سقوط شدید قیمت آپارتمان در 4 سال آینده + نمودار

تحلیل های مختلفی در مورد وضعیت پیش روی بازار مسکن از سوی کارشناسان منتشر می شود که در اغلب آنها با ارائه نمودارها و برخی مستندات بر عمیق شدن رکود طولانی مدت بازار مسکن و سقوط قیمت املاک و آپارتمان های مسکونی تاکید می شود.

به گزارش کاماپرس، دی ماه 1399 بازار مسکن تکان اندکی خورد و تعداد معاملات انجام شده در تهران به استناد آمارهای بانک مرکزی – استخراج شده از سامانه املاک و مستغلات – به بیش از 3 هزار و 400 فقره رسید که نسبت به آذرماه 1000 فقره بیشتر بود. این تکان اندک بازار کافی بود تا برخی واسطه ها و دلالان املاک، اعتماد به نفس از دست رفته خود را بازیابی کرده و بر مبنای افزایش معاملات پیش بینی هایی در مورد جهش قیمت مسکن در بهمن ماه و اسفندماه ارائه کنند.

اما آنچه از گزارش های میدانی از بازار مسکن به دست می آید این است که تعداد معاملات به حدی نیست که بتوان آن را خیز دوباره متقاضیان خرید نامید و بسیاری از بنگاه های مسکن  در مناطق مختلف تهران اظهار می کنند حتی در دی ماه نیز معامله ای در بنگاه آنها انجام نشده است.

مصطفی قلی خسروی رئیس کهنه کار اتحادیه مشاوران املاک نیز با تاکید بر منتفی بودن افزایش قیمت در ماه های پایانی سال گفته است تا زمانی که معاملات به بیش از 10 تا 12 هزار فقره در ماه نرسد نمی توان حرفی از رونق بازار مسکن زد.

شکاف عمیق بین قیمت مسکن و قدرت خرید؛ عامل سقوط قیمت مسکن

راز آسمان پایتخت

احسان سلطانی پژوهشگر اقتصادی نیز درباره وضعیت بازار مسکن تحلیل جدیدی در کانال خود منتشر کرده و اظهار کرده است که سال ۱۳۹۹ شکاف بین قدرت خرید و قیمت حقیقی مسکن به بالاترین حد تاریخی خود صعود کرده است.

به نوشته این کارشناس اقتصادی، دو شوک متوالی قیمت ارز در ۳ سال اخیر زمینه ساز افزایش قیمت دارایی ها و از جمله زمین و مسکن شده است.

احسانی در ادامه نوشته است: نظر به کاهش قدرت خرید مردم، چنان چه تجربه ۴ سیکل سه دهه گذشته نشان داده است، دو روند در ۴ سال آینده اتفاق خواهد افتاد:

۱- رکود شدید در بازار مسکن

۲- کاهش شدید قیمتی حقیقی و تا حدی قیمت اسمی مسکن

وی در پایان خاطرنشان کرده است؛ آزمندی و طمع فروشندگان و سازندگان مسکن که در پی کسب سود بالا هستند مانع از واقعی شدن قیمت زمین و مسکن می شود اما نظر به فریز شدن سرمایه آنها (با  بازده پایین یا منفی) مانند سالهای ۹۶-۱۳۹۲ و سیکل های قبلی، زیان فروشندگان و سازندگان مسکن قابل تصور است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار مسکن، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

مرتبط با : اتحادیه مشاوران املاک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

6 دیدگاه برای “سقوط شدید قیمت آپارتمان در 4 سال آینده + نمودار

  1. شهروز رمضانی گفته:

    تحلیل علمی و بسیار جالب که پشتوانه تجربی بسیار قوی و منطقی دارد.سپاس از نگارنده محترم

  2. مسعود گفته:

    افزایش تعرفه های مختلف شهرداری،نظام مهندسی،آب،برق،گاز،قیمت مصالح و دستمزد کارگران و پیمانکاران ،از همه مهمونی نرخ وحشتناک تورم سالانه و…به سادگی خط بطلانی بر ادعاهای خوش خیالان این مقاله است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز