سقوط سنگین دلار در حسرت ظهور یک سلطان جدید

روند افزایشی قیمت دلار روز گذشته متوقف شد اما آنچه می تواند به ریزش قیمت دلار سرعت دهد برداشته شدن تحریم های آمریکا و بازگشت ایران به برجام است که تحقق این امر نیازمند سیاست‌ورزی و میانجی گری هوشمندانه از جنس کارهایی است که یک سلطان انجام می‌داد.

به گزارش کاماپرس، به نظر می رسد دلار نه دیگر توان فراتر رفتن از کانال 24 هزارتومانی را دارد و نه کشش سقوط به کانال های زیر 23 هزارتومان. با روندی که دلار در پیش گرفته است به احتمال فراوان مدتی شاهد مقاومت فرسایشی اسکناس آمریکایی در کانال 23 هزار تومان خواهیم . این در حالیست که انتظار برای کاهش نرخ دلار در میان مردم موج می زند و در واقع انتظارات تورمی در بازار ارز به شدت فروکش کرده و تقاضای موثر و موج خرید که برهم زننده معادلات این بازار باشد وارد بازار ارز نمی شود.

در این شرایط یک شوک به بازار ارز می تواند قیمت دلار را به شدت کاهش دهد و محتمل ترین گزینه برای این شوک گشایش در منابع بلوکه شده ارزی ایران در کشورهایی همچون عراق و کره جنوبی است اما چنین گشایشی باید از مسیر سیاسی ناهموار بین تهران و واشنگتن عبور کند.

در واقع آنچه هنوز تنور بازار ارز را داغ نگه می دارد پیچیدگی آینده روابط ایران و آمریکا و خصوصا ماجرای بازگشت آمریکا به برجام و بازگشت ایران به تعهدات هسته ای برجامی است. تاکنون روشن شده است که ایران و آمریکا دیگری را مقدم در برداشتن گام اول برای بازگشت به برجام می دانند و معتقدند طرف دیگر ابتدا باید حسن نیت خود را نشان دهد.

در این شرایط  نزدیک کردن دیدگاه های دو کشور نیازمند سیاست ورزی هوشمندانه است و اکنون فقدان یک میانجی مقبول و باتجربه که نزد هر دو کشور محترم باشد و سابقه میانجی گری های اینچینی را نیز در کارنامه داشته باشد به شدت احساس می شود.

راز آسمان پایتخت

پیش از این پادشاه فقید عمان سلطان قابوس سابقه چنین میانجی گری هایی را بین ایران و آمریکا در برخی مقاطع در کارنامه خود ثبت کرده بود و گرچه سخن چندانی از این میانجی گری ها به صورت رسمی به میان نمی آمد اما اهل سیاست و آگاهان به مسائل سیاسی می دانستند میانجی گری های سلطان قابوس نقش مهمی در کاهش تنش ها بین ایران و آمریکا در مقاطع حساس ایفا کرده است.

با درگذشت سلطان قابوس جای خالی و حسرت بار این میانجی سیاست بلد و هوشمند در مقطع کنونی به شدت احساس می شود و جانشین وی نیز از جایگاه وی در سیاست های منطقه ای و بین المللی برخوردار نیست.

اخبار مرتبط را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار  ارز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “سقوط سنگین دلار در حسرت ظهور یک سلطان جدید

  1. مجید گفته:

    بازگشت ایران به برجام واقعا طرز فکر شما همین است یا خوانده را ساده پنداشتی
    ایران کی از برجام خارج شده بود ،تنها کشوری که به برجام عمل کرد تا به امروز ایران است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز