تیرآهن در هر سایز چه کاربردی دارد؟ + قیمت تیرآهن سایز 24

تورهای مسافرتی لحظه آخر

یکی از چیزهایی که نوع استفاده از تیرآهن‌ها و کاربردشان را تعیین می‌کند، سایز تیرآن است. تیرآهن‌ها در سایز تیرآهن سایز 24 ، 12، 14 و… تولید می‌شوند تا براساس نوع پروژه به کار روند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار آهن، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، بیشترین کاربرد تیرآهن‌ها در قسمت‌های مختلف اسکلت بندی ساختمان، ساخت پل و سازه‌های صنعتی و فلزی است که به منظور انتقال نیروهای خمشی و برشی استفاده می‌شود. در واقع، هدف اصلی استفاده از تیرآهن این است که فروپاشی سازه جلوگیری شود. از این روست که معمولا تیرآهن‌ها در جایگاه ستون، خرپا، نعل، تیر سقف و پل‌های لانه زنبوری دیده می‌شوند.

البته در هرکدام از این کاربردها، این وزن تیرآهن است که تعیین کننده است و در پی آن، وزن قیمت تیرآهن را تعیین می‌کند. یعنی اطلاع از قیمت تیرآهن می‌تواند از عوامل مهم در طراحی سازه و هزینه‌های نهایی پروژه ساختمانی به حساب آید. حال چگونه وزن تیرآهن محاسبه می‌شود؟

استفاده از جدول وزنی، یکی از راه‌هایی است که می‌تواند مهندسان و فعالان حوزه را برای به دست آوردن وزن تیرآهن راهنمایی کند. از سوی دیگر، با داشتن اطلاعات هندسی تیرآهن مانند ضخامت، طول جان، طول بال، عرض و ارتفاع تیرآهن نیز می‌توان وزن تقریبی تیرآهن را محاسبه کرد. این یعنی اهمیت سایز تیرآهن. مثلا بر اساس استاندارد مورد استفاده، یکی از پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین نوع تیرآهن، تیرآهن 14 به شمار می‌آید. این سایز، محدوده وزنی بین 12.9 الی 33.7 کیلوگرم دارد و در اکثر کارخانه‌های تولید تیرآهن داخلی ساخته و به بازار عرضه می‌شود. نوع سنگین‌تر این تیرآهن با توجه به وزن آن برای قسمت‌هایی از سازه که نیاز به تحمل نیروی بیشتری دارد استفاده می شود. تیرآهن 14 در نوع لانه زنبوری بیشتر در ساخت پل کاربرد دارد.

راز آسمان پایتخت

گفتنی است که تیرآهن‌ها شامل سه نوع استاندارد هستند. این سه نوع شامل تیرآهن‌های استاندارد ایران و اروپا IPE، تیرآهن‌های استاندارد چین و روسیه INP و تیرآهن های بال پهن IPB. همچنین تیرآهن‌ها از ارتفاع ۸۰ تا ۶۰۰ میلیمتر ساخته و پرداخته می‌شوند.

در این میان تیرآهن سایز ۲۴ از نوع تیرآهن بال نیم پهن موازی یا IPE است. این نوع تیرآهن برای مصارف ساختمانی و پروژه‌های صنعتی به عنوان یکی از پرفروش‌ترین و پر مصرف‌ترین نوع تیرآهن در میان صنعتگران و پیمانکاران شناخته شده است. وزن شاخه 12 متری تیرآهن سایز 24 تقریبا 368 کیلوگرم است و قیمت آن نیز در ادامه به همراه محصولات دیگر قابل مشاهده است؛

انتهای پیام

مرتبط با : آهن ملل اصفهان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز