آشنایی با آلیاژ فرومنگنز و کاربرد آن در صنایع

فرومنگنز

فرومنگنز، آلیاژی است که حدود ۸۰ درصد آن را منگنز و ۲۰ درصد را آهن تشکیل می‌دهد. با حرارت دادن اکسید منگنز درون کوره بلند، آلیاژ فرومنگنز تولید می‌شود. این ماده از عناصر آلیاژی مهم بوده که خواص بسیاری دارد.

کاماپرس در این گزارش به بررسی ویژگی‌های ظاهری و همچنین شرایط خرید و فروش فرومنگنز در ایران ‌پرداخته است.

ویژگی‌های ظاهری فرومنگنز

آلیاژ فرومنگنز شبیه کلوخ است. قسمت رویی این کلوخ‌ها به رنگ نقره­ای است و جلای فلزی دارد، اما با ماندن طولانی مدت در انبار، روی آن را لایه‌ تیره‌ای از اکسیدها می‌پوشاند. این آلیاژ فاقد آلودگی خارجی است و هیچ گونه بو و رطوبتی ندارد و همانطور که گفته شد، پیش از اکسید شدن دارای رنگی نقره‌ای و سطحی فلزی است، اما پس از اکسید شدن، رنگ آن تیره می‌شود. آلیاژ فرومنگنز قابلیت اشتعال و انحلال در آب ندارد و به صورت ریز یا الک شده روانه بازار می‌شود.

فرومنگنز

انواع فرومنگنز

فرومنگنز پرکربن: این نوع فرومنگنز مصرف بسیار زیادی دارد و در تولید محصولاتی که نسبت به افزایش کربن واکنش نشان نمی‌دهند، کاربرد دارد. آلیاژ فرومنگنز باعث خوب تراش خوردن قطعات می­شود و بدین جهت وجود آن در ترکیب قطعات خوش‌تراش بسیار حیاتی است. از ویژگی‌های فرومنگنز پرکربن می‌توان به کیفیت بالا، دوام زیاد، قیمت‌ مناسب و رقابتی بودن آن اشاره کرد.

راز آسمان پایتخت

فرومنگنز کم‌کربن و کربن متوسط: هنگام تولید فولاد و پس از افزودن فرومنگنز، دیگر نمی‌توان درصد کربن را کم‌ یا زیاد کرد؛ بنابراین برای کنترل بهتر کربن از فرومنگنز کم‌کربن یا کربن متوسط استفاده می‌شود. این نوع از فرومنگنزها با روش‌های کربن‌زدایی از سنگ معدن‌های منگنز تولید می‌شود.

کاربرد آلیاژ فرومنگنز

وجود منگنز در ترکیب آلیاژ فرومنگنز باعث شده که در صنایع مختلف از جمله سرامیک، شیمی، متالورژی، الکترونیک و شیشه مورد استفاده قرار گیرد. از کاربردهای اصلی و مهم این آلیاژ می‌توان به ساخت لاک‌ و آجرهای رنگی، تولید آلیاژهای آهن، چدن و فولاد، افزایش کشش فولاد، افزایش عمق سختی چدن، کاهش‌ سرعت خنک شدن قطعات، افزایش‌ سختی فولاد، استفاده در ریخته‌گری، ساخت فروآلیاژهای مختلف، مقابله با اثرات منفی سولفور، اکسیژن زدایی، ترکیب با سولفور و ارتقای ویژگی محصولات، استفاده در مواد ضدعفونی، کود شیمیایی، کود گیاهی، اکسیدکننده و همچنین ساختن رنگ اشاره کرد.

فرومنگنز

میزان مصرف فرومنگنز و نوع استفاده از آن در کشورهای مختلف متفاوت است. به عنوان نمونه، این فلز در آمریکا مصرف بسیاری دارد؛ به‌طوریکه حدود ۴.۴ درصد مصرف منگنز جهان مربوط به کشورهای آمریکا و ژاپن است و پس‌ از آن آلمان رتبه سوم را در اختیار دارد.

تولید فرومنگنز کم‌کربن در ایران با مشکلاتی مواجه است؛ چراکه هزینه ساخت آن بسیار بالا بوده و برای کارخانه‌ها مقرون‌ به‌ صرفه نیست. به علاوه، تجهیزات و فناوری لازم برای تولید آن در ایران تقریبا وجود ندارد؛ بنابراین فرومنگنز کم‌کربن از کشورهایی مانند آفریقای جنوبی، استرالیا، هند، چین، غنا، برزیل و مکزیک وارد ایران می‌­شود.

خرید آلیاژ فرومنگنز از «اردیبهشت شرق»

مجموعه اردیبهشت شرق، یک شرکت فعال تولیدی- بازرگانی است که در سال 1384 باهدف انجام خدمات بازرگانی و پیمانکاری صنعتی در شهرستان سبزوار تاسیس شد. این شرکت، سابقه فعالیت در صنایع و معادن کشور به‌ویژه صنعت فولاد را دارد. تمرکز در حوزه بازار سنگ  معدنی کرومیت، خرده فروشی فروآلیاژها و فولاد آلیاژی از مهم‌ترین حوزه‌های کاری این مجموعه است.

علاقه­‌مندان برای ارتباط با کارشناسان شرکت اردیبهشت شرق می‌توانند با شماره تلفن‌های 05144247009 و 05144247008 تماس بگیرند یا برای تسهیل فرآیند خرید چیپس چوب به نشانی اینترنتی https://ostco.ir یا به صورت حضوری به دفتر مرکزی این مجموعه در سبزوار به نشانی خیابان انقلاب، تقاطع داورزنی، پلاک 375 و دفتر مشهد آن به نشانی بلوار وکیل آباد، هفت تیر، گلشن 3، پلاک 4، واحد 7 مراجعه کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : اردیبهشت شرق
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز