نگاه ادبیات در انقلاب 57 چه بوده؟ / معرفی کتاب

تورهای مسافرتی لحظه آخر

کتاب «1348؛ سخنی پیرامون انقلاب 1357 از گذرگاه ادبیات» نگاهی به خاستگاه فکری انقلاب ایران از منظر ادبیات دارد، مهم‌ترین تاریخ برای این مواجهه را سال 1348 می‌داند. همین مسئله باعث می‌شود تا نویسنده سراغ گفتمان‌های اصلی و حاکم در این سال برود و به روشنگری جامعه ادبی و روشنفکری آن دوران بپردازد.

کاماپرس در این گزارش به بررسی و معرفی کامل‌تر کتاب “1348؛ سخنی پیرامون انقلاب 1357 از گذرگاه ادبیات” می‌پردازد.

1348؛ سخنی پیرامون انقلاب 1357 از گذرگاه ادبیات

شاید در نگاه اول عنوان این کتاب باعث شود که گمان کنیم کتابی تاریخی پیش روی ما قرار دارد. اما این کتاب تنها به بررسی تاریخی نپرداخته و سعی در روشن کردن افکار، گفتمان‌ها و افکار رایج آن دوران، همراه با علل مختلف داشته است. به طور کلی می‌توان گفت این کتاب دلیل انقلاب از منظر و نگاه ادبیات در سال 1348 را بررسی می‌کند.

کتاب "1348؛ سخنی پیرامون انقلاب 1357 از گذرگاه ادبیات"-کاماپرس

بیشتر بخوانید:

راز آسمان پایتخت

روند کتاب «1348؛ سخنی پیرامون انقلاب 1357 از گذرگاه ادبیات»

نویسنده در ابتدای این کتاب به بررسی دلیل انتخاب سال 1348 پرداخته و ترجمه کتاب “ادبیات چیست” سارتر را به عنوان یکی از مثال‌های مهم در ایجاد نقطه‌ای عطف در نظر می‌گیرد که در بخش‌های مختلف کتاب نیز آن را بررسی می‌کند. به گمان مهاجری، آزادی خاصی در ترجمه کتاب “ادبیات چیست” و روند ایجاد گفتمان‌های مربوط به آن اتفاق می‌افتد که با مفهوم فردیت انسان و جستجو در درون خود گره خورده است.

مهاجری در این کتاب به دنبال بررسی آثار دهه 40 نیست، بلکه بیشتر به دنبال کتاب‌هایی است که با فردیت و آزادی در معنای لیبرالی متفاوت بوده و سمت و سویی مردمی و جمعی داشته باشند. به نظر او همین دیدگاه منجر به انقلاب شده است و بررسی آن در اواخر دهه چهل و در آثار ادبیات فارسی اهمیت دارد.

کتاب «1348؛ سخنی پیرامون انقلاب 1357 از گذرگاه ادبیات» به قلم سیامک مهاجری و توسط نشر اگر منتشر شده است. این کتاب دارای 172 صفحه بوده و در زمان تهیه این گزارش با قیمت 180 هزار تومان به فروش می‌رسد.

در مورد نویسنده

سیامک مهاجری متولد 1360 بوده و تحصیلات او شامل جامعه شناسی، فلسفه و ادبیات انگلیسی هستند. این پژوهشگر ادبیات و علوم اجتماعی، به عنوان نمایشنامه‌نویس نیز شناخته می‌شود و از آثار او می‌توان به نمایشنامه “لندهور شاه” و مجموعه درسگفتار “خرد ادبیات” اشاره کرد.

سیامک-مهاجری-کاماپرس

انتهای پیام

مرتبط با : نشر اگر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز