همه چیز درباره دیوار سبز ؛ سازه‌ ای زندگی بخش

دیوار سبز-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

دیوار سبز یکی از عناصر زندگی بخش و پرطرفدار در تزئین نمای خانه‌ها و دیوارها در فضاهای گوناگون است. طراحی دیوار سبز می‌تواند یکی از گزینه‌های ایدئال برای پر کردن جای خالی طبیعت در ابعاد مختلف زندگی شهری باشد.

به گزارش کاماپرس به نقل از ایده سبز، ساخت دیوار سبز به معنای نصب انواع پوشش گیاهی به صورت عمود بر روی دیوارها یا حتی یک سازه پرتابل است. از دیوار سبز به عنوان یک سازه ساده و نوآورانه برای تزئین و ایجاد فضایی آرامش بخش در بسیاری از مکان‌ها از جمله کافه و رستوران، نمای ساختمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و غیره استفاده می‌شود. طراحی دیوار سبز علی‌رغم ساده بودن آن باید با توجه به عوامل متعددی چون شرایط اقلیمی و آب و هوایی هر منطقه و بسیاری موارد دیگر صورت بگیرد. کاماپرس در ادامه به معرفی این سازه می‌پردازد.

دیوار سبز چیست؟

دیوار سبز یا گرین وال مجموعه گیاهانی است که با یک سیستم عمودی بر روی دیوار داخلی و خارجی ساختمان یا یک پرتابل متصل می‌شود. امروزه معماران و طراحان با بهره‌گیری از علوم مرتبط با گیاهان، به ساخت و ایجاد دیوار سبز در مکان‌های مختلف اقدام کرده‌اند. ایجاد انواع دیوار سبز در فضای شهری دارای مزایای بسیار زیادی است. از جمله این مزایا می‌توان به تصفیه هوا و تولید اکسیژن، ایجاد آرامش و زیباسازی محیط، کاهش دمای محیط، کاهش مصرف انرژی و بهبود بازده انرژی، کاهش آلودگی صوتی و ایجاد عایق صدا اشاره کرد.

دیوار سبز-کاماپرس

انواع دیوار سبز کدامند؟

دیوار سبز در انواع مختلفی طراحی و اجرا می‌شود. مهم‌ترین تقسیم بندی دیوار سبز از نظر مکان اجرای این سازه است. بسته به این‌که دیوار سبز برای فضای خارجی طراحی شود یا داخلی، دارای دو نوع خارجی و داخلی است. این دو نوع دیوار سبز که هریک دارای انواع متفاوتی هستند، در ادامه معرفی شده‌اند.

راز آسمان پایتخت

دیوار سبز خارجی

ساخت دیوار سبز در فضاهای بیرونی و خارجی غالبا به جهت ایجاد فضا و مناظر سبز در دل محیط‌های شهری و همچنین زیبایی شهر استفاده می‌شود. با وجود این دیوار سبز خارجی اگر توسط یک تیم متخصص و به شکل اصولی اجرا شود، می‌تواند در صرفه‌جویی انرژی و استفاده مفید از آب باران نیز موثر باشد. ساخت دیوار سبز خارجی حتما باید توسط افراد کاربلد صورت بگیرد، چرا که این نوع دیوار سبز معرض انواع شرایط اقلیمی و آب و هوایی قرار گرفته و باید به نحوی باشد که در برابر شرایط محیطی مختلف از ورود آسیب به گیاهان جلوگیری کند.

دیوار سبز داخلی

دیوار سبز داخلی از نظر فضا و متراژ از محدودیت‌های بیشتری نسبت به انواع بیرونی برخودار هستند. با وجود این نگهداری این دیوارهای سبز از نظر کوچک‌تر بودن ابعاد آن‌ها بسیار آسان‌تر است. ضمن این‌که دست طراحان در انتخاب پوشش گیاهی در دیوار سبز داخلی بسیار باز تر است؛ به عنوان مثال در دیوار سبز داخلی می‌توان  از گیاهان گرمسیری که مقاومت کمتری در برابر دما و رطوبت دارند نیز استفاده کرد.

دیوار سبز داخلی، خود در دو نوع دیوار سبز پرتابل یا دیوار سبز فیکس اجرا می‌شود. انتخاب هریک از این دو نوع، باید با مشورت یک تیم متخصص و پس از بررسی فضای مورد نظر برای اجرای دیوار سبز، هزینه و بودجه لازم و مواردی مانند این صورت بگیرد. این دو نوع دیوار سبز در ادامه معرفی شده است؛

  • دیوار سبز ثابت یا فیکس

در صورتی که برای یک مدت طولانی و به شکل ثابت، قصد اجرای دیوار سبز را دارید، گرین وال فیکس گزینه مناسبی برای شما است. این سازه به صورت ثابت طراحی و اجرا شده و قابلیت جابه‌جایی نیز ندارد.

  • دیوار سبز پرتابل

اگر دوست دارید خانه خود را با دیوار سبز تزئین کنید، اما دائما در حال جابه‌جایی و اسباب کشی هستید؛ اجرای دیوار سبز پرتابل گزینه ایده آل شما است. این سازه قابلیت جابه‌جایی و انتقال داشته و از آن در کافه‌ها و رستوران‌ها نیز استفاده می‌شود.

دیوار سبز داخلی مصنوعی

برای افرادی که علاقمند به داشتن یک دیوار سبز زیبا در خانه یا محیط کار خود هستند، اما به دلایل متعددی امکان نگهداری و مراقبت از آن را ندارند، امکان اجرای دیوار سبز مصنوعی نیز فراهم شده است. از جمله دلایل پیاده سازی دیوار سبز مصنوعی می‌توان به شرایط محیطی نامساعد مانند نور و رطوبت پایین و عدم دسترسی به آب و سیستم آبیاری،  نداشتن وقت کافی برای رسیدگی به گیاهان، نگرانی بابت حشرات و پایین آوردن هزینه اجرا اشاره کرد.

دیوار سبز-کاماپرس

اجرای انواع دیوار سبز با مجموعه ایده سبز

شرکت ایده سبز یک مجموعه با سابقه و حرفه‌ای است که در راستای افزایش سرانه فضای سبز کشور فعالیت می‌کند. این مجموعه با برخورداری از تیمی متخصص از بهترین معماران و طراحان، تاکنون پروژه‌های موفق بسیاری را در زمینه فضای سبز از جمله دیوار سبز به سرانجام رسانده است.

برای طراحی و پیاده سازی دیوار سبز و استفاده از تخصص و دانش مجموعه ایده سبز، می‌توانید به وبسایت این مجموعه مراجعه کرده و پس از مشاهده تمامی محصولات و خدمات آن، سفارش خود را ثبت کنید. خدمات مجموعه سبز علاوه بر اجرای انواع دیوار سبز، شامل طراحی روف گاردن، طراحی سه بعدی فضای سبز، طراحی دیوار سبز، نصب انواع سایبان و آلاچیق، محوطه سازی ساختمانی، طراحی فضای سبز شهری،  انواع زمین بازی و ورزشی، انواع سازه‌های گابیونی، باغچه زیر راه‌پله، معماری داخلی سبز و غیره نیز می‌شود.

انتهای پیام

مرتبط با : ایده سبز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز