راهکار آلمانی برای ارزان کردن آپارتمان در تهران

تورهای مسافرتی لحظه آخر

آلمانی ها برای ارزان نگه داشن قیمت مسکن و جلوگیری از احتکار زمین و ملاک توسط صاحبان سرمایه راهکار جالبی دارند که به گفته کارشناسان این راهکار می تواند به ارزان شدن آپارتمان در تهران و سایر شهرهای ایران نیز کمک شایان توجهی کند.

به گزارش کاماپرس ، درباره احتکار مسکن که به گرانی افسارگسیخته املاک دامن می زند بسیار شنیده ایم. احتکار مسکن به زبان ساده به این معنی است که صاحبان نقدینگی و سرمایه با خرید زمین و املاک و عرضه نکردن آن به متقاضیان قیمت ملک را افزایش داده و بعد از مدتی ملک خود را به چند برابر قیمت به فروش می رسانند.

وضع مالیات سنگین بر خرید و فروش های دلالانه مسکن

یک کارشناس اقتصادی معتقد است برای حل معضل مسکن اقشار مختلف جامعه بهترین راهکار وضع مالیات های سنگین بر خرید و فروش های واسطه گرانه و دلالی خانه است و به اعتقاد وی اگر از الگوی آلمانی مالیات ستانی از معاملات مسکن استفاده شود، مساله احتکار مسکن یک بار برای همیشه برطرف می شود.

محمدصالح شکوهی که استاد دانشگاه علم و صنعت است در وبیناری که با موضوع «سیاست‌های زمین ومسکن» در این باره توضیحات جالب توجهی داده است که گزیده ای از آن را در ادامه می خوانید.

راز آسمان پایتخت

به گفته این استاد دانشگاه، از جمله مهم ترین روش ها برای تنظیم بازار زمین و مسکن به‌کارگیری ابزارهای درست مالیاتی است اما مالیات خانه های به شکلی که اخیرا در حال اجراست نمی تواند این منظور را محقق  کند.

دو نتیجه مهم اجرای قوانین مالیاتی در بازار مسکن

شکوهی در این وبینار توضیح داده است که چنانچه قوانین مالیاتی در بازار مسکن به صورت موثری اجرا شوند و برای مثال قانون مالیات خانه‌های خالی صحیح و اصولی اجرا شود، دو نتیجه مهم از آن به دست می آید. اول این که جریان عرضه مسکن به بازار با شدت بسیار بیشتری مواجه می شود و دوم این که  قیمت زمین به عنوان اصلی ترین جزء قیمت تمام شده مسکن کاهش می یابد می‌شود چرا که صاحبان سرمایه نمی‌‌توانند زمین و خانه را به قصد سود کردن احتکار کنند.

راه حل آلمانی ها برای جلوگیری از احتکار مسکن

جالب ترین بخش سخنان این کارشناس اقتصادی به تشریح الگوی آلمانی مالیات ستانی از معاملات مسکن باز می گردد که به نظر می رسد این راهکار می تواند در ایران نیز مانع احتکار املاک شود و تاثیر بسیار مثبتی بر ارزان سازی واحدهای مسکونی داشته باشد.

شکوهی توضیح داده است که در کشور آلمان ابزارهای مالیاتی علیه محتکران مسکن به نحو موثری عمل می کند به صورتی که اگر صاحبان واحدهای مسکونی تصمیم به فروش خانه ای که خریداری کرده اند بگیرند و از تاریخ خرید خانه کمتر از ۱۰ سال گذشته باشد مالیاتی که به آنها تعلق می گیرد  آنقدر سنگین و کمر شکن است که که فروش آن خانه برای مالکان به صرفه نیست.

الگوی آلمانی در تهران جواب می دهد

می دانیم که در تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران نیز بسیاری املاک و آپارتمان ها توسط صاحبان سرمایه به قصد سود بردن خریداری و احتکار می شوند و این موضوع به افزایش دلالی و گرانی مسکن دامن زده است. به نظر می رسد سیاست گذاران مسکن در ایران نیز باید در دیدگاه های خود درباره بازار مسکن تجدید نظر کنند و به جای آن که سیاست ها و دخالت های دولت در بازار مسکن صرفا بر خانه سازی و تولید انبوه مسکن متمرکز باشد، از ابزارهای مالیاتی و راهکارهای اینچنینی هم برای تنظیم بازار مسکن استفاده کنند.

اخبار مرتبط را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار مسکن، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

35 دیدگاه برای “راهکار آلمانی برای ارزان کردن آپارتمان در تهران

  1. سید گفته:

    _ تنها راه نجات مسکن، خارج کردن آن از حالت کالای سرمایه ای و نظارت دولت بر ساخت وساز و عرضه آن است،با بستن مالیات و… عملا” بهانه برای گران کردن بیشتر است.

  2. حسین گفته:

    تاوقتی اصحاب قدرت باکمک گرفتن از دولت روی زمینها واملاک چنپره زدند مثل بانکها هیچ اصلاحی درکارنیست

  3. انسان گفته:

    اول همه چیز رو با المان هم تراز کنید بعد به افزایش مالیات بپردازید .مگه حقوق , مزایا یارفاه و خیلی چیزهای دیگه با المان برابره .پس چرت و پت نگین.بی عرضگی خودتون رو از ملت طلب نکنید

  4. علی گفته:

    فکر میکنید
    کشف تازه ایی کردید و تا بحال این موضوع را نمیدانست . خیلی دانشمندی گو گولی مگولی

  5. محمد گفته:

    اشتباه نکن برادر فکر کردی مسئولین خودشون این چیزها به فکرشون نمیرسه چرا میرسه پس موضوع چیه؟
    موضوع اینه بیشتر مسئولینیا خودشان یا فرزندانشان تو کار ساختمان هستند
    به نظر مدل آلمانی اجرا می کنند

  6. رضا امینی گفته:

    این کار نه تنها هیچ تاثیر مثبتی نخواهد داشت بلکه کاملا برعکس گرونتر هم‌میشه چرا که علاوه بر قیمت فضایی که اعلام میشه مالیاتش رو‌هم‌ میکشن رو قیمت مسکن و از مردم میگیرن وهیچ فرقی به حال دلالان مسکن یا ملک‌نمیکنه تنها کسی که باز متضرضر میشه مصرف کننده واقعیه مالیات میره به بودجه دولت سود به جیب دلال کمر مردم عادی باز زیر یه کوه سنگینی میشکنه کاش یکی دوتا باسواد واقعی تو‌مجلس بودن کااااااش

  7. ایرانی گفته:

    با سلام .از دولتی که همه توان خود را در حمایت از دلالان قرار داده است نمی توان چنین انتظاری داشت.

  8. وحید گفته:

    چشم بسته غیب گفتین؟
    اینکه مالیات باید بگیرن درسته ولی اینکه این مالبات تعارض منافع داره با دولتمردان و مجلس نشینان و سران کشور این مسله اصلیه.
    اینو چه جوری باید حلش کرد؟

  9. افشین گفته:

    آلمان تورم ندارد و مردم به راحتی سرمایه خود را می توانند در بانک بدون سود نگهداری کنند. اما اکثر ایرانی ها فقط برای حفظ ارزش اندوخته خود دست به خرید ملک و سکه و دلار و….می زنند.
    شما راهی برای مهار تورم پیدا کن و جلوی خلق پول بدون پشتوانه توسط دولت را بگیر ۹۹ درصد مشکلات حل خواهد شد.

  10. داود گفته:

    خوب این در کشوری مثل آلمان با ساز و کارها، نظم و قانونمندی قوی که وجود داره جواب داده و اینکه گفته نشده در آلمان این مالیاتهای سنگین گرفته شده بعداً در چه جاهایی خرج می شود به احتمال زیاد بر می گردد و در همان بخش مسکن و کمک به اقشار ضعیف تر و کم در امدتر هزینه می‌شود، نه اینکه بخواهد فقط سر از جیب دولت و بعد هم معلوم نشود در کجا و خرج چه کسانی شود، بنابراین زمانی این طرح مفید به فایده خواهد بود که یک ساز و کار قوی داشته باشد و این مالیاتها صرف اقشار کم درآمد و ضعیف در بخش مسکن ( که با توجه به شرایط تورم افسارگسیخته مسکن کم هم نیستند!!) بشود.

  11. علی گفته:

    مگه توو این کشور میشه از دست دلال های بی پدر و مادر دزد خلاص شد ،لعنت خدا به روح پدر و مادر هرچی دزده و محتکر
    حرومزاده ها سیری ندارن ، باید این کثافات رو زنده زنده سوزاند که دیگه ازاین گوها نخورن و با زندگی امثال من که یه عمره مستاجر هستیم بازی نکنن ،،لعنت به قبر پدر و مادرشون

  12. مهدی گفته:

    واقعا راه کاربسیارعالی.امافراموش نکنیدکه این وضع مسکن درایران عاملش مصرف کننده هانیستند.اونهایی که مافیای مسکنن هیچوقت اجازه وضع همچنین قوانین نمیدن.چون خودشون قانونگذارن

  13. محمد گفته:

    در آلمان از تولید کننده مالیات نمیگیرند و از مصرف کننده میگیرند! در آلمان قیمتها آزاد است و دستمزدها و حقوق به صورت نرخ آزاد است و همین باعث میشود که هر کسی درآمد مورد نظرش از پیشرفت و توسعه شغل مورد نظرش بدست بیاد و با سرکوب یک صنعت ، بیکار شدگان آن صنعت مجبورا دنبال دلالی نمیروند! آلمانیها خیلی واقع بین هستندو تحقیق میکنند که ببینند آیا واقعا ادعای حباب در مثلا بخش مسکن هست و یا با عوارض شدید شهرداریها، بی ارزشی پول ملی ، ابر گرانی مصالح و بالا بودن دستمزدها این گرانیها نرمال است و دولت باید جیب کارمندان را واقع بینانه شارز کند و همایت کند بخش محروم را! در مورد مالیات هم که باید گفت که اگر قصد آقایان چاق کردن جیب خودشان نیست،! از املاک بزرگ مالیت بگیرند، وآن را سوبسید به مصرف کننده واقعی بدهند! یعنی مهندسی معکوس ! مثلا از سرمایه دارو تولید کننده و مالکان املاک بزرگ مالیات بگیرند و درهنگام خرید مصرف کننده محروم مانده و نیازمند همایت ، مستقیم تقبل کنند تا با یک کمک پدرانه دولت، خانه اولیها و محرومان هم به آرزویشان برسند!

  14. رحیم گفته:

    راهکار آلمانی یه جور حماقته ، اقتصاد بیماره نباید سرمایه گذار داخلی رو فراری داد ، بهترین سیاست عرضه زمین به اشخاص و تعاونی هاست و تحویل مصالح به قیمت تمام شده با سوبسید و نظارت قوی و بدون اغماض با شدت و اعمال اشد مجازات به ناظران متقلب و رانت بازان هست اینطوری بازار اونقدر اشباع میشه که خود به خود ملک ارزان میشه چرا فشار به خانه های خالی بیاورند ، تولید را بالا ببرند قوانین را به نفع مردم منعطف کنند ، حتما مسکن ارزان می شود هیچ قانونی از پس خانه های خالی و اجاره های گزاف بر نمی آید جز عرضه آبشاری مسکن ،بجای چپاول و غارت سرمایه گذار عرضه را افزایش دهید ، تمام بزرگان و دم کلفتهای نظام مالک خانه های خالی هستند نه افراد عادی و اونها هم قانونی بر علیه خودشان تصویب نمی کنند ، یک نماینده مجلس وقتی در توهم عالی جنابی به سر می برد و در گوش مامور قانون می زند ببین دم کلفتها در چه توهمی هستند .

  15. مسعود گفته:

    باسلام
    مشکل مسکن واجاره خانه به راحتی قابل حل است ولی نیتی برای اجرای این ابزار نیست

    وگرنه دردنیا و علم اقتصاد و مالیات به راحتی کنترل میکنند
    دراین مدت دیده شد که نفع برنده این احتکار وحبابها افرادی عادی نیستند و مریوط به وابسته ها و بانکها ونهادهای دولتی هستند

    فقط یک اراده میخواهد و استفاده از علم صاحبان دانش

  16. مینا گفته:

    وقتی یه مشت نالایق و ناآگاه مسئول مملکت باشن تصمیمها و پیشنهاداشون به همین مزخرفیه! شما تولید رو نابود نکنید، امکانات برای تولیدکننده ها فراهم کنید ببینم کیه که تو مسکن سرمایه گذاری کنه! هر راهکار عتیقه ایم به ذهنشون خطور میکنه در جهت تامین جیبشونه!

  17. حسن گفته:

    راهکارهای بسیار ساده اجرایی برای اداره کشور وجود دارد ولی عده‌ای هستند که منافع آنها اجازه نمی دهد . مگر مسوولین نمی دانند که نباید دروغ بگویند ؟ مگر نمی دانند که باید درست کار کنند ؟ از جوانها استفاده کنند؟ ولی در همین دولت تدبیر و کلید هزاران بخشنامه غلط وجود دارد که نیروی جوان به کار گرفته نشود. ملت ایران را اسیر سنگ آن ملک کرده اند. برای پول دارشدن در ایران باید ملک و املاک ماشین داشت این ابزار عمدتاً دست مسوولین کلاه برداران هست کسی هم کار کنه بودجه کم هست حقوق نمی دهند تو این شرایط دیوانه کسی هست که کار کنه . ماشین بخری و بفروشی صدها برابر گیرت می آید کار کنی بودجه ندارند . انوقت مقایسه کنید ایران را با کره جنوبی .

  18. ماندانا گفته:

    مسکن برای دولت سخته و سنگین.تخم مرغو بتونه کنترل کنه افرین داره .یه مشت بیسواد راس کارن .هیچی درست نمیشه

  19. ایرانی گفته:

    سلام ما نفمیدیم وزارت مسکن وشهرسازی تصمیم مگیرد تا زمین در اختیار دیگر دستگاها بگذارد برای ساخت یا دیگر نهادها آخه این موضوع اول روشن شود متولی کیه بعد ودوم اینکه مالیات سنگین طبق نظر استاد کارشناس که بسیار پسندیده ودرست مگوید مثل کشور آلبانی این کارو کردن وموفق بودن پس چرا این کار را عملی نمیکنید البته یه سری فکر منافع خودشان هستند که باید با آنها قانونی برخورد شود در اصل بخاطر یه عده باید کلی از ملت ما عذاب بکشند این همه طمع برای چیه دست آخر چه شاه باشه وچه گدا آخر باید بزاریم بریم پس لطفا بخاطر خون شهداء که بالا ترین قسم میباشد واقعی عملکرد داشته باشیم پیشا پیش به همه مادران روز مادر مبارکباد

  20. ناشناس گفته:

    به عقیده من نظرات وراهکارها تا حدودی صحیح وواقعیست وچیزی که مشهوده اینکه کنترل قیمت مسکن عمدایا سهوا از دست خارج شده وبازار مسکن به حال خود رها شده ومصرف کننده واقعی بیشترین ضربه رو از این وضعیت متحمل شده مثلا چن سال پیش هزاران مسکن در خارج از تهران با سرمایه های مردم ساخته شد ولی امکانات و زیر ساختها برای این شهرکها ساخته نشد مهمترین مشکل حمل و نقل مترو برای این پروژه هاست که عملا این خانه ها به دلیل دوری از تهران تعداد زیادیش بلا استفاده مونده و صاحبان ان به دلیل اینکه محل کار و شغلشان در تهران است مجبورا همچنان در تهران مستاجر باشن. یعنی هر راهکاری که برای قشر ضعیف جامعه ارائه میشه عملا به نفع دلال ومحتکر مسکن هست دلیلش هم بی فکری وبی مسئولیتی وعدم هماهنگی وغیره …. وگرفتن مالیات بیشتر هم باز به نفع قشر پولدار وملاک وبه ضرر قشر فقیر و مصرف کننده واقعیست

  21. اشرفی گفته:

    تا زمانی که تو این مملکت به زحمت و دانش بها ندهند و یک سری افراد نالایق و دلال به ظاهر دلسوز مردم تو راس اداره مملکت باشند آخرش باید فاتحه مملکت رو خوند.

  22. پویا گفته:

    اصل ماجرا اینه که ارزس پول ملت پایین اومده و مصالح ساختمانی به قیمت جهانی عرضه میشه و برای سازنده باید سود 25 -30 درصدی در نظر گرفت چو سازنده ریسک کار را انجام میده و در این اوضاع تورم ساختمان را تحویل میده ما هم سازنده بودیم اما موقع شروع ساخت همه چی گران شد و اواسط کار هزینه ها 4 برابر شدند و این یعنی سود 0 درصدی در پایان میتونستیم به جای ساخت ، همون اول دو واحد بخریم پس این توان خرید مردم هست که پایین اومده اگر به قیمت ها در پایتخت آلمان نگاه کنی هیچ فرقی با شهر تهران نداره و نخواهد داشت

  23. یسنا گفته:

    این کار نباید فقط تو تهران اجرا شه
    همه جا باید این قانون باشه
    چون اونها میان تو شهرای دیگه سرمایه گذاری میکنن
    چه فرقی داره

  24. نوغانچی صالح خسرو گفته:

    مشکل ایران اینه که قانونگذاران ما و دولتیان صاحبان املاک های میلیاردی هستند چه کسی باید اجرا کند کسی شهامت ندارد همه از همدیگر مدارک تخلف دارند مابقی هم جنگ زرگریست علی برکت الله

  25. تقی گفته:

    در کشورهایی که نظم و قانون حکم فرماست مالیات بی صاحب نیست که بره خزانه و هر جور رئیس دولت یا سازمان‌های دیگه براش تعین تکلیف کنن بلکه تو همون بخش قانون برای ساماندهیش خرج میکنه. تو این کشور هرچی مالیات از هرجا جم میشه فقط فساد زا میشه

  26. محسن گفته:

    این احمقانه ترین راه ممکنه که بخوان انجام بدن با این کار سرمایه دار سرمایشو با ضرر از کشور خارج میکنه که بیشتر ضرر نکنه برای جبران ضرر مالیات مسکن رو گرونتر میفروشه بعدشم دیگه با خاطره بدی که براش باقی میمونه میره یه کشوری که ازش حمایت کنه سرمایه گذاری میکنه بعد از یک مدت هم کشور با کمبود مسکن مواجه میشه دوباره گرون میشه مسکن ولی اگر هوشمندانه ساخت مسکن رو آسان کند مالیات و عوارض ساخت و خرید و فروش را بردارد و مالیات را از روی تولید کننده مصالح و مصرف کننده بردارد بازار ساخت و ساز رواج پیدا میکند وام های بی بهره رو به راحتی در اختیار سازنده و مصرف کننده قرار دهد مشکل مسکن حل میشود و برای حل کردن تورم ارز و طلا هم باید کلا مالیات ها برداشته شود و سود بانکی صفر شود دولت به کمک مردم بیاید و مردم رو تشویق به تولید در همه زمینه هاکند با وامهای دراز مدت و با بهره صفر درصد و سهل الوصول وقتی چیزی به عنوان مالیات بر ارزش افزوده وجود نداشته باشد و اقتصاد آراد باشد و حقوق کارمندان حقوق منصفانه و جهانی باشد در این زمان شرایط کشور تغییر کرده و بازار ها رونق میگیرد و مردم دیگر استرس تورم را ندارند و دولت مخارجش را از طریق احداث کارخانجات و کساورزی و معادن کسب کند معضل بیکاری هم خود بخود حل خواهد شد پس راهکار این است که دولت به کمک مردم بیاید نه بر علیه مردم شنای مخالف کند همه باهم جواب میگیرند نه در جنگ و مقابله و سبقت
    با تشکر

  27. علی گفته:

    بخاطر فراهم بودن شرایط پول شویی اینکار در ایران شدنی نیست چون مالک مالیات رو به گردن خریدار میندازه و چون پرداختی قابل رد یابی نیست دولت هم کاری نمی تونه انجام بده باید مسیر پولها شفاف باشه

  28. عظیم گفته:

    یک مزیت خوب دیگه این طرح تامین کسری بودجه
    از طریق این نوع مالیات و مالیات بر فعالیت های دلالیه .
    باید با ابزار مالیات فقط فعالیت های تولیدی سود ده بشه که به تقویت پول ملی و کم شدن قیمت ارز هم
    کمک میکنه.

  29. علی گفته:

    راه های زیادی برای حل معضل تورم در بخشهای مختلف مانند مسکن، زمین، خودرو و .. هست و لی به قول دوستان دست اندرکار اصلی این موضوعات خود مسئولین هستند.خودشان به یک نحوی دنبال بنگاه داری انهم دلالی هستند وگرنه اجرای اینگونه برنامه ها که کاری ندارد.نفع آن هم برای دولت و هم برای ملت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز