نحوه تشخیص سنگ کرومیت از آهن ربا

کرومیت یکی از انواع مواد معدنی است که از اکسید کروم تشکیل شده و با دیگر مواد شیمیایی هم ترکیب می‌شود. این ماده در سنگ‌های با کیفیت بسیار بالا وجود دارد و استخراج آن‌ نیز از طریق معادن زیر زمینی یا روباز انجام می‌شود.

کاماپرس در این گزارش به بررسی کاربرد سنگ کرومیت، مشخصات و نحوه تشخیص آن ‌پرداخته است.

سنگ کرومیت چیست؟

کرومیت، نوعی کانی اسیدی بوده که از کرم و اکسیژن تسکیل شده است. این سنگ، عنصری ضروری برای محصولات فلزی و شیمیایی به شمار می‌رود. معمولا آلیاژی که از این سنگ به دست می‌آید، به عنوان فولاد ضد زنگ شناخته شده که از آن برای ساخت وسایل گرمایشی، اجاق‌ها و سایر ابزار‌ها استفاده می‌شود. به عبارت دیگر از کروم برای بالا بردن مقاومت شیمیایی و القای سختی در فولاد استفاده می­‌شود.

کروم دارای یک رنگدانه مهم بوده که از آن برای تولید رنگ و لوازم آرایشی و همچنین برای رنگی کردن سنگ‌های قیمتی استفاده می‌شود.

راز آسمان پایتخت

صنایع ریخته‌گری: در صنعت ریخته‌گری عمدتا از پودر کرومیت برای ساخت دوغ­آب‌ها و از ماسه رویه کرومیت برای پالایش سطوح، حذف روغن و رنگ استفاده می‌شود. افزودن مواد چدنی نیز باعث بالا رفتن مقاومت کرومیت در برابر خوردگی، حرارت و سایش می‌شود.

صنایع تولید آجر و مواد نسوز صنعتی: کرومیت یکی از مهم‌ترین مواد اولیه برای تولید انواع آجر نسوز است که باعث افزایش مقاومت آنها در برابر حرارت و خوردگی می‌­شود؛ ضمن اینکه تاثیر بازها و اسیدها را از بین می­‌برد.

صنایع متالورژی: یکی از کاربرد‌های گسترده سنگ کرومیت، استفاده از آن در صنعت متالورژی است. با افزودن این ماده به فولاد می‌­توان خواص ضد زنگ و مقاومت محصولات در برابر خوردگی را افزایش داد. همچنین از سنگ کرومیت برای ساخت سرامیک‌های با مقاومت بالا مانند سرامیک سوپر آلیاژ و سرامیک‌های کامپوزیتی استفاده می­شود. از کاربرد‌های سنگ کرومیت می‌توان به آب کاری با کروم، ساخت قالب‌های پخت آجر و بالا بردن مقاومت محصولات در برابر پوسیدگی اشاره کرد.

صنایع شیمیایی: حدود ۱۵ درصد از سنگ کرومیت موجود در جهان، در صنایع شیمیایی کاربرد دارد. از کاربرد‌های سنگ کرومیت در صنایع شیمیایی می‌توان به تولید آلیاژهای غیر آهنی، کاتالیزورها، فولاد، پلاستیک، چسب، آلیاژهای فلزی، مواد ضد زنگ، باطری، سرامیک و چوب اشاره کرد.

مشخصات سنگ کرومیت

سنگ کرومیت ارزش بالایی دارد و به همین دلیل گران است. سختی سنگ کرومیت ۵.۵ بوده و شفاف نیست. عمدتا بلورهای سنگ کرومیت به شکل مکعبی یا شش ضلعی است که در دمای ۲۱۰۰ تا ۲۲۰۰ درجه سانتی گراد ذوب می‌شوند. سنگ کرومیت شباهت زیادی به آلومینیوم اکسید دارد و ساختار آن نیز اکسیدی است که در صنعت ساختمان‌سازی، تولید لوله گاز و سرامیک کاربرد زیادی دارد. این سنگ در مناطق دارای سنگ‌های رسوبی و آتش‌فشانی پیدا می‌شود و در برابر مواد شیمیایی نیز حساسیت کمی دارد.

سنگ کرومیت

نحوه تشخیص سنگ کرومیت

برای شناسایی سنگ کرومیت باید به رنگ، درخشش، رگه و وزن آن توجه کرد. این سنگ دارای رگه‌های قهوه‌ای است و با توجه به خاصیت مغناطیسی آن، معمولا با آهن­ربا و مگنت اشتباه گرفته می‌شود.

خرید انواع سنگ کرومیت از «اردیبهشت شرق»

مجموعه اردیبهشت شرق، یک شرکت فعال تولیدی- بازرگانی است که در سال 1384 باهدف انجام خدمات بازرگانی و پیمانکاری صنعتی در شهرستان سبزوار تاسیس شد. این شرکت، سابقه فعالیت در صنایع و معادن کشور به‌ویژه صنعت فولاد را دارد. تمرکز در حوزه بازار سنگ معدنی کرومیت، خرده فروشی فروآلیاژها و فولاد آلیاژی از مهم‌ترین حوزه‌های کاری این مجموعه است.

علاقه‌­مندان برای ارتباط با کارشناسان شرکت اردیبهشت شرق می‌توانند با شماره تلفن‌های 05144247008 و 05144247009 تماس بگیرند یا برای تسهیل فرآیند خرید چیپس چوب به نشانی اینترنتی https://ostco.ir یا به صورت حضوری به دفتر مرکزی این مجموعه در سبزوار به نشانی خیابان انقلاب، تقاطع داورزنی، پلاک 375 و دفتر مشهد آن به نشانی بلوار وکیل آباد، هفت تیر، گلشن 3، پلاک 4، واحد 7 مراجعه کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : اردیبهشت شرق
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز