آشنایی با فروکروم و کاربردهای آن در صنعت فولاد

فروکروم
تورهای مسافرتی لحظه آخر

فروکروم، آلیاژی ترکیب دو عنصر آهن و کروم بوده که از آن در صنعت فولاد، تولید فولاد ضد زنگ، فولاد مقاوم در برابر خوردگی، سایش و حرارت استفاده می‌کنند.

کاماپرس در این گزارش به بررسی ویژگی‌های فروکروم، انواع، کاربردها و نحوه تولید آن می‌پردازد.

ویژگی‌های فروکروم

فروکروم در صنعت فولاد و ریخته‌گری کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد چراکه از آن به عنوان جایگزینی اقتصادی برای آلیاژ کروم فلزی استفاده می‌کنند. فروکروم از مقاومت قابل توجهی در برابر عوامل خورنده موجود در محیط پیرامون برخوردار است؛ به همین خاطر از این عنصر در تولید فولادهای ضد زنگ استفاده می‌شود. استفاده از فروکروم در ساخت و تولید فولاد باعث ارتقای مقاومت حرارتی آن شده و درجه سختی‌اش را بالا می‌برد. فروکروم دارای حالت جامد بوده اما به صورت‌های گوناگونی مانند گرانول، کلوخ، پودر و کریستال‌های کوچک در دسترس قرار دارند. رنگ فروکروم متغیر بوده و طیفی بین خاکستری فلزی تا خاکستری روشن دارد. این آلیاژ نامحلول و بدون بو بوده همچنین از قابلیت اشتعال برخوردار است.

فروکروم

انواع فروکروم

فروکروم کم کربن: بیشترین فروکروم تولید شده در جهان فروکروم کم کربن بوده که به نام فروکروم شارژی نیز آن را می‌شناسند. از فروکروم کم کربن برای ساخت فولاد ضد زنگ، مقاوم در برابر اسید و مواد خورنده کاربرد دارد. فروکروم‌هایی که مخصوص ریخته‌گری هستند حدود 5 درصد کربن داشته و برای تولید چدن به کار می‌روند. برخی از انواع فروکروم نیز به صورت پودری بوده و در حوزه متالوژی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ذرات فروکروم در صنعت چرم‌سازی هم به کار می‌رود.

راز آسمان پایتخت

فروکروم پر کربن: برای تولید فروکروم پرکربن از سنگ معدنی کرومیت با میزان بالاتری از کربن استفاده می‌کنند. میزان کربن موجود در فروکروم‌های پر کربن از 6 تا 8 درصد متغیر است. کاربرد فروکروم پرکربن در ساخت فولادهای آلیاژی، بلبرینگ‌های فولادی و ابزارها است.

موارد استفاده فروکروم

فروکروم‌ها آلیاژهای بسیار ارزشمند و کاربردی هستند که در صنایع مختلف جایگاه بسیار ویژه‌ای دارند. به دلیل اهمیت این محصول در بازار جهانی، کارخانه‌ها و شرکت‌های متعددی در زمینه تولید و عرضه این نوع فروآلیاژ فعالیت می‌کنند. اصلی‌ترین کاربرد آلیاژ فروکروم، استفاده از آن در ساخت و تولید فولادهای ضد زنگ است. ترکیبات این فروکروم‌ها باعث می‌شود تا مقاومت فولاد در برابر خوردگی تا حد زیادی بالا رود. علاوه بر افزایش مقاومت فولاد، تاثیر بسیاری بر ظاهر و زیبایی آن نیز خواهد داشت. همچنین صنایع برنزه‌سازی چرم، از مصرف‌کنندگان اصلی گرد و غبار فروکروم هستند. به علاوه از این آلیاژ برای ساخت فروکروم لیگنو سولفونات؛ یکی از کاربردی‌ترین و مهم‌ترین مواد و ترکیبات اولیه در ساختمان‌‌سازی استفاده می‌شود. مزیت استفاده از این ماده در ساختمان‌ها منجر به روان‌تر شدن بتن‌ها خواهد شد. فروکروم‌ها پایداری بسیار زیاد و قابل توجهی دارند؛ به همین دلیل می‌توانند در تولید مواد نسوز و راه‌سازی‌های عمرانی نقش تاثیرگذاری داشته باشند.

نحوه تولید فروکروم

به طور کلی انواع فروکروم در کوره‌های الکتریکی تولید می‌شوند اما در حال حاضر برای تولید آن از روش احیای کربوترمیک در دمای بالا استفاده می‌شود. برای تولید فروکروم سنگ کرومیت، آهن و زغال سنگ را با هم ترکیب می‌کنند. در ابتدا برای ساخت فروکروم سنگ معدن دارای کروم، ذغال سنگ و خاک را در حرارت بالا احیا و تولید می‌کنند. سپس در مدت زمان معینی آن را از کوره خارج کرده و پس از تولید مقدار مورد نظر آلیاژ فروکروم، به همراه فلز مذاب آن را از یک سوراخ داخل کوره تخلیه می‌کنند. سپس از یک دهانه عبور کرده تا در محل دیگری جمع شود. اکنون فروکروم مذاب منجمد شده و برای فراوری و استفاده‌های مختلف آماده است.

فروکروم

خرید انواع فروکروم از “اردیبهشت شرق”

مجموعه اردیبهشت شرق یک شرکت فعال تولیدی-بازرگانی بوده که در سال 1384 باهدف انجام خدمات بازرگانی و پیمانکاری صنعتی در شهرستان سبزوار تاسیس شد. این شرکت سابقه فعالیت در صنایع و معادن کشور به‌ویژه صنعت فولاد را دارد. تمرکز در حوزه بازار سنگ  معدنی کرومیت، خرده فروشی فروآلیاژها و فولاد آلیاژی از مهم‌ترین حوزه‌های کاری این مجموعه است. دفتر مرکزی این مجموعه در سبزوار، خیابان انقلاب، تقاطع داورزنی، پلاک 375 و دفتر مشهد آن در بلوار وکیل آباد، هفت تیر، گلشن 3، پلاک 4، واحد 7 واقع شده است. برای ارتباط با کارشناسان شرکت می‌توانید با شماره تلفن‌های 05144247008 و 05144247009 تماس گرفته یا برای تسهیل فرآیند خرید به نشانی اینترنتی https://ostco.ir مراجعه کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : اردیبهشت شرق
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز