شرایط و مراحل طلاق توافقی

طلاق توافقی یکی از اقسام بسیار رایج طلاق در کشور است. در واقع در این نوع از طلاق، جدایی زوجین در یک پروسه توافق شده انجام می‌شود و نیازی به جلسات متعدد دادگاه و برخی دیگر از مراحل طاقت‌فرسای طلاق نیست.

کاماپرس در این گزارش به بررسی شرایط و مراحل طلاق توافقی پرداخته است.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی، یک پروسه حقوقی برای جدایی است که به صورت توافق بین زوجین برای این کار انجام می‌شود. به بیان ساده حقوقی، در صورتی که زوجین به این نتیجه رسیده باشند که باید از هم جدا شوند، می‌توانند روی مسائلی همچون مهریه، نفقه، حضانت فرزندان، جهیزیه و اجرت‌المثل به توافق رسیده و بر اساس این توافق مراحل طلاق توافقی را در مراجع ذی‌صلاح دنبال کنند. این پروسه طلاق در صورت کوچکترین اختلاف بین زوجین منتفی می‌شود؛ به طوریکه طلاق توافقی در این حالت به طلاق عادی و یک طرفه تبدیل شده و جدایی باید از طریق دادگاه پیگیری شود.

اگرچه در سال‌های اخیر به دلیل افزایش طلاق توافقی، قانونگذار این مسیر را سخت‌تر کرده و بر مراحل آن افزوده است، اما با کمک گرفتن از یک وکیل مجرب می‌توان مراحل طلاق توافقی را بهتر و راحت‌تر طی کرد.

ارائه دادخواست به منظور آغاز مراحل طلاق توافقی

در اولین مرحله لازم است که یکی از زوجین دادخواست طلاق را به مراجع قضایی ارائه دهد. هر یک از زوجین یا وکلای آنان می‌توانند این دادخواست را تنظیم کرده و به دفاتر و مراکز خدمات قضایی ارائه دهند.

راز آسمان پایتخت

همچنین زوجین باید در مسائل مختلف طلاق نیز به توافق رسیده و توافقنامه‌ای را بر همین اساس تنظیم کنند. این توافق باید در مسائل مالی مانند مهریه، اجرت‌المثل، جهیزیه و نفقه و در مسائل غیرمادی مانند حضانت فرزندان به صورت توامان صورت گیرد.

تعیین وقت دادرسی و مراجعه به دادگاه

در ادامه مراحل طلاق توافقی، وقت دادرسی تعیین شده و این وقت از طریق ابلاغیه به اطلاع هر یک از زوجین می‌رسد. جزئیات دادگاه نیز در این ابلاغیه موجود است و زوجین یا وکیل آنان باید در زمان تعیین شده در دادگاه حضور یابند. مدارک هویتی، مدارک ازدواج و هر نوع مدراک مربوط به طلاق در این مرحله تقدیم دادگاه می‌شود. توافقنامه طلاق نیز باید در کنار سایر مدارک به دادگاه ارائه شود.

البته تلاش دادگاه در هر مرحله بر اساس ایجاد سازش برای زوجین خواهد بود و هر یک از زوجین در هر مرحله می‌تواند انصراف خود را از طلاق اعلام کند.

بررسی مدارک و صدور گواهی عدم سازش

یکی دیگر از مراحل طلاق توافقی، صدور گواهی عدم سازش است. در این مرحله زوجه باید به مراکز آزمایشگاهی مراجعه و گواهی باردار نبودن خود را به دادگاه ارائه کند. در صورتی که باردار نبودن زوجه برای قاضی احراز شود، دادگاه اقدام به صدور گواهی عدم سازش می‌کند.

این گواهی باید توسط وکلای زوجین از دادگاه دریافت شده و در ادامه بر اساس مفاد آن عمل شود. دریافت گواهی عدم سازش می‌تواند به منزله پایان مراحل دادرسی تلقی شود.

طلاق توافقی - گروه وکلای خانواده

مراجعه به دفاتر طلاق

آخرین بخش از طلاق توافقی شامل مراجعه به یکی از دفاتر طلاق و جاری شدن عقد طلاق در این دفاتر است. فرصت مراجعه به دفاتر طلاق سه ماه تعیین می‌شود و در صورتیکه زوجین در این مدت برای طلاق به این دفاتر مراجعه نکنند، سازش‌نامه و تمام مراحل طلاق توافقی مردود شمرده شده و زوجین برای این کار باید مراحل فوق را از ابتدا آغاز کنند.

آیا زوجین نیاز به وکلای جداگانه در طلاق توافقی دارند؟

زوجین می‌توانند در مراحل طلاق توافقی، خودشان مراحل را به پیش برده یا از وکیل طلاق در این باره استفاده کنند. هر یک از زوجین در صورت انتخاب وکیل نمی‌توانند از وکلای مشترک استفاده کنند. استفاده از وکیل طلاق توافقی می‌تواند به سریعتر شدن و آسان‌تر شدن پروسه طلاق کمک کند.

اخذ وکیل طلاق توافقی مجرب از گروه «وکلای خانواده»

گروه وکلای خانواده، بزرگترین و متخصص‌ترین گروه حقوقی تهران بوده که از وکلای زبده در زمینه حقوق خانواده تشکیل شده است. این گروه از وکلای پایه یک دادگستری با هدف به کارگیری تجربه جمعی و اتخاذ بهترین و سریعترین راهکار امور خانواده در زمینه طلاق، حضانت و مهریه فعالیت می‌کند.

متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبسایت رسمی این گروه به آدرس اینترنتی vakil-khanevade.com مراجعه کنند یا برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره تلفن 02191001312 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : گروه وکلای خانواده
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز