دلایل کند شدن فرآیند رشد صنعت فولاد ایران چیست؟

لست سکند

صنعت فولاد ایران یکی از صنایع شناخته شده در سطح جهان است که طی سال‌های گذشته نوسانات زیادی را پشت سر گذاشت. در حال حاضر نیز این صنعت مشکلاتی دارد، تداوم این مسائل گذشته از ایجاد فشار مضاعف روی صنایع مختلف، بر روی تولیدات وابسته به این صنعت اعم از مفتول گالوانیزه ، توری حصاری و … موثر خواهد بود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار آهن آلات، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، به نقل از اکو ایران، محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران، در نشستی بیان کرد که بازار مواد معدنی در ایران هیچ گاه در کوتاه مدت تعریف نمی‌شود. به اعتقاد بهرامن، باید دید دوراندیشی مسئولان کشور در چه مرحله و به چه صورت است. رئیس خانه معدن ایران عنوان کرده که تنها بخش دارای برنامه، صنعت فولاد است که آن هم سرانجامی ندارد.

میزان واردات و صادرات فولاد به ایران چقدر شده است؟

با این حال فعالان حوزه فولاد ناامید نشده و از پای ننشسته‌اند و همچنان به شکل‌های مختلف این صنعت را به جلو می‌برند. در این خصوص محمد آقاجانلو، مدیرعامل شرکت فولاد ایران، بیان کرده که طی 10 سال گذشته صنعت فولاد کشور با ناملایمات داخلی و خارجی زیادی مواجه شد، با این حال ظرفیت و تولید فولاد کشور در هر سال به طور متوسط 8 الی 12 درصد رشد پیدا کرده است. 10 سال پیش میزان واردات ایران از فولاد، 3.5 میلیون تن بود، اکنون وارداتی اتفاق نمی‌افتاد. در حال حاضر صادرات فولاد از ایران انجام می‌شود و این سال‌ها کشور ایران سهم 6 تا 7 میلیون تنی در صادرات این فلز دارد. به گفته آقاجانلو، ایران در 10 سال گذشته واردکننده عمده شمش و محصولات فولادی بود، اکنون یک قطب صادراتی این نوع محصولات است و میزان خام فروشی آن کم شده است.

به گفته این مقام مسئول، بحث انرژی طی چند سال گذشته باعث کند شدن روند رشد صنعت فولاد شد. در صورتی که بحث انرژی در سال جاری اجازه می‌داد، تولید بیشتری در واحدهای تولیدکننده فولاد کشور اتفاق می‌افتاد. آقاجانلو معتقد است که هم اکنون کشور از لحاظ تولید فولاد ظرفیت بالایی دارد و تمامی ارگان‌ها و مسئولان مربوطه باید در رفع مشکلات این صنعت و صادرات هر چه بیشتر آن کمک کننده باشند. این مقام مسئول به بحث صادرات و کمک آن به توسعه هر چه بیشتر صنعت فولاد توجه و تاکید ویژه دارد.

راز آسمان پایتخت

آشنایی بیشتر با یکی از محصولات فولادی؛ مفتول گالوانیزه

یکی از محصولات تولید شده از فولاد، مفتول گالوانیزه است که به دلیل وزن کم و جنسی که دارد امکان صادرات و انتقال آن به نقاط دور دست به آسانی وجود دارد. این مفتول مراحل تولید زیادی دارد و باید شرایط مختلفی را پشت سر بگذارد تا آماده و به بازار عرضه شود. معمولا مفتول گالوانیزه را با فرآیند گالوانیزاسیون تولید می‌کنند که در آن فولاد را در «فلز روی» مذاب غوطه ور کرده تا پوششی مقاوم و محافظ از روی ایجاد شود. این محصولات سبب خواهد شد تا مقاومت فولاد افزایش پیدا کرده و خوردگی و زنگ زدگی آن کاهش پیدا کند.

گالوانیزاسیون به دو روش گرم و سرد انجام می‌شود و هر روش مزیت خاص خود را دارد، اما به هر حال مقاومت محصول تا حد زیادی بالا می‌رود.

سیم گالوانیزه به دلیل مقاومت در برابر خوردگی، سایش و زنگ زدن، نیاز کمتر به تعمیر و نگهداری آسان مورد توجه مشتریان است. این نوع مفتول‌ها به لحاظ جنس به دو نوع نرم و سخت دسته بندی می‌شوند. در حقیقت نرم یا سخت بودن مفتول را میزان کربن آن مشخص خواهد کرد. هر یک از این نوع مفتول‌ها بسته به فعالیت یا سازه مورد نظر، کاربرد ویژه‌ای دارند. معمولا از مفتول‌های گالوانیزه برای حفاظت و ایمنی و ساختمان سازی استفاده می‌کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : آهن تخفیف
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز