شرایط و مراحل اقدام برای طلاق توافقی

طلاق توافقی
تور لحظه آخری-کاماپرس

افزایش میزان طلاق در ایران زنگ خطر را به صدا درآورده است. اگرچه بخشی از این طلاق‌ها به صورت توافقی صورت می‌گیرد، اما مسائلی مانند مهریه، اجرت المثل و حضانت باعث شده است که داشتن یک وکیل مجرب برای طلاق توافقی هم ضروری باشد.

کاماپرس در این گزارش به بررسی شرایط طلاق توافقی و مراحل انجام آن پرداخته است.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی نوعی طلاق است که با توافق زوجین صورت می­‌گیرد. برخلاف طلاق معمولی که معمولا در آن یک طرف از زوجین تصمیم به طلاق می‌گیرد، در طلاق توافقی هر دو طرف به دلایلی به سمت این تصمیم می‌روند.

در این نوع از طلاق ابتدا طرفین به توافقات کامل در مورد مهریه، اموال، نفقه، اجرت المثل و حضانت فرزندان رسیده و این توافق را به کمک یک وکیل خانواده به صورت توافق‌نامه به دادگاه ارائه می‌کنند. در ادامه باید مراحل لازم را که از طرف دادگاه در نظر گرفته می‌شود، انجام داده و در نهایت طلاق بین زوجین جاری شود.

لزوم حضور در مراکز مشاوره

از سال 1397 و با افزایش تعداد طلاق در کشور، دادگاه برای زوجینی که درخواست این نوع از طلاق دارند، جلسات مشاوره اجباری در نظر گرفته است. زوجین در این مرحله باید در سایت تصمیم، نوبت مشاوره دریافت و به صورت حضوری در جلسات مشاوره شرکت کنند. در این جلسات تلاش می‌شود در حد امکان مشکلات طرفین به صورت منطقی و احساسی مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهایی از طرف مشاور برای جلوگیری از طلاق ارائه شود. پس از طی این مرحله و رفع نشدن مشکلات بین زوجین، بایستی ادامه پروسه طلاق در دادگاه طی شده و در نهایت بر اساس توافق‌نامه و رای دادگاه، این پروسه به پایان برسد.

راز آسمان پایتخت

طلاق توافقی

تعیین شرایط مهریه

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های توافق‌نامه در طلاق توافقی در زمینه مهریه است. زوجه در هر حالت می‌تواند مهریه تعیین شده در زمان عقد را از زوج طلب کند و در صورت مخالفت زوج مبنی بر پرداخت آن، با شکایت از طریق دادگاه می‌توان مهریه را دریافت کرد؛ اما در طلاق توافقی ممکن است زوجه تمام یا بخشی از مهریه را به زوج بخشیده یا هر نوع توافق دیگری در این زمینه صورت گیرد.

دادگاه معمولا در زمینه مهریه، توافق‌نامه زوجین را در نظر می‌گیرد و بر اساس آن رای می‌دهد؛ به همین دلیل مساله مهریه باید به صورت دقیق و شفاف در این توافق‌نامه قید شود و تصمیم زوجین در مورد آن کاملا مشخص باشد.

تعیین شرایط نفقه

نفقه نیز یکی دیگر از مواردی است که باید در طلاق توافقی به صورت شفاف و کامل قید شود. در واقع زوجین در توافق‌نامه طلاق خود، پرداخت یا عدم پرداخت و مقدار نفقه جاریه و معوقه را تعیین می‌کنند. دادگاه می‌تواند بر اساس این توافق‌نامه حکم داده و در صورت عدم رعایت از طرف زوج، زوجه می‌تواند بر اساس حکم و توافق‌نامه، شکایت کرده و رقم تعیین شده را دریافت کند.

تعیین شرایط حضانت فرزندان

اگرچه قانون به صورت صریح حضانت فرزندان زیر هفت سال را به مادر واگذار کرده است، اما حضانت نیز مانند سایر موارد طلاق می‌تواند به صورت توافقی تعیین شود. در طلاق توافقی، زوجین بر نحوه حضانت هر یک از فرزندان به صورت جداگانه توافق کرده و نتیجه توافق را به صورت دقیق در توافق‌نامه طلاق قید می‌کنند. دادگاه در این زمینه تحقیق و رسیدگی لازم را انجام و در صورت نبود اشکال و مغایرت قانونی، حکم بر اجرای این توافق‌نامه می‌دهد.

طلاق توافقی

مزایای داشتن وکیل خانواده

طلاق توافقی، یک موضوع حقوقی پیچیده است و زوجین نیاز به داشتن یک وکیل متخصص در این زمینه دارند. یک وکیل باتجربه می‌تواند توافق‌نامه طلاق را بر اساس نظرات زوجین و بدون هیچ ایراد حقوقی تنظیم کند تا روند دادگاه به سرعت و بدون وقفه طی شود.

همچنین در صورتی که زوجین یا یکی از آنان نخواهد که به هر دلیلی در دادگاه حضور داشته باشد، می‌تواند با دادن وکالت، حضور در دادگاه را به وکیل بسپارد.

گرفتن وکیل از «گروه وکلای خانواده»

گروه وکلای خانواده، بزرگترین و متخصص‌ترین گروه حقوقی تهران بوده که از وکلای زبده در زمینه حقوق خانواده تشکیل شده است. این گروه از وکلای پایه یک دادگستری با هدف به­‌کارگیری تجربه جمعی و اتخاذ بهترین و سریع­ترین راهکار امور خانواده در زمینه طلاق، حضانت و مهریه فعالیت می­کنند.

متقاضیان طلاق توافقی برای کسب اطلاعات بیشتر می‌­توانند به وبسایت vakil-khanevade.com مراجعه کنند یا با شماره تلفن 02191001312 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : گروه وکلای خانواده
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز