تکمیل واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر در شهر پردیس

مسکن مهر پردیس
لست سکند

پردیس مرکز شهرستان پردیس است که شهرستان پردیس در آذر ماه ۱۳۹۱ متشکل از بخش‌های بومهن و جاجرود (ارتقا یافته) در تابعیت استان تهران ایجاد شد. تصویب تشکیل شهرستان پردیس در جلسه هیئت دولت، بنا بر پیشنهاد وزارت کشور و استانداری تهران و در راستای سومین سفر استانی رئیس‌جمهور به تهران صورت پذیرفت. براین اساس پردیس پانزدهمین شهرستان استان تهران شد.

به گزارش کاماپرس،  از مجموع واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر پردیس حدود ۱۵هزار واحد آماده تحویل به متقاضیان شده و فرآیند تحویل این واحدها آغاز شده است. طبق اعلام مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس قرار است تعداد ۱۰ هزار واحد دیگر نیز تا آخر آبان‌ماه و حدود ۶ هزار واحد هم تا ۲۲ بهمن امسال افتتاح شوند. در کنار آماده‌سازی این واحدهای جدید، حدود ۳هزار نفر نیز در قالب طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد حدود ۱۰۵۲ واحد در حال گودبرداری و ساخت توسط پیمانکار معتبر است.

تکمیل واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر
در شهر جدید پردیس حدود ۸۲هزار پروژه مسکن مهر پیش‌بینی شده بود که تا به امروز ۴۵ هزار واحد افتتاح و تکمیل شده و تعداد ۱۵ هزار واحد نیز آماده تحویل به متقاضیان است. مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در این باره به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: «پیرو دستور وزیر راه و شهرسازی به هیچ وجه برای تحویل واحدها منتظر مراسم افتتاحیه نمی‌مانیم و افراد متقاضی هر پروژه به بانک مسکن برای اخذ کارت قسط معرفی می‌شوند که بعد از آن تحویل واحدها با مالکان و فرآیند تحویل این واحد آغاز خواهد شد.»

برنامه اقدام ملی پردیس
از مجموع ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طرح عرضه و تولید مسکن اقدام ملی، حدود ۲۰۰ هزار واحد آن در شهرهای جدید کل کشور برنامه‌ریزی شده است. که سهم شهر جدید پردیس حدود ۱۲هزار و ۸۷۵ واحد است.

این برنامه با توجه به‌ سرفصل‌های ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی در پردیس نیز در سه رشته از این سرفصل‌ها در نظر گرفته شده است؛ در سرفصل واگذاری اراضی با تعهد ساخت حدود ۹۴۸۶ واحد و در فاز‌های ۱۱، ۹، ۵، ۴ و یک جانمایی و اختصاص داده شده است. واگذاری اراضی با تعهد ساخت گروه‌های چندنفره و بیشتر واگذار شده است. با توجه به وسعت اراضی تخصیص یافته در پردیس، اکثرا به تعاونی مسکن ارگان‌ها و سازمان‌ها و نیروهای مسلح واگذار شده است. این اراضی از طریق کارشناسان رسمی دادگستری ارزیابی و قیمت‌گذاری شده و طی تفاهم‌نامه‌ای با تعاونی مسکن ارگان مربوطه با اخذ تعهد ساخت واگذار شده است. سیامک جوانبخت، مجری طرح اقدام ملی شرکت عمران شهر جدید پردیس به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: از مجموع ۹۴۸۶ واحد ، ۱۴۳۴ واحد در توسعه شمالی فاز ۴ با تراکم کم. ۸۰۴ واحد در فاز ۱ محله نوساز با تراکم کم، ۱۸۱۷ واحد با تراکم زیاد در فاز ۵، ۱۱۰۲ واحد با تراکم کم در جنوب فاز ۹، ۱۶۳۹ واحد با تراکم خیلی زیاد در شمال فاز ۹، و ۲۵۹۰ واحد با تراکم خیلی زیاد در فاز ۱۱ پردیس جانمایی شده است از نکات قابل توجه اینکه در تمامی طراحی‌ها پارکینگ مسقف پیش‌بینی شده است.

راز آسمان پایتخت

تامین آب موردنیاز پردیس
در کنار این افتتاح واحدهای مسکونی، بحث توسعه زیرساخت‌ها در اولویت برنامه‌های شرکت عمران شهر جدید پردیس قرار گرفته است. مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در این باره می‌گوید: «ماه آینده عملیات اجرایی تصفیه‌خانه پردیس را با اعتبار حدود ۴۰۰ میلیارد تومان آغاز می‌کنیم. این پروژه در مراحل نهایی انتخاب پیمانکار قرار دارد.» همچنین خطوط انتقال فاضلاب در حال ساخت بوده و دو تاسیسات پمپاژ فاضلاب تا اواخر مهر ماه در فاز ۸ و ۱۱ افتتاح خواهد شد.

تامین خدمات رفاهی در قالب مراکز محله در شهر پردیس
بنابر اظهارنظر مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در کنار تحویل واحدها بحث خدمات روبنایی جزو اولویت اول شرکت عمران قرار دارد که از ابتدای سال برای چند پروژه روبنایی شامل پروژه‌های درمانی، ورزشی، تجاری، فرهنگی، آموزشی و فضای سبز با اعتبار ۲۵۰۰ تا ۲۸۰۰ میلیارد تومان به صورت مشارکتی برنامه‌ریزی شده است. تا به امروز ۴۰۰ میلیارد تومان از این پروژه‌ها آغاز شده و بقیه نیز تا پایان سال با سرمایه‌گذاری شرکا آغاز خواهد شد تا در قالب مرکز محله‌ها راه‌اندازی شوند. هر مرکز محله قرار است به صورت استاندارد تمامی‌ سرانه‌های خدماتی و رفاهی را داشته باشد.

در شهر جدید پردیس از سال ۹۱ تاکنون ۱۷ باب مدرسه افتتاح شده و ۱۳ باب مدرسه در حال ساخت بوده و ۳ باب مسجد و ۶ مدرسه نیز در حال ساخت است. همچنین یک پروژه درمانی مجهز در قالب یک کلینیک کامل در فاز ۸ با اعتبار حدود ۱۰ میلیارد تومان در حال ساخت است. برنامه‌های روبنایی در سال‌جاری در دو قالب پیمانکاری و مشارکتی برنامه‌ریزی شده و در حال انجام است. پروژه‌های مشارکتی شامل ۹ قطعه پروژه ورزشی روباز است که یک زمین ورزشی برای هر کدام از فازهای شهر پردیس در نظر گرفته شده است. در ادامه این گزارش بر اساس اعلام فرهاد لاهوتی، مدیر اداره پروژه‌های روبنایی و مشارکتی شرکت عمران شهر جدید پردیس برای سال آینده، ۲۲ بسته مشارکتی در فازهای ۱ ،۲، ۳، ۴، ۵، ۸، ۹ و ۱۱ به ارزش حدود۲۵۰۰ تا ۲۸۰۰میلیارد تومان برنامه‌ریزی شده که شامل مراکز فرهنگی، ورزشی، آموزشی، تجاری، درمانی و فضای سبز است.

عملیات اجرایی متروی پردیس

متروی پردیس ۲۴ کیلومتر طول دارد و کل مسیر آن به صورت تونل بوده و فقط ۷۵۰ متر از مسیر آن در محدوده جاجرود پل دارد. این مترو در امتداد خط ۲ متروی تهران است که ۴۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کل پروژه بوده و شرکت عمران شهر جدید پردیس آن را به صورت قرارداد مشارکتی با قرارگاه خاتم‌الانبیا (پیمانکار شرکت متروی تهران) پیش می‌برد. به گفته مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید پردیس این موضوع در مرحله اخذ کمیسیون زیربنایی دولت بوده و به محض اخذ مصوبه هیات دولت، عملیات اجرایی متروی پردیس آغاز خواهد شد. همین طور که در این گزارش آمده است همزمان با رشد کمی‌ شهر پردیس شامل تکمیل واحدهای باقی‌مانده مسکن و آغاز عملیات اجرایی مسکن اقدام ملی که جمعیت بیشتری را به این شهر خواهد آورد و براساس افق جمعیتی این شهر آن را شهر نیم میلیون نفری خواهد کرد، به نظر می‌رسد با تکمیل خدمات زیربنایی، روبنایی و رفاهی نیز که در این شهر در دستور کار قرار گرفته، بتواند توسعه کیفی و ارتقای سطح زندگی شهروندان آن را نیز در پی داشته باشد. این موضوع پروازی به سمت امکانات مطلوب شهری در این منطقه مهاجرپذیر نزدیک پایتخت خواهد بود.

انتهای پیام

مرتبط با : عمران شهر جدید پردیس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز