نوسازی ناوگان تاکسیرانی زیر سایه افزایش قیمت خودرو

لست سکند

ناوگان تاکسیرانی همیشه در حال سر و کله زدن با افزایش قیمت خودرو است؛ از ابتدای آذر ماه امسال هم باز به همین دلیل، صدور پیش فاکتور برای نوسازی تاکسی ها متوقف و روند نوسازی کند شده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ خودرو و حمل و نقل، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس و به نقل از ایرنا، طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی بعد چند سال توقف از سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرد، اما در مسیر اجرا بارها روند آن کند و یا متوقف شد یا اینکه دوباره با سرعت کمتر روند نوسازی ادامه یافت.

در گذشته، طبق مصوبه هیات وزیران، تاکسی‌هایی که به سن ۱۰ سال رسیده باشند، مشمول فرسودگی می‌شد. اما در حال حاضر در بحث فرسودگی ناوگان تاکسیرانی دیگر سن مطرح نیست و اگر خودرویی دو بار نتواند معاینه فنی را پاس کند به شرایط فرسودگی رسیده است.

با این تفاسیر، اکنون بیش ۱۹۲ هزار دستگاه تاکسی به سن فرسودگی رسیده‌اند که این عدد تا پایان سال به ۲۴۲ هزار دستگاه خواهد رسید. برای سال جاری، در مجموع ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برای نوسازی برنامه‌ریزی شده که تا کنون ۵ هزار و ۳۰۰دستگاه تاکسی نوسازی‌شده است.

راز آسمان پایتخت

اما اکنون، افزایش قیمت خودرو موجب شده طرح نوسازی تاکسی‌ها به کندی پیش برود؛ رانندگان تاکسی از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند و شیوع کرونا نیز موجب کسادی کسب کارشان شده است. تسهیلات بانکی با سود قابل توجهی هم وجود ندارد، پس طرح نوسازی تاکسی‌ها خیلی کند ادامه یافت تا جایی که اتحادیه تاکسیرانی با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به افزایش  قیمت تمام شده خودرو اعتراض کرد.

مرتضی ضامنی، مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور نیز گفت: نوسازی تاکسی‌های فرسوده با مشکلاتی مانند افزایش بی‌رویه قیمت خودرو و بحث پرداخت نشدن تسهیلات از سوی بانک‌ها روبه‌رو بوده که فرآیند نوسازی را با مشکلات جدی همراه کرده است.

روند قطره چکانی نوسازی تاکسی های فرسوده

به گفته مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، در پی افزایش قیمت خودرو از سال ۱۳۹۷ ، نوسازی تاکسی، روندی قطره چکانی داشته است. به طوری که از سال ۱۳۹۶ تا تابستان سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش ۳۱۶ درصدی قیمت پژو و ۳۶۹ درصدی قیمت سمند بودیم! با این نوسان قیمت و بدون تسهیلات ارزان قیمت، رانندگان توان مالی برای تهیه خودرو با این قیمت ها را ندارند.

ضامنی ادامه داد: از ابتدای آذر ماه صدور پیش فاکتور برای راننده‌ها به بهانه اصلاح قیمت، متوقف شد و هفته گذشته این اصلاح قیمت با افزایش ۱۸ درصدی صورت پذیرفت به طوری که خودروی سمند ۲۴ میلیون تومان و خودروی پژو ۲۱ میلیون تومان افزایش داشته و این اضافه مبلغ برای راننده تاکسی که هرچه داشته فروخته تا بلکه خودروی فرسوده خود را نوسازی کند قطعا سخت و تأمین مابه التفاوت جدید برای راننده در زمان اندک غیر ممکن است، در نتیجه قابلیت اجرای فرایند نوسازی از آنها سلب می‌شود.

وی در ادامه صحبتهایش گفت: از مسئولان درخواست می‌شود در چارچوب تکالیف قانونی تعریف شده و با نگاه ویژه در حمایت از زحمتکشان عرصه حمل و نقل شهری نسبت به پیش بینی سیاست های حمایتی در این بخش اقدام کنند.

ضامنی همچنین از خودروسازان خواست با توجه به سهم اندک ناوگان مورد نیاز در حوزه تاکسیرانی نسبت به کل تولیداتشان که کمتر از دو درصد است، در راستای انجام مسوولیت‌های اجتماعی خود حداقل از تغییر قیمت خودرو به صورت فصلی در حوزه تاکسیرانی همانند شخصی خودداری کنند.

پرداخت تسهیلات 4 درصدی به رانندگان تاکسی

بنا به گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشوری، خودروهای سمند و پژو ۴۰۵ خودروهایی هستند که در طرح نوسازی تاکسی تا پایان سال قرار دارند و قیمت پژو ۴۰۵ و سمند پیش از این حدود ۱۳۱ و ۱۳۸ میلیون تومان بود و در حال حاضر متقاضیان نوسازی تاکسی باید با اعمال افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی خودرو را خریداری کنند.

ضامنی خاطر نشان کرد: در طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی ارزش گواهی اسقاط خودرو فرسود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان بسته به نوع خودرو تاکسی فرسوده است و در شهرهای تهران، اصفهان و مشهد هم توسط شهرداری ها این شهرها ۹۰ میلیون تومان به صورت تسهیلات بانکی پرداخت می شود، اما در باقی شهرها راننده تاکسی باید قیمت تاکسی را نقدی پرداخت کند.

در زمینه قیمت خودرو بخوانید:

وی در پایان سخنان خود درباره انتظارات این سازمان صحبت کرد و گفت: توقع ما این است در راستای تحقق قانون هوای پاک و تبصره ماده ۸ این قانون و نیز برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی، تسهیلات چهار درصدی به رانندگان تاکسی  اعطا شود.

مرتبط با : اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز