برای دریافت وام مسكن چه مداركی لازم است؟

دریافت وام- کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

با توجه به افزایش نرخ تورم و ناكافی بودن میزان حقوق دریافتی، دریافت وام یكی از پرطرفدارترین روش‌های تامین نیازهای مهم و ضروری و یا خرید مسكن و ماشین به شمار می آید.

به گزارش کاماپرس، در این میان وام مسکن، وام خرید خودرو، وام ازدواج، وام تعمیرات مسکن، وام خرید کالا و وام خرید ماشین‌آلات و تجهیزات مهم‌ترین موارد درخواست وام محسوب می‌شوند؛ اما ارزشمندترین آنان، وام مسكن است.

توجیه‌ اقتصادی دریافت وام مسکن

قبل از دریافت وام مسكن یا هر نوع وام دیگر باید به این نكته توجه داشته باشید كه به دلیل اینكه اثر تورم باعث می‌شود تا ارزش پول دریافتی که به‌عنوان وام از بانک ها دریافت می‌کنید، از دست برود، گرفتن وام زمانی توجیه‌پذیرتر و منطقی‌تر می‌شود كه فکر اقتصادی درست و یا قصد خرید وسیله‌ای ترجیحا غیرمصرفی داشته باشید.

در گذشته، وام خرید مسکن حدود 50 درصد از قیمت خانه را پوشش می‌داد، اما با افزایش تورم و طبعا افزایش شدید قیمت مسكن، این وام‌ها اکنون حدود 20 تا 30 درصد قیمت مسكن را آن هم در مناطق متوسط شهری پوشش می‌دهند. همانطور که می‌دانید تقریباً همه بانک‌ها وام‌هایی را برای تامین نیازهای اولیه افراد ارائه می‌دهند، اما دریافت وام مسكن از هر بانك شرایط خاص خود را دارد كه در ادامه به مهمترین شروط دریافت وام مسكن اشاره می‌كنیم.

بیشتر بخوانید:

راز آسمان پایتخت

برای خرید مسکن، بانك‌های منتخب از جمله بانك مسكن، ملی و سامان انواع وام مسکن ارائه می‌دهند که هر کدام نیاز به  مدارک خاص خود را دارند. اما در کل برای درخواست وام مسکن، معمولاً بانک‌ها یا مؤسسات مالی از شما مدارکی را می‌خواهند تا اعتبار و توانایی بازپرداخت اقساط وام را بررسی کنند.

به گزارش کاماپرس، مهمترین مدارک مورد نیاز برای دریافت وام مسكن عبارتند از:

کارت ملی:

این مدرک برای احراز هویت و شناسایی شما لازم است و هیچ كار بانكی را بدون ارائه كارت ملی نمی‌توان انجام داد و دریافت وام مسكن نیز از این نظر مستثنی نیست.

شناسنامه:

بعضی از بانک‌ها ممکن است در كنار كارت ملی، شناسنامه شما را هم برای احراز هویت و درخواست وام مسکن درخواست کنند و بهتر است آن را در تمام مراحل به‌همراه داشته باشید. همچنین بانک‌ها از شما می‌خواهند کپی کارت ملی یا شناسنامه‌تان را هم ارائه دهید تا احراز هویت شما تكمیل شود.

آخرین فیش حقوقی یا مشخصات پرداختی:

فیش حقوقی نشان می‌دهد که در حال حاضر دارای درآمد و منابع مالی کافی برای پرداخت اقساط وام مسكن هستید.

ارائه سند مالکیت برای دریافت وام مسکن

شما باید مدرکی را که نشان‌دهنده مالکیت یا اجاره مسکن از سوی شماست را هم ارائه کنید. در اسناد دفترچه‌ای تهیه کپی از صفحه اول نقل و انتقالات حتی در صورت خالی‌بودن هم الزامی است. ضمن اینکه سند ملکی شما نباید در رهن باشد.

دریافت وام- کاماپرس

دیگر مدارك ملکیت برای دریافت وام مسکن

بانك برای پرداخت وام مسكن مدارك دیگری مربوط به مسكن یا زمین را هم از شما خواهد خواست. برخی از این مدارك عبارتند از اصل و کپی مبایعه‌نامه همراه با کد رهگیری و اصل و کپی بنچاق. اگر ملک شما برای رهن نوساز است، ارائه تقسیم‌نامه الزامی است. همچنین ارائه اصل و کپی صورت‌مجلس تفکیکی هم الزامی است اما اگر سند متعلق به آپارتمان باشد نیازی نیست. از دیگر مدارک می‌توان به اصل و کپی تمام پروانه‌های ساخت اعم از تخریب و نوسازی، تغییر نقشه و … اشاره کرد که تمامی آن‌ها را می‌توان از شهرداری اخذ کرد.

گزارش تحقیقاتی ملک برای دریافت وام مسکن

در این میان، برخی از بانک‌ها ممکن است برای وام مسكن از شما بخواهند یک گزارش تحقیقاتی درباره وضعیت ملکی که قصد خرید یا ساخت آن را دارید، ارائه کنید.

سایر مدارک مورد نیاز بانک‌ها بسته به سیاست‌ها و شرایط هر بانکی برای پرداخت وام مسكن متفاوت است. فرد متقاضی می‌تواند از طریق مراجعه حضوری به بانک یا وب‌سایت بانک موردنظر تمامی مدارک لازم را پیش از آغاز فرآیند دریافت وام جمع‌آوری کند.

انتهای پیام

مرتبط با : اینوستو
ایده سبز
اوج آرام
دادپویان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز