علت رفتن تصویر و باقی ماندن صدا در تلویزیون + روش رفع ایراد

رفتن تصویر و باقی ماندن صدا در تلویزیون- کاماپرس

یکی از ایرادهای معمول در تلویزیون‌های جدید LED و LCD رفتن تصویر به طور کامل و باقی ماندن صدا است. در این حالت فقط سیستم پخش تصویر تلویزیون دچار ایراد شده و به همین دلیل دستگاه غیرقابل استفاده می‌شود.

کاماپرس در این گزارش به دلایل ایجاد و رفع مشکل رفتن تصویر و ماندن صدا در تلویزیون  پرداخته است.

ایراد به دلیل خراب بودن بک لایت تلویزیون

بک لایت یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های تلویزیون‌های LCD و LED است. تصویر ایجاد شده در تلویزیون برای دیده شدن نیازمند نور است و این نور توسط بک لایت‌ها ایجاد می‌شود. در واقع بک لایت‌ها شامل لامپ‌های LED می‌شوند که به صورت موازی پشت تلویزیون قرار گرفته و نور لازم برای دیده شدن تصویر را ایجاد می‌کنند.

بک لایت‌ها معمولا به صورت یک‌باره و کامل خراب نمی‌شوند و ممکن است بخشی از تلوزیون شما سیاه دیده شده و تصویر را نمایش ندهد. همچنین بعضا مشاهده می‌شود که تصاویر تیره‌تر از حد معمول پخش می‌شوند که این نیز می‌توان یک ایراد از طرف بک لایت باشد.

نوسانات برق اصلی‌ترین دلیل سوختن و از کار افتادن بک لایت‌های تلویزیون است. علاوه بر این این لامپ‌های LED دارای طول عمر مشخصی هستند و پس از مدتی استفاده ممکن است به خودی خود از کار افتاده و نیاز به تعویض داشته باشند.

راز آسمان پایتخت

برای تشخیص دقیق ایراد بک لایت معمولا تعمیرکاران تلویزیون ابتدا کابل رابط برد پاور به برد اصلی را باز کرده و در صورت مشاهده نشدن هیچ نوری در بک لایت‌ها، مشخص خواهد شد که ایراد از این قسمت است. همچنین با بررسی دقیق برد پاور و عدم مشاهده ایراد در این برد، تنها گزینه احتمالی خرابی تلویزیون بک لایت خواهد بود.

ایراد به دلیل خرابی برد پاور تلویزیون

اصلی‌ترین قسمت تامین کننده برق برای قسمت‌های مختلف تلویزیون برد پاور است و برخی از ایرادات در این برد می‌تواند باعث عدم مشاهده تصاویر در عین پخش کامل صدای فیلم در تلویزیون باشد. بیشترین دلیل خرابی برد پاور نیز نوسانات برق عنوان می‌شود.

برد پاور می‌تواند به صورت کامل از کار افتاده و یا بخش‌هایی از آن دارای ایراد بوده و به اصطلاح سوخته باشد. در حالتی که تلویزیون صدا را به طور کامل پخش می‌کند اما تصویر ندارد ممکن است که بخش‌هایی از این برد نیاز به تعویض قطعه و یا تعمیر داشته باشد.

معمولا سرویس‌کاران با تست سالم بودن بک لایت‌ها به سراغ تست کامل برد پاور تلویزیون می‌روند و در صورت یافتن بخش‌ ایراددار نسبت به تعویض و تعمیر قطعات این بخش اقدام می‌کنند. در برخی از حالات نیز این برد نیاز به تعویض کامل خواهد داشت.

ایراد به دلیل خرابی برد تیکان

برد تیکان اصلی‌ترین قسمت تلویزیون در نمایش تصاویر و نوشته‌ها روی صفحه است. در واقع این برد زمانبندی ویدئو و سیگنال‌های همسان سازی تصویر را کنترل می‌کند و به اصطلاح هر فریم از تصویر را روی پنل LED حک می‌کند.

در حالت ایراد وجود صدا و عدم وجود تصویر در تلویزیون، برد تیکان اصلی‌ترین دلیل این موضوع می‌تواند باشد. چراکه در صورت عدم نمایش تصاویر روی تلویزیون سالم بودن سایر قسمت‌ها نیز نمی‌تواند باعث پخش تصویر شود. به همین دلیل سرویس‌کاران تلویزیون ابتدا به تست سالم بودن این قسمت پرداخته و در صورت سالم بودن آن به سراغ تست برد پاور و بک لایت‌ها می‌روند.

تست سالم و یا خراب بودن برد تیکان ساده‌تر از سایر قسمت‌ها است و نیازی به باز شدن پشت تلویزیون ندارد. برای این تست اولیه می‌توانید از یک چراغ قوه و یا نور فلش موبایل خود استفاده کنید. به این صورت که با روشن کردن تلویزیون و در صورت تاباندن این نور به صفحه تلویزیون دارای ایراد، اگر بتوانید نوشته‌ها و تصاویر را روی صفحه تلویزیون ببینید، سالم بودن برد تیکان مشخص می‌شود و باید به سراغ تست بک لایت‌ها و برد پاور بروید.

در صورت عدم مشاهده تصاویر در زمان تاباندن نور برد تیکان نیاز به تعویض و یا تعمیر خواهد داشت و این کار باید توسط یک تعمیرکار متخصص و ماهر انجام شود.

رفع فوری ایراد تلویزیون در «تی وی بهرامی سرویس»

«تی وی بهرامی سرویس» از جمله بهترین و مطمئن‌ترین مجموعه‌های سرویس و تعمیر انواع تلوزیون و بردهای الکترونیکی سایر وسایل خانگی و صنعتی است. این مجموعه با داشتن کادر مجرب و متخصص، رفع عیب لازم را به صورت فوری در محل یا در کارگاه انجام می‌دهد.

دسترسی به اطلاعات «تی وی بهرامی سرویس» و دریافت مشاوره رایگان از طریق سایت رسمی این مجموعه به آدرس tvbahramiservice.com و یا از طریق تماس با شماره 02144597512 امکانپذیر است.

انتهای پیام

مرتبط با : تی وی بهرامی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز