فرق مالکیت و سرقفلی چیست؟

دعاوی مربوط به مالکیت و سرقفلی، از نظر حقوقی دو موضوع جدا از هم هستند و در هر پرونده باید از وکلای باتجربه ملکی در آن حوزه استفاده کرد.

کاماپرس در این گزارش به بررسی این سوال که فرق مالکیت و سرقفلی چیست پرداخته و نکاتی درباره این نوع از دعاوی حقوقی ارائه کرده است.

معنی مالکیت از نظر قوانین ملکی

برای پاسخ به این سوال که فرق مالکیت و سرقفلی چیست، باید در ابتدا به معنی و مفهوم مالکیت از نظر قوانین ملکی پرداخته شود.

مالکیت، یک حق کامل است که به راحتی نمی‌توان آن را از کسی سلب کرد. این مالکیت می‌تواند مربوط به یک ملک تجاری، اداری، مسکونی یا یک زمین باشد. شخص مالک می‌تواند ملک خود را به هر شخص دیگری واگذار کرده یا استفاده از آن را برای مدت مشخص به صورت قرارداد اجاره به هر شخص دیگری بسپارد.

مالکیت، یک حق دائمی است که تا زمان واگذاری ملک در اختیار مالک می‌ماند. این حق به صورت عادی قابل سلب کردن نیست و امکان سلب آن فقط در موارد خاص و بر اساس موارد قانونی ممکن است.

راز آسمان پایتخت

سرقفلی - کاماپرس

فرق مالکیت و سرقفلی چیست؟

سرقفلی برخلاف مالکیت، به معنی حق داشتن یک ملک نیست، بلکه مالک در این حالت، در ازای دریافت مبلغی حق استفاده از منافع یک ملک تجاری را به شخص دیگری به عنوان سرقفلی واگذار می‌کند. در واقع دارنده سرقفلی، مالک ملک نیست و فقط مالک حق استفاده تجاری از آن است. همین موضوع فرق مالکیت و سرقفلی را به طور کامل مشخص می‌کند.

البته دارنده حق سرقفلی می‌تواند حق خود برای استفاده تجاری از یک ملک و کسب منفعت از آن مکان را به شخص دیگری واگذار کند و شرط این واگذاری فقط گرفتن اجازه از مالک و داشتن رضایت مالک است. در صورتی که این رضایت حاصل نشود، صاحب سرقفلی نمی‌تواند حق سرقفلی خود را به شخص دیگری واگذار کند.

سرقفلی از نظر ارزش نیز با ملک تجاری متفاوت است. در یک ملک تجاری، 70 درصد ارزش متعلق به سرقفلی و 30 درصد ارزش مادی مورد معامله متعلق به ملک است.

آیا مالکیت و سرقفلی قابل سلب شدن است؟

یکی دیگر از تفاوت‌های مالکیت و سرقفلی، در موارد سلب شدن این حق است. مالک را نمی‌توان از حق خود بازداشت، مگر اینکه قانون بر اساس برخی از استثناها چنین اقدامی را مجاز بشمارد. سلب مالکیت در هنگام وقف ملک، از بین رفتن عین مال، حکم دادگاه یا فروش و واگذاری ملک اتفاق می‌افتد، اما سلب حق سرقفلی می‌تواند به دلایل دیگری به جز حکم دادگاه و واگذاری باشد که یکی از این موارد، انتقال سرقفلی به شخص دیگر بدون کسب اجازه از مالک است. در این شرایط مالک می‌تواند با پرداخت نصف مبلغ سرقفلی خواستار بازگشت حق به خودش و تخلیه ملک شود که معمولا توسط دادگاه پذیرفته می‌شود. البته در صورتی که در اجاره سرقفلی، فعالیت و حرفه خاصی برای صاحب سرقفلی در نظر گرفته شده باشد، تغییر شغل بدون رضایت مالک نیز می‌تواند باعث سلب سرقفلی شود. حتی در این حالت نیازی به پرداخت بخشی از حق سرقفلی هم نیست. عدم پرداخت اجاره بها نیز می‌تواند دلیل دیگری برای سلب این حق باشد.

سرقفلی - کاماپرس

چرا در دعاوی مالکیت و سرقفلی به وکیل ملکی نیاز است؟

مالکیت و سرقفلی شامل بحث‌های بسیار تخصصی حقوقی می‌شوند؛ به‌ویژه در مورد سرقفلی که با وجود قدیمی بودن قانون آن، هنوز هم ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد و ممکن است تفسیرهای گوناگون و پیچیده‌ای از قوانین آن صورت گیرد. به همین دلیل تنها یک وکیل ملکی مجرب می‌تواند در این زمنه اظهار نظر کرده و پرونده را به سمت موفقیت پیش ببرد.

انتخاب وکیل ملکی مجرب برای دعاوی مالکیت و سرقفلی

گروه «وکلای ملکی»، یک موسسه حقوقی متشکل از 15 وکیل باتجربه و مجرب در حوزه پرونده‌های حقوقی ملکی است که تاکنون بیش از 2500 پرونده حقوقی در این زمینه را با موفقیت به انجام رسانده‌اند. این گروه خدماتی همچون طرح و پیگیری کلیه دعاوی ملکی، تنظیم و نظارت قراردادی، تنظیم لوایح مختلف ملکی، اعاده دادرسی ملکی، تجدیدنظر خواهی ملکی و اخذ استعلامات مرتبط ملکی را به عموم مردم ارائه می‌دهد.

علاقه‌مندان برای آشنایی بیشتر با گروه وکلای ملکی می‌توانند به وبسایت رسمی این گروه به آدرس اینترنتی vakilemelk.com مراجعه کنند یا برای دریافت مشاوره رایگان با شماره تلفن 02144262535 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : گروه وکلای ملکی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز