانی تهیه کنید. این شرکت، عرصه‌ تولید و توزیع صنایع‌دستی در ایران و جهان، پیشتاز است و تمام محصولات خاتم کاری، مس و پرداز، مس و خاتم و فیروزه‌کوبی را با ضمانت‌نامه کیفی به مشتریان ارائه می‌کند. برند آقاجانی امکان خرید آنلاین با پرداخت در سایت یا پرداخت در محل و نیز خرید اقساطی را برای محصولات نفیس خود ایجاد کرده است.

انتهای پیام

مرتبط با : صنایع دستی آقاجانی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “با هنر زیبای فیروزه کوبی بیشتر آشنا شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز