۱۶ نکته جالب برای آشنایی بیشتر با سبحان دارو

یکی از مهم‌ترین رکن‌های نظام سلامت هر کشور، صنعت داروسازی است. در میان تولیدات داروسازی نیز، داروهای اعصاب و روان از مهم‌ترین داروها تلقی می‌شوند که از حساسیت خاصی برخوردارند و باید کیفیت مطلوبی داشته باشند. یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید داروهای اعصاب و روان در ایران، سبحان دارو است. این شرکت غیر از فعالیت در حوزه اعصاب و روان، انواع داروهای مختلف دیگر را نیز تولید می‌کند.

در ادامه کاماپرس طی ۱۶ نکته، به ذکر تاریخچه‌ای درباره این شرکت پرداخته و دستاوردها و محصولات سبحان دارو را برای علاقمندان بیشتر معرفی خواهد کرد؛

1. در سال 1355 کارخانه‌ای با نام «سوئیران» با مشارکت و دانش فنی شرکت «سیبا گایگی» سوئیس یا همان «نوارتیس» فعلی از وزارت صنایع و معادن وقت، موافقت اصولی گرفت و تاسیس شد.

2. این کارخانه در سال 1360 به بهره‌برداری رسید و در خرداد 1364 نام آن به سبحان تغییر داد.

3. در سال 1383، مصادف با تشکیل هلدینگ دارویی در شرکت سرمایه‌گذاری البرز به نام گروه دارویی سبحان، شرکت سبحان دارو تاسیس شد و تمامی خطوط تولید، پروانه‌ها و فعالیت‌های داروسازی سبحان، به سبحان دارو منتقل شد.

راز آسمان پایتخت

4. در سال 1384 شرکت سبحان دارو، به سهامی عام تغییر وضعیت داد و در سال 1389 در بورس اوراق بهادار با نماد «دسبحان» پذیرفته شد.

5. این شرکت طبق اساسنامه در زمینه انجام امور مربوط به تحقیق و توسعه و پیشبرد ساخت محصولات دارویی یا مواد شیمیایی به صورت مستقیم یا از طریق شخص ثالت، تولید، خرید، فروش، واردات، پخش و صادرات فعالیت می‌کند و در اشکال قرص، دراژه، کپسول، کرم، پماد، ژل و قطره دارو تولید می‌کند.

6. کارخانه سبحان‌دارو در زمینی به وسعت 100هزار مترمربع در شهرک صنعتی رشت واقع شده است و زیربنای آن بیش از 10 هزار متر مربع است. دفتر مرکزی این شرکت در تهران قرار دارد.

7. سبحان دارو که یکی از موفق‌ترین شرکت‌های گروه دارویی سبحان است، بیش از 100 پروانه تولید دارد و در حال حاضر رتبه دوم کشوری از لحاظ حجم تولید و رتبه نهم کشوری از لحاظ فروش را داراست.

8. علی گودرزی از مرداد 1399 مدیر عامل این شرکت است و مهدی ایثاری‌نیا ریاست هیات مدیره آن را از آذر 1394 بر عهده دارد.

9. واحد تحقیق و توسعه شرکت سبحان‌دارو، متمرکز بر انجام مطالعات بیو اکی والانسی- اثبات کارآیی زیستی داروها- و در صورت لزوم، کارآزمایی بالینی است که با کمک متخصصین این رشته جهت اطمینان از کارائی محصولات این شرکت فعالیت می‌کند. همچنین هدف این واحد گروه‌های دارویی داروهای موثر بر سیستم عصبی مرکزی، داروهای قلب و عروق، داروهای موثر بر سیستم گوارش، ضد درد و ضد التهاب‌های غیر استروئیدی، داروهای آنتی باکتریال و ضد قارچ و مکمل‌های غذایی است.

10. سبحان دارو یکی از تولیدکننده‌های عمده قرص و قرص روکش‌دار در کشور نیز است که ظرفیت تولید قرص آن به بیش از 2 میلیارد عدد در سال می‌رسد.

11. این کارخانه سه خط تولید شامل خط تولید محوصلات جامد – قرص‌ها و قرص‌های روکشدار و کپسول‌ها- ، خط تولید محصولات نیمه جامد- کرم، پماد و ژل- دارد. که بیش از 86 درصد از تولیدات آن را محصولات جامد تشکیل می‌دهند.

12. اس. او. پی‌ها یا همان دستورالعمل‌های ساخت، جهت کلیه محصولات حاضر و آماده شده است. و همچنین سبحان دارو به طور مداوم در حال گسترش و بهینه‌سازی بخش تولید خود در راستای برقراری اصول جی.ام.پی است.

13. شرکت سبحان دارو استاندارد بهداشت ایمنی و امنیت شغلی – ایزو 45001- و ایزو 14001، استاندارد حفاظت از محیط زیست و همچنین ایزو 9001 یا همان استاندارد سیستم مدیریت کیفیت و گواهینامه پذیرش در بازار اول بورس را دارا است.

14. این شرکت تندیس سازمان غذا و دارو را در سال 1391 دریافت کرده است و دریافت تقدیر نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در همان سال از دیگر افتخارات این شرکت است. همچنین سبحان دارو دارای تقدیرنامه‌های اشتهار به کیفیت نیز هست.

15. باشگاه فوتبال سبحان دارو در رشت نیز تحت پوشش هلدینگ گروه دارویی سبحان دارو است که در سال 1395 در جام گیل قهرمان شد و به لیگ دسته سوم ایران صعود کرد.

16. سبحان دارو در تالیف کتاب‌های «جداول کاربردی برای پزشکان و داروسازان»، «اطلاعات جامع تداخلات داروئی» و «اطلاعات دارویی ایران» همراهی و همکاری کرده است و در راستای مسئولیت اجتماعی خود همواره به انجمن صرع، آسایشگاه کهریزک، مرکز بهزیستی نارمک، مرکز معلولین نیمه شعبان و مرکز توانبخشی آسمان کمک‌رسانی می‌کند.

مرتبط با : سبحان دارو
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز