سقوط 50 درصدی معاملات مسکن همزمان با افت 15 درصدی قیمت‌ها

لست سکند

تازه ترین گزارش ها از بازار مسکن حاکی از آن است که طی دی ماه 99 برای سومین ماه متوالی بازار مسکن با رکود مواجه شده به گونه ای که شاهد افت تقاضا در مناطق پرمعامله تهران تا 50 درصد و افت قیمت در این مناطق تا 15 درصد هستیم.

به گزارش کاماپرس، بررسی وضعیت بازار مسکن حکایت از آن دارد که همان گونه که از قبل پیش بینی می شد بازار مسکن در اولین ماه زمستان نیز به روند کاهشی تقاضا ادامه داده و این روند جریان نزولی قیمت ها در این بازار را تثبیت کرده است. خروج متقاضیان از بازار مسکن از سه ماه قبل کلید خورده بود و در دی ماه نیز به اوج رسید.

اگر در آبان ماه و آذرماه متقاضیان سرمایه گذاری بازار مسکن را ترک می کردند اکنون در دی ماه نوبت به متقاضیان مصرفی مسکن رسیده است که خرید خانه را به آینده موکول کنند؛ آینده ای که پیش بینی می شود قیمت ها در آن از نرخ های فعلی پائین‌تر باشد.

نبود مشتری آپارتمان با وجود تخفیف قیمت ها

گشت و گذار میدانی در بنگاه های املاک و تحقیق از آنها نشان می دهد فروشندگان مسکن در دی ماه نیز همچون آذرماه از نظر تعداد افزایش داشته و به دنبال فروش سریع تر املاک خود بودند اما قیمت ها در بازار آن چنان متورم است که تخفیف های پیشنهادی فروشندگان تاثیری بر تمایل متقاضیان ندارد و معامله ای صورت نگرفته است.

راز آسمان پایتخت

این وضعیت زنگ خطری برای بنگاه های املاک است که دومین ماه متوالی را با کمترین تعداد معاملات سپری می کنند و در برخی خیابان ها که در یکی دو سال اخیر تعداد بنگاه های املاک به صورت قارچ گونه افزایش داشته، با روند کنونی در آینده ای نه چندان دور شاهد تعطیلی بسیاری از این املاکی ها خواهیم بود.

ریزش معاملات و قیمت ها در مناطق مصرفی تهران چقدر است؟

هنوز آمار معاملات مسکن در دی ماه از سوی مراجع رسمی یعنی بانک مرکزی و مرکز ملی آمار منتشر نشده اما ارزیابی های «دنیای‌اقتصاد» نیز نشان می دهد بازار مسکن سرمای دی ماه را به صورت رکودی سنگین که پیش درآمد رکودی سنگین تر است، حس کرده است.

طبق تحقیقات میدانی بازار مسکن که توسط گروه مسکن این روزنامه انجام شده در مناطق مصرفی(۴ و ۵) و مناطق مصرفی واقع در مرز نیمه شمالی و جنوبی تهران (۹ و ۱۰) حجم معاملات افت ۳۸ تا ۵۰ درصدی داشته است.

علاوه بر این، برآوردها از وضعیت قیمت مسکن نیز به طور متوسط، ریزش ۹ تا ۱۵ درصدی قیمت در مناطق مصرفی و ریزش ۹ تا ۱۲ درصدی قیمت‌ها در مناطق مصرفی واقع در مرز نیمه شمالی و جنوبی را حکایت می‌کند.

شایان ذکر است در مناطق شمالی شهر و مناطقی که تقاضای سرمایه گذاری مسکن در آنها بیشتر است – مناطق حاشیه ای و شهرک های اقماری تهران – حباب قیمت مسکن نیز بیشتر است و افت تعداد معاملات و ریزش قیمت نیز در این مناطق طی دی ماه 99 بیشتر مشاهده می شود اما برای گزارش دقیق تر از میزان افت معاملات و سقوط قیمت ها در این مناطق باید در انتظار آمارهای مراجع رسمی باشیم.

برای دسترسی سریعتر به اخبار بازار مسکن ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز