آشنایی با معروف ترین صنایع دستی اصفهان

صنایع دستی اصفهان-کاماپرس
لست سکند

نام اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است. محصولات خاتم کاری، فیروزه‌کوبی، منبت کاری، قلمزنی، نگارگری و… از جمله معروف‌ترین صنایع دستی اصفهان به شمار می‌روند. هنر ایرانی در عصر صفوی به اوج خودش رسید و در این زمان، اصفهان در ساخت چنین محصولاتی سرآمد سایر شهرهای کشور شد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، رونق این صنعت در اصفهان همچنان ادامه دارد؛ تا چایی که در حال حاضر، اصفهان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده صنایع دستی در ایران شناخته می‌شود. در این مطلب، پرفروش‌ترین و معروف‌ترین صنایع دستی اصفهان معرفی خواهند شد.

 خاتم کاری؛ هنر اصیل ایرانی

قدمت این هنر اصیل ایرانی به بیش از هزار سال قبل باز می‌گردد. بخش قابل توجهی از صنایع دستی اصفهان با هنر خاتم کاری ساخته می‌شوند. در این هنر، قسمت بیرونی اشیا با نقش‌های مثلثی شکل به صورت منظم پوشانده می‌شود. امروزه، اشیایی که با خاتم کاری تزئین می‌شوند بیشتر از جنس برنج، برنز و چوب هستند. در گذشته از استخوان شتر و عاج نیز برای تولید صنایع دستی خاتم کاری استفاده می‌کردند. قلمدان، ظروف پذیرایی، گلدان، پایه جواهرات و پایه خودکار خاتم کاری شده از جمله سوغاتی‌های خاص استان اصفهان به شمار می‌روند.

مس و خاتم؛ صنعت جدید اصفهان

هنر مس و خاتم از تلفیق مسگری و خاتم کاری به وجود آمده و یکی از جدیدترین صنایع دستی اصفهان محسوب می‌شود. ظروف و ابزاری که با این هنر ساخته می‌شوند، ابتدا توسط مسگر ساخته شده و سپس همه یا بخش‌هایی از آن با خاتم کاری تزئین می‌شود. تلفیق رنگ مس با نقوش زیبای خاتم، جلوه این اشیا را دو چندان می‌کند.

راز آسمان پایتخت

میناکاری؛ هنری ظریف و زیبا

قدمت صنایع دستی اصفهان که با این هنر ساخته می‌شوند به بیش از 5 هزار سال قبل باز می‌گردد. ظروف میناکاری با ترکیب رنگ‌های آبی، سبز و قرمز تزئین می‌شوند. این هنر را می‌توان بر روی ظروف طلایی، مسی و سفالی اجرا کرد.

میناکاری-کاماپرس

مس و پرداز؛ تلفیق خاص مس و هنر پرداز

مس و پرداز نیز یکی دیگر از صنایع جدید اصفهان است که از تلفیق هنر میناکاری و مسگری به وجود آمده است. در واقع، برای ساخت این محصولات، نقوش میناکاری بر روی ظروف مسی طراحی می‌شوند. در مرحله بعد برای از بین بردن برجستگی‌ها ظرف را صیقل می‌دهند؛ به شکلی که آسیبی به طرح‌ها نرسد. در مرحله آخر یک لایه پلی استر روی ظروف ایجاد می‌شود تا دوام آن بیشتر شود.

فیروزه‌کوبی؛ چشم‌نواز و ارزشمند

محصولات فیروزه‌کوبی یکی از باارزش‌ترین صنایع دستی اصفهان به شمار می‌رود. قدمت این هنر به بیش از یک قرن نمی‌رسد. این هنر ابتدا در شهر مشهد ابداع شد؛ اما هنرمندان اصفهانی جلوه و هویت ویژه‌ای به آن بخشیدند. در فیروزه‌کوبی، قسمت بیرونی ظروف و زیورآلات با سنگ‌های کوچک فیروزه تزئین می‌شوند. هر چقدر که این سنگ‌ها کوچک‌تر و فاصله بین آنها کمتر باشد، ارزش محصول بیشتر است.

صنایع دستی آقاجانی؛ ترکیب ظرافت، زیبایی و کیفیت

شرکت صنایع دستی آقاجانی پیشتاز عرصه‌ تولید و توزیع صنایع‌دستی در ایران و جهان است که بزرگ‌ترین خط تولید محصولات فیروزه‌کوبی در خاورمیانه را دارد. تمام افراد در هر نقطه از ایران می‌توانند زیباترین صنایع دستی اصفهان مانند محصولات خاتم کاری، مس و پرداز، مس و خاتم و فیروزه‌کوبی را با ضمانت‌نامه کیفی از این مجموعه خریداری کنند. برند آقاجانی امکان خرید آنلاین با پرداخت در سایت یا پرداخت در محل و نیز خرید اقساطی را برای محصولات نفیس خود ایجاد کرده است.

انتهای پیام

مرتبط با : صنایع دستی آقاجانی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “آشنایی با معروف ترین صنایع دستی اصفهان

  1. سالار حسینی گفته:

    اگر رفتی اصفهان خواستی سوغاتی ببری فقط از این گز سوهانیا ببرید
    دوغ و گوش فیلم بخورید نخورده خارج نشید از اصفهان

  2. صنایع دستی پارسیان گفته:

    سلام. بسیار مطلب مفید و جذابی بود. خسته نباشید و با تشکر از سایت بسیار خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز