چند دلیل اساسی برای کاهش قیمت دلار

لست سکند

دلار که تا دو روز گذشته به طور مداوم در حال پیشروی به کانال‌های بالاتر قیمتی بود، یکباره کاهشی شد و اکنون در مرز 28 هزار تومانی قرار گرفته است. امروز قیمت این ارز خارجی نسبت به دیروز 183 تومان کم شد.

به گزارش کاماپرس، قیمت دلار به چند دلیل کاهش پیدا کرد؛ مصاحبه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، با العربیه سرآغاز این موضوع بود. بورل در این مصاحبه نسبت به نتیجه بخش بودن مذاکرات وین در آینده ابراز امیدواری کرده و این مسئله تا حدودی باعث افزایش دلگرمی‌ها نسبت به پیامدهای مثبت آینده سیاسی کشور شد. به نظر این موضوع بر قیمت دلار، که تا حد زیادی تحت تاثیر اخبار سیاسی پیرامون برجام است، تاثیر داشت.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بازار ارز و دلار، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

همچنین انتشار خبری درباره اظهارات یک منبع آگاه از برنامه‌های مدیریتی بانک مرکزی، مانع از رشد فزاینده نرخ دلار شد. به گفته این منبع آگاه، بانک مرکزی قصد کنترل شدید قیمت دلار را از طریق بالا بردن عرضه این ارز در سامانه‌های رسمی خود دارد. در واقع بانک مرکزی با هرگونه رشد فزاینده قیمتی دلار مقابله می‌کند.

راز آسمان پایتخت

نتیجه کاهش فاصله نرخ ارز صرافی و بازار آزاد

کاهش تفاوت دلار صرافی‌های بانکی و بازار آزاد، به نوعی از کاهش زودهنگام قیمت دلار خبر می‌داد. روز گذشته صرافی‌های بانکی نرخ فروش دلار را 27 هزار و 850 تومان تعیین کردند که تنها یک درصد با قیمت بازار آزاد تفاوت داشت. برخی معامله گران معتقدند هر زمان صرافی‌های بانکی دلار را با قیمت‌های نزدیک به نرخ بازار می‌فروشند، به دنبال آن نرخ این ارز خارجی پایین می‌آید و نوسان گیران متحمل ضرر می‌شوند.

در واقع آن‌ها از قیمت‌های بالاتری ارز را به فروش می‌رسانند و نوسان گیران را با دلارهای اصطلاحا بالا خرید، اشباع می‌کنند. وقتی نوسان گیران دلار را با قیمت بالا خریدند و این ارز در مسیر نزولی قرار گرفت، حتما نوسان گیران با ضرر از بازار خارج می‌شوند. چون باید این ارزها را با قیمت کمتر بفروشند تا نقدینگی کافی برای خرید مجدد داشته باشند.

در حال حاضر دیگر ارزهای مهم بازار مثل پوند و یورو هم با کاهش نرخ مواجه شدند. پوند با کاهش قیمت 229 تومانی نسبت به دیروز، به محدوده 38 هزار و 213 تومان رسید. نرخ یورو هم در مقایسه با روز گذشته 196 تومان کاهش پیدا کرد و 32 هزار و 490 تومان شد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز