سقف عرشه فولادی چیست؟ کاربرد، قیمت و هزینه ورق عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی
تورهای مسافرتی لحظه آخر

یکی از مصالح ساختمانی کاربردی در کشورهای استرالیا، نیوزلند، انگلیس و هند سقف عرشه فولادی است که در آهن یا فولاد نرم با روکش گالوانیزه بوده که فرم ذوزنقه دارد. این سازه آهنی به خاطر وزن کم، مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، محکم بودن و راحتی حمل و نقل و همچنین جابجایی و قابلیت اجرایی در زمان کوتاه مورد توجه ساختمان سازان و معماران قرار دارد.

به گزارش کاماپرس، تاریخچه به کارگیری خرید عرشه فولادی به سال 1820 میلادی بازمی‌گردد. این محصول توسط معمار نامدار آن زمان، پالمر، در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار گرفت. ابتدا این سازه ترکیب آهن و کربن با روکش گالوانیزه بود اما اکنون از فولاد نرم برای تولید آن استفاده می‌شود. در ادامه بیشتر به این محصول و ویژگی‌های آن پرداخته خواهد شد؛

منظور از سقف عرشه فولادی چیست؟

سقف عرشه فولادی گونه‌ای از سقف‌های مرکب کامپوزیت با ترکیب فولاد و بتن است. بتن‌های به کار برده شده در این مدل سقف به عنوان عضو فشاری در قسمت بالایی تیر فولادی و از مقاطع فولادی برای عضو کششی استفاده می‌شود. در پاسخ به سوال سقف عرشه فولادی چیست باید گفت در تعریف جامع این مصالح جهت یکپارچگی و اتصال عضو فشاری به کششی از برشگیرها که به شکل گلمیخ هستند استفاده می‌شود.

سقف عرشه فولادی

جدول مشخصات ویژگی‌های سقف عرشه فولادی (فلزی)

سقف عرشه فولادی به طور معمول برای پوشش ساختمان‌های صنعتی، اداری و تجاری به کار می‌رود و دارای مشخصات بارزی است که در جدول زیر به آن‌ اشاره شده است؛

راز آسمان پایتخت
مشخصات توضیحات
مصالح کاربردی فولاد
وزن بین 500 تا 800 کیلوگرم
عرشه پوشش گالوانیزه با سطح صاف
ضخامت معمولا 0.5 میلی تا 1.5 میلی‌متر
ابعاد متنوع و سفارشی سازی شده
میزان مقاومت در مقابلم فشار زیاد
میزان مقاومت در مقابل آتش زیاد
میزان مقاومت در مقابل زلزله زیاد
مدت زمان نصب این محصول به دلیل وزن کم به سرعت نصب می‌شود
امکان بازیافت این مصالح قابل بازیافت بوده و امکان استفاده دوباره آن وجود دارد

انواع سقف عرشه فولادی چیست؟

سقف عرضه فولادی با توجه به مصالحی که در ساخت آن به کار می‌رود انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهد شد؛

*اکوستیک

این سقف عرشه فولادی از نورد گرم ساخته و به صورت دنده‌ای تولید می‌شود. پس از تولید این سقف عرش خلل و فرج‌هایی برای جذب صدا روی آن ایجاد می‌شود که البته درجات مختلف جذب را دارند. لازم به ذکر است پوشش آکوستیک براساس استاندارد اتفاق می‌افتاد و رتبه ضریب کاهش نویز را دارد.

*آلومینیومی

نوع دیگر سقف عرشه فولادی، آلومینیومی است که در آن از آلیاژهای آلومینیوم استفاده می‌شود. استفاده از آلومینیوم در ساخت سقف عرشه فولادی هزینه تمام شده ساخت و ساز را تا حد زیادی کم می‌کند و بسیار مورد توجه معماران است. زیرا این مدل مصالح تنوع بیشتری در زیبایی طراحی دکوراسیون ایجاد می‌کند. لازم به ذکر است که قابلیت‌های سازه‌ای در این دسته از محصولات به خوبی رعایت می‌شود. نرخ این مدل سقف عرشه فولادی نسبت به دیگر مدل‌ها اندکی بالاتر است.

مزایا و معایب ورق‌های عرشه فولادی چیست؟

ورق‌های عرشه فولادی به دلیل مصالحی که در ساخت آن‌ها به کار رفته است استحکام نسبتا بالایی داشته و در برابر حوادث مختلف مقاوم هستند. گذشته از این موارد این محصولات به سرعت قابل نصب بوده و برای طراحی مناسب بسیار مورد توجه قرار دارند. زیرا این محصولات انعطاف پذیری حداکثری را ارائه می‌دهند. ضمنا قیمت سقف عرشه فولادی مناسب بوده و به همین علت استفاده از آن در صنعت ساختمان سازی گذشته از افزایش استحکام، به شدت روی کاهش هزینه تمام شده نیز اثر دارد.

البته این مصالح معایبی نیز دارد. به کارگیری سقف عرشه فولادی به این راحتی نیست! در واقع نصب آن به دانش فنی زیادی احتیاج دارد و حتما باید توسط متخصص آن انجام شود. ضمنا این محصولات نسبت به دیگر مصالح ساختمانی وزن نسبتا زیادی دارند. اما در رسته موارد فولادی سبک محسوب می‌شوند.

کاربرد ورق عرشه فولادی چیست؟

ورق عرشه فولادی یک گزینه پراستفاده در صنعت ساختمان سازی، کف سازی و بنای سقف، است. همچنین این محصول در نیروگاه‌های حرارتی، پارکینگ‌های چند طبقه، ساختمان‌های تجاری و مسکونی چندین طبقه، پل‌ها به علاوه سکوها، راهروها، طبقات میانی بناها و انواع سیلو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت سقف کامپوزیت و عرشه فولادی چیست؟

عمد‌ه‌ترین تفاوت سقف کامپوزیت و عرشه فولادی به مواد به کار رفته در آن‌ها و ساختارشان بازمی‌گردد. ترکیب سقف کامپوزیت بتن و فولاد است که منجر به افزایش استحکام و سختی سازه می‌شود. اما عرشه فولادی متشکل از ورق‌های فولادی بوده که توسط دستگاه جوش به هم متصل شده‌اند.

مراحل اجرای ورق عرضه فولادی (فلزی)

به طور خلاصه به منظور اجرای ورق عرضه فولادی باید نقشه‌های تایید شده برای استفاده در محل را تهیه کرد. پس از آن لازم است که بسته‌های ورق براساس نقشه در مکان مورد نظر قرار داده شود. بعد از آن نوبت به طراحی ساختار برای دریافت پانل‌ها است. کشیدن پانل‌ها به منظور برآوردن نیازهای پوشش در مرحله بعدی قرار دارد. در آخر باید تراز ریب و فلوت تراز و حفظ آن مورد توجه قرار بگیرد.

هزینه اجرای سقف عرشه فولادی چقدر است؟

هزینه سقف عرشه فولادی با توجه چگونگی وزن، چگونگی انتقال، مورد کاربرد، چگونگی نصب و … متفاوت است. به طور کلی قیمت این سازه بین 6 تا 15 دلار برای هر فوت مربع متغیر است اما امکان کمتر یا بیشتر شدن هزینه از این بازه قیمتی نیز وجود دارد. در صورتی که نصب توسط خود سازنده اتفاق بیفتاد احتمالا تا 25 درصد در هزینه اجرا صرفه جویی رخ بدهد.

قیمت سقف عرشه فولادی؛ معرفی منبع آنلاین و معتبر

افرادی که برای دریافت اطلاعات بیشتر و پاسخ دقیق به سوال سقف عرشه فولادی چیست باید به یک درگاه معتبر مراجعه کنند. ایرانیان به این منظور بهتر است به صنایع فولاد توفیقی مراجعه داشته باشند.

این درگاه گذشته از ارائه اطلاعات دقیق درباره محصول مذکور، قیمت سقف عرشه فولادی را به صورت به روزرسانی شده ارائه می‌دهد.

صنایع فولاد توفیقی از سال 1374 با دستگاه‌های نیمه اتوماتیک فعالیت خود را آغاز کرد. اکنون این مجموعه با بهره گیری از دستگاه‌های تمام اتوماتیک و تکنولوژی روز دنیا انواع محصولات آهنی و فولادی را به بازار عرضه می‌کند.

افراد به منظور کسب اطلاعات بیشتر خصوص این مجموعه و تولیدات آن بهتر است به سایت اصلی آن به آدرس https://fouladtofighi.com/ مراجعه کرده یا با شماره 02155508761 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : صنایع فولاد توفیقی
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز