چه بازاری برای سرمایه گذاری بهتر است، طلا و مسکن یا بورس و دلار؟

لست سکند

بااینکه در چند ماه گذشته بازار بورس وضعیت مناسبی نداشته است، اما بیشتر کارشناسان معتقدند سرمایه گذاری بلند مدت در این بازار منطقی تر و سودده تر است.

به گزارش کاماپرس، وضعیت بازار بورس در چند ماه گذشته پر از نوسان و ریزش بوده است، تا جایی که خیلی از سهامداران برای جلوگیری از ضرر بیشتر می خواهند سهامشان را بفروشند. اما با این حال بیشتر کارشناسان بازار سرمایه معتقدند همچنان بازار بورس می تواند بازدهی مثبت داشته باشد و در بلند مدت می توان انتظار سوددهی از این بازار داشت.

براساس آمار‌های ارائه شده در ۹ ماهه سال‌جاری ۳ میلیون و ۲۳۰ هزار نفر برای دریافت کد معاملاتی جدید اقدام کردند و این عدد به منزله آن است که حجم قابل توجهی سرمایه خرد وارد بورس شده است.

اما با سرمایه‌ها و نقدینگی‌های جزئی که مردم دارند چه باید کرد و آیا حوزه‌ای وجود دارد که با کمترین ریسک بتوان در آن سرمایه‌گذاری کرد؟

کدام بازار سودده است؟

راز آسمان پایتخت

ابوالفضل روغنی، فعال اقتصادی معتقد است، آسان‌ترین راه برای مردم عادی در کسب سود خرید مسکن، طلا، سکه و اخیرا حضور در بورس است. او می گوید:« تاکید می‌کنم که مردم فعلا وارد بورس نشوند چرا که این حوزه مشکلات جدی دارد و ورود دوباره به آن می‌تواند سرمایه‌های مردمی را به خطر بیندازد. بورس در حال حاضر برای افرادی مناسب است که ضمن آشنایی با آن نگاه بلندمدت دارند؛ با قطعیت می‌گویم که این حوزه جای افراد غیر متخصص نیست.»

او معتقد است مردم باید در طلا و مسکن سرمایه گذاری کند. این فعال اقتصادی در ادامه می گوید:« دو حوزه برای مردم وجود دارد که مثل گذشته می‌توانند در آن ورود کنند یک خرید مسکن و دیگری طلا است. هرچند که این موارد توصیه نمی‌شود، ولی خیلی از مردم با آنکه می‌دانند حضور در بازار‌های اینچنینی درست نیست برای حفظ پول خود ورود می‌کنند.»

حباب بورس ترکید

حمیدرضا قلمکاری، فعال اقتصادی نیز معتقد است در حال حاضر زمان ورود به بازار سرمایه است چرا که حباب آن ترکید. او در این باره به روزنامه ایران می گوید:« اما چرا می‌گویم بازار سرمایه؟ وقتی این احتمال وجود دارد که در روابط بین‌الملل تغییراتی انجام شود و حتی احتمال برگشت امریکا به برجام وجود دارد به منزله ثبات قیمت ارز است.

در زمان ثبات قیمت ارز یعنی دیگر حضور در بازارهایی، مثل خودرو، مسکن و… برای مردم عادی سود ندارد و اگر پول خود را وارد بخش‌های عنوان شده ببرند متضرر می‌شوند، به همین دلیل بورس می‌تواند جایی برای نگهداری نقدینگی و ارزش دادن به آن باشد.»

سرمایه گذاری در بانک بهتر است؟

پرهام رضایی، فعال اقتصادی اعتقاد دارد در حال حاضر امن‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری مردم، بانک است. او می گوید:« ظرف سه سال گذشته بازار‌هایی که اکثر مردم برای سرمایه‌گذاری در آن ورود می‌کردند بشدت به هم ریخت و دچار حباب قیمتی شد، حال که به نظر می‌رسد به ثبات اقتصادی نزدیک شدیم بهتر است که مردم تا ترکیدن حباب بازارهایی، چون خودرو، مسکن، ارز و طلا صبر کنند و سپس در یکی از بخش‌های یاد شده ورود کنند، در مقطع فعلی با اطمینان می‌گویم که قیمت‌ها واقعی نیست و تا ثبات کامل اقتصادی ورود در هر بازار باعث می‌شود که مردم متضرر شوند.»

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز