برای تقویت سیستم ایمنی بدن در زمستان چی بخوریم؟

یک متخصص تغذیه با اشاره به افزایش احتمال ابتلا به عفونت‌های تنفسی در فصول سرد سال، راهکارهایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس‌ها و باکتری‌ها ارایه کرد.

به گزارش کاماپرس، دکتر آرزو رضازاده با تاکید بر اهمیت رعایت تنوع در مصرف گروه‌های اصلی مواد غذایی، اظهار کرد: افزایش مصرف آنتی اکسیدان‌ها در فصول سرد سال توصیه می‌شود. چراکه با توجه به سردی هوا افراد زمان بیشتری را در فضای بسته سپری کرده و در معرض انواع عفونت‌های تنفسی قرار دارند. همچنین به علت خشکی هوا، رطوبت لایه مخاط دستگاه تنفسی و توان لایه مخاطی برای دفع ذرات میکروبی و ویروسی کاهش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

وی با بیان اینکه میوه‌ها، سبزی‌ها، گروه نان و غلات و برخی دیگر از گروه‌های اصلی مواد غذایی آنتی اکسیدان مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند، اضافه کرد: مواد غذایی سرشار از ویتامین A ، ویتامین  C، ویتامین E و ویتامین D، آنتی اکسیدان‌های قوی به حساب می‌آیند. در این خصوص همچنین می‌توان به میوه‌های زرد و قرمز مثل خرمالو و سبزیجاتی مثل کدو حلوایی اشاره کرد که پیش‌سازهای ویتامین A یا همان کاروتن‌های مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند.

ضرورت مصرف سبزیجات سبز رنگ در زمستان

وی با بیان اینکه مصرف سبزیجات سبزرنگ مثل سبزی خوردن، کاهو و اسفناج، مقاومت بدن در مقابل عفونت‌های تنفسی را افزایش می‌دهد، بیان کرد: ویتامین E موجود در دانه‌های روغنی و روغن‌های سالم مثل روغن ذرت و زیتون، آنتی اکسیدان‌های موثر در خنثی کردن مواد اکسیداتیو موجود در بدن هستند. مغزهایی مثل گردو و دانه‌های روغنی مثل بزرک که حاوی اسیدهای چرب امگا-3 بوده نیز خاصیت ضدالتهابی داشته و برای افراد مبتلا به عفونت‌های تنفسی مفیدند.

راز آسمان پایتخت

مصرف امگا 3 برای تقویت سیستم ایمنی

وی با تاکید بر اهمیت مصرف امگا 3 در فصول سرد سال، اضافه کرد: ماهی منبع تامین امگا-3 و ویتامین D محسوب می‌شود. برگ تازه خرفه نیز حاوی اسیدهای چرب امگا-3 است.

به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این عضو هیات علمی دانشگاه بر مصرف لبنیات به عنوان منبع ویتامین دی، آ، سی و ای تاکید کرد و گفت: در فصول سرد سال توصیه می‌شود روزانه دو تا سه واحد لبنیات مصرف شود.

رضا زاده در پایان، عنوان کرد: روی و آهن از مهمترین مواد معدنی و منبع تامین آنتی اکسیدان محسوب شده و در فصول سرد سال به افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت کمک می‌کنند. انواع مغزها، دانه‌ها، گوشت و آبزیان نیز حاوی روی و آهن هستند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز