بررسی 5 تفاوت بین ثبت شرکت با ثبت برند

لست سکند

بدون شک، ثبت شرکت و ثبت برند دو مفهوم متفاوتی هستند که هر کدام، از مراحل و فرآیندهای خاصی برخوردارند؛ اما چه تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد؟ این مفاهیم در فرآیند تجارت و توسعه یک کسب‌و‌کار اهمیت ویژه‌ای دارند و برای حفظ حقوق مالکیت و برندینگ سازمان‌ها حائز اهمیت می‌باشند؛ درواقع ثبت یک شرکت به عنوان یک شخص حقوقی یا حقیقی است که در این فرایند، فعالیت‌های اقتصادی آن‌ها به رسمیت شناخته می‌شوند.

در مقابل ثبت برند به معنای ثبت نام تجاری یا لوگو آن است که به عنوان نماد شناختی شرکت، محصول یا خدمات شرکت در بازار استفاده می‌شود که در آن نام تجاری، لوگو و دیگر نمادهای شناختی قابل ثبت هستند. با این حال هر دو این مفاهیم به جایگاه و اعتبار کسب و کارها در بازار کمک می‌کنند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

از طرفی ثبت شرکت و ثبت برند، باعث افزایش اعتماد و اطمینان مشتریان و همچنین جلب نظر و توجه مخاطبان برای سازمان‌های تجاری می‌شوند. با توجه به اینکه فرآیند ثبت شرکت و ثبت برند در هر کشور ممکن است تفاوت‌هایی در قوانین و مقررات داشته باشد، بهتر است قبل از شروع به کار و راه‌اندازی کسب و کار، با مراجعه به مراجع ذی‌صلاح و مشاوران حقوقی و تجاری، مورد بررسی و اقدام لازم برای ثبت شرکت و ثبت برند را انجام دهید. در ادامه مطلب به بررسی 5 تفاوت بین ثبت شرکت با ثبت برند می‌پردازیم.

تفاوت ثبت برند و شرکت از لحاظ نوع کارکرد

ثبت برند به معنای ثبت نام و نشان تجاری است که به منظور شناسایی کالاها و خدمات شرکت، ایجاد شده است. برند می‌تواند به عنوان یک ابزار بازاریابی و برای ایجاد شناسایی و تمایز شرکت از رقبا و همچنین افزایش اعتماد مشتریان به کالاها و خدمات شما استفاده شود.

راز آسمان پایتخت

ثبت شرکت به معنای تشکیل یک موجودیت حقوقی یا حقیقی با هدف انجام فعالیت‌های تجاری است. شرکت می‌تواند به صورت یک شرکت تکنولوژی، شرکت خدماتی، شرکت تولیدی و بسیاری دیگر فعالیت کند. همچنین شرکت می‌تواند سودآوری بیشتر و توسعه فعالیت‌های تجاری را به دنبال داشته باشد.

تفاوت ثبت برند و شرکت از لحاظ مزایای قانونی

اگرچه ثبت شرکت و ثبت برند هر کدام مزایای مختص به خود را دارند و نمی‌توان گفت کدام یک نسبت به دیگری برتر است، اما در ادامه بررسی 5 تفاوت بین ثبت شرکت با ثبت برند می‌توان از لحاظ امتیازهای قانونی به شرح زیر بیان کرد:

  • با ثبت شرکت چه از لحاظ حقیقی و چه از لحاظ حقوقی امکان شرکت در انواع مناقصه و مزایده فراهم می‌شود.
  • با ثبت شرکت، شما به امتیازات مالی از جمله تخفیف مالیاتی و امتیازات بانکی مانند امکان دریافت وام‌های دولتی دسترسی خواهید داشت؛ در حالیکه ثبت برند تنها مربوط به تبلیغات است و از طریق آن نمی‌توانید وام دریافت کنید.
  • ثبت برند قابلیت نقل و انتقال دارد و مانند یک دارایی محسوب می‌شود؛ درصورتیکه ثبت شرکت دارای شخصیت حقوقی است و تنها امکان واگذاری آن وجود خواهد داشت.

تفاوت ثبت شرکت و برند از لحاظ فرایند ثبت

از دیگر تفاوت ثبت شرکت با ثبت برند می‌توان به فرآیند ثبت آن‌ها اشاره کرد. برای ثبت شرکت، ابتدا باید نام شرکت را انتخاب کرده و سپس اقدام به ثبت نام آن در سازمان ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی کشور کنید. در این مرحله، باید اطلاعات مورد نیاز شامل نوع شرکت، مدیران و سهامداران شرکت و غیره را در فرم ثبت شرکت وارد کرده و سپس به همراه مدارک به سازمان ارسال کنید. پس از بررسی، نام شرکت در سامانه ثبت شرکت‌ها ثبت خواهد شد و می‌توانید نسبت به دریافت شناسه ملی شرکت، پروانه کسب و سایر اقدام نمایید.

از طرفی برای ثبت برند، ابتدا باید نام و نشان تجاری خود را انتخاب کرده و سپس اقدام به ثبت نام تجاری در سازمان ثبت اسناد و املاک کنید. در این مرحله، باید اطلاعات مورد نیاز شامل نام و نشان تجاری، صنف فعالیت و دیگر موارد را در فرم ثبت برند وارد کرده و سپس به همراه مدارک مورد نیاز آن را به سازمان مربوطه ارسال کنید. پس از بررسی مدارک، نشان تجاری در سامانه ثبت اسناد و املاک ثبت خواهد شد و می‌توانید از حقوق مالکیت معنوی خود در قبال نام و نشان تجاری استفاده کنید.

البته برای انجام این مراحل می‌توانید از کارشناسان حقوقی راهنمایی بگیرید تا فرایند ثبت شرکت یا ثبت برند براحتی و قانونی انجام شود؛ از‌این‌رو پیشنهاد می‌کنیم با جستجو عبارت الواپلای در گوگل به وب سایت این موسسه مراجعه کرده و از خدمات تخصصی و باکیفیت آن استفاده کنید.

تفاوت ثبت شرکت و برند از لحاظ مدت زمان ثبت

از لحاظ مدت زمان ثبت، تفاوت مهمی بین ثبت شرکت و برند وجود دارد. در حالی که ثبت شرکت معمولاً در عرض چند هفته کاری انجام می‌شود، ثبت برند به دلیل مراحل بسیار طولانی‌تر و پیچیده‌تر، ممکن است چندین ماه به طول بیانجامد. این مدت زمان در ثبت برند به دلیل بررسی‌های لازم در ارتباط با تعارض یا ارتباط با نام و نشان تجاری موردنظر یا سایر خواهد بود.

تفاوت ثبت برند و شرکت از لحاظ امور مالیاتی

ثبت برند به تنهایی در مالیات تأثیری ندارد و بر اساس قوانین مالیاتی، درآمد حاصل از استفاده از برند، به عنوان درآمد شخص حقیقی در نظر گرفته می‌شود. در مقابل با ثبت شرکت، در صورتی که فعالیت خود را قانونی کنید باید مالیات بپردازید. همانطور که می‌دانید تا دو ماه پس از ثبت شرکت باید پرونده مالیاتی خود را تشکیل دهید؛ در غیر این صورت موظف به پرداخت جریمه علی‌الراس خواهید شد.

چالش های ثبت برند و شرکت خود را به الواپلای بسپارید!

ثبت شرکت و ثبت برند دو مفهوم مهم در حوزه تجارت و کسب و کار هستند. تفاوت اصلی بین ثبت شرکت با ثبت برند را می‌توان در کارکرد، مزایای قانونی، مالیات، کاربرد و فرایند ثبت آن‌ها دانست. بنابراین، مراحل ثبت شرکت و برند بسته به نوع آن‌ها و سازمان‌هایی که باید به آن‌ها مراجعه کنید، تفاوت‌هایی دارند. در هر صورت، برای اطلاعات دقیقتر و اقدام به ثبت شرکت یا برند در ترکیه، بهتر است با کارشناسان حقوقی و مالی از جمله کارشناسان متخصص موسسه الواپلای مشورت کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : الواپلای
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز