مخالفت کارگران و بازنشستگان با طرح بیمه تکمیلی

لست سکند

کارگران و بازنشستگان با طرح بیمه تکمیلی اجباری مخالف هستند و معتقدند این بیمه هزینه های درمان آنها را افزایش داده است.
به گزارش کاماپرس، در حالی که کارگران و بازنشستگان به دلیل هزینه‌های سنگین مخالف بیمه‌های تکمیلی هستند و بارها به این موضوع اعتراض کرده اند،‌اما شنیده می شود نمایندگان مجلس طرحی را در دستور کار قرار داده‌اند که بر اساس آن بیمه تکمیلی برای همه کارگران اجباری می شود. البته محل تامین اعتبار این طرح هنوز مشخص نیست و نمایندگان می خواهند برخی از هزینه‌های طرح را از کارفرمایان و بخشی دیگر را از محل درآمدهای عمومی تامین کنند.

کارگران بیمه تکمیلی اجباری نمی خواهند

علیرضا حیدری فعال کارگری و کارشناس روابط کار معتقد است طرح نمایندگان مجلس، خطرناک و به ضرر قطعی کارگران و اقشار کم‌درآمد، تمام خواهد شد. او می گوید:« چراکه حاصل چنین طرحی، فقط بالا بردن تراز قیمتی خدمات بهداشتی و درمانی است. اجباری شدن بیمه تکمیلی، تراز جدیدی از نرخ خدمات درمانی و بهداشتی تعریف می‌کند که این روند، دقیقاً مطلوب مافیای درمانی و پزشکی کشور است.

همین اکنون هم بیمه‌های تکمیلی موجب شده‌اند خدمات بیمه پایه تحت‌الشعاع قرار بگیرند؛ خدمت دهنده (بیمارستانها، مراکز درمانی و پزشکان) وقتی می‌بینند می‌توانند خدمات را با قیمت بالاتر مثلاً ۵ برابر قیمت پایه و با استفاده از بیمه تکمیلی در بخش خصوصی ارائه دهند، مگر دیگر حاضر می‌شوند همین خدمات را رایگان و با بیمه پایه انجام دهند؟! منافع آن‌ها اقتصا می‌کند همه خدمات را تا جای ممکن، با بیمه تکمیلی و گران ارائه دهند.»

به گفته او، با اجباری شدن بیمه تکمیلی قانون الزام روی هوا خواهد رفت؛ کمااینکه همین الان هم این قانون اجرا نمی‌شود و برخلاف الزامات آن، بسیاری از خدمات درمانیِ ارائه شده به کارگران، از شمول رایگان بودن خارج شده‌اند.

راز آسمان پایتخت

درمان کارگران باید رایگان باشد

نه تنها کارگران در مراکز خصوصی، هزینه کامل درمان و در مراکز دولتی وجهی تحت عنوان فرانشیز می‌پردازند بلکه سطح درمان رایگان در مراکز ملکی نیز کاهش یافته است. به گزارش ایلنا اخیراً ۷۹ قلم داروی پرمصرفِ OTC از شمول دفترچه‌های درمانی خارج شده و حذفِ درمان رایگان تا آنجا پیش رفته است که حتی هزینه‌های تست و درمان بیماری مهلک کرونا نیز رایگان نیست و کارگران مجبورند برای درمان، وجوه معتنابهی بپردازند.

علیرضا حیدری در این رابطه می‌گوید:« قانون می‌گوید صفر تا صد درمان کارگران بایستی رایگان باشد و از محل سهم درمان بیمه‌ها تامین شود. طرح اجباری کردن بیمه تکمیلی، طرحی خطرناک و به ضرر همه اقشار جامعه است؛ با این طرح، کارگران بیشتر از قبل ضرر می‌کنند چون همه هزینه‌های درمان افزایش خواهد یافت و باید پول بیشتری از جیب بپردازند. نمایندگان مجلس باید از اجرای قوانین صیانت کنند نه اینکه برخلاف قوانین موجود، سیاستگذاری کنند»

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز