کتاب لیبرالیسم اثر لودویگ فون میزس

کتاب لیبرالیسم-کاماپرس
لست سکند

لیبرالیسم، یکی از آشناترین واژه‌ها در چندین سال اخیر است. کلمه‌ یا مفهومی که جهان غرب و شرق، از جنگ جهانی دوم تا به امروز، بر سر آن بحث و دعوا دارند. به عبارتی لیبرالیسم همان مرز بین بلوک شرق و غرب است، مرزی که نه فقط در جهان واقعی و در کالبد دیوار برلین، بلکه در ذهن و نوع افکار افراد نیز نفوذ کرده است.

اما لیبرالیسم کلاسیک چیست، و یک فرد لیبرال چگونه به جهان می‌نگرد؟ «لودویگ فون میزس»، فیلسوف و حقوق‌دان مکتب اتریش که خود یکی از متفکران برجسته این مکتب به‌حساب می‌آید، در کتاب «لیبرالیسم» سعی کرده تا مبانی و اساس این فلسفه سیاسی را توضیح بدهد، و تصویری واضح از لیبرالیسم برای عموم افراد رسم کند.

«کتاب لیبرالیسم اثر لودویگ فون میزس»، کتابی مختصر و مفید درباره لیبرالیسم کلاسیک، اصول و مبانی آن است. کتابی که می‌تواند هم برای عموم افراد و هم برای دانشجویان فلسفه سیاسی نیز مفید واقع شود، و آن‌ها را با اساس لیبرالیسم، به‌خصوص مکتب اتریش آشنا کند.

بنوبوک-کاماپرس

کتاب «لیبرالیسم» در بحران و تلاطم اروپا

نگارش و انتشار کتاب «لیبرالیسم» همان‌طور که در مقدمه مترجم به آن اشاره شده، با دوران بحرانی و پرتلاطم اروپا هم‌زمان بوده است. دورانی که فاشیسم در ایتالیا هر روز پایه‌های خود را محکم‌تر می‌کرد و چندین کیلومتر آن‌طرف‌تر، کمونیسم با استیلایش بر شوروی به دنبال گسترش در جهان بود. شاید بنا به همین دلیل باشد که «فون میزس» در این دوران طوفانی دست به نوشتن کتاب «لیبرالیسم» برده، تا لیبرالیسم کلاسیک، به‌خصوص مکتب اتریش را به شکل درست و حقیقی معرفی کند.

راز آسمان پایتخت

«لودویگ فون میزس» در کتاب «لیبرالیسم» از نگاه یک متفکر و نظریه‌پرداز مکتب لیبرالیسم، به حوزه‌های اقتصاد، سیاست، روابط بین‌الملل، مالکیت خصوصی، دموکراسی و… می‌پردازد. در اصل «فون میزس» در صدد این است که مشخص کند، مکتب لیبرالیسم کلاسیک، چگونه با چنین موضوعاتی مواجه می‌شود، و به چه شکلی درباره آن‌ها سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی می‌کند.

کتاب «لیبرالیسم» از چشم‌انداز تاریخی لیبرالیسم و دستاوردهای آن صحبت می‌کند و در تلاش است تا به این وسیله، ریشه‌های فکری و روانی لیبرالیسم‌ستیزی را کشف کند. «لودویگ فون میزس» در این کتاب سعی کرده است تا به‌تمامی سؤالات درباره لیبرالیسم، چه از نظر طرف‌داران و یا منتقدان این مکتب، پاسخ بدهد و به‌نوعی جنگ لیبرالیسم‌ستیزی را به پایان برساند. در انتهای این کتاب، «فون میزس» حتی پا را از این هم فراتر می‌گذارد؛ او جهان آرمانی و مطلوب لیبرالیسم را به تصویر می‌کشد و درباره گستردگی و چگونگی این مکتب در آینده پیش‌بینی‌ای ارائه می‌دهد.

فهرست کتاب «لیبرالیسم»

کتاب «لیبرالیسم» از یک مقدمه، پنج فصل و یک بخش پیوست تشکیل شده است.
فصل‌های پنج‌گانه این کتاب عبارت‌اند از: «مبانی سیاست لیبرال»، «سیاست اقتصادی لیبرال»، «سیاست خارجی لیبرال»، «لیبرالیسم و احزاب سیاسی» و «آینده لیبرالیسم»

در بخشی از کتاب «لیبرالیسم» می‌خوانید

«فیلسوفان، جامعه‌شناسان و اقتصاددانان در قرن هجدهم و آغاز قرن نوزدهم برنامه‌ای سیاسی را تدوین کردند که ابتدا در انگلستان و ایالات متحد، سپس در قارۀ اروپا و در نهایت در دیگر بخش‌های دنیای آباد کم‌تر یا بیشتر به خط‌مشی سیاست عملی تبدیل شد. این برنامه در هیچ‌جا و هیچ‌ زمانی به طور کامل به اجرا درنیامد. حتی در انگلستان که آن را میهن لیبرالیسم و الگوی کشوری لیبرال توصیف می‌کنند، هیچ‌گاه این توفیق حاصل نشد که همۀ مطالبات لیبرالیسم اجرا شود. در همه‌جای دیگر دنیا همیشه تنها بخش‌هایی از برنامۀ لیبرال برگرفته شد و دیگر بخش‌های آن، که اهمیت کم‌تری هم نداشت، یا از ابتدا رد شد یا دست‌کم پس از اندک‌‌زمانی دوباره انکار شد. در واقع تنها با قدری اغراق می‌توان از این سخن گفت که دنیا روزی روزگاری عصری لیبرال را تجربه کرده است. لیبرالیسم هیچ‌گاه نتوانست تأثیرگذاری کامل خود را شکوفا کند.»

کتاب «لیبرالیسم» پاسخی به تمامی سوالات

کتاب «لیبرالیسم» اثر «لودویگ فون میزس» توسط «مهدی تدینی» ترجمه شده است. «مهدی تدینی» این کتاب را از نسخه زبان‌اصلی، یعنی آلمانی ترجمه کرده و با نسخه ترجمه انگلیسی که تحت‌نظر «فون میزس» برگردان شده نیز مطابقت داده است. بنا به همین دلیل، ترجمه فارسی این کتاب به متن اصلی کاملاً وفادار بوده و از این بابت، می‌تواند خیال خوانندگان را راحت کند.

اگر شما هم درباره لیبرالیسم، اصول آن و تأثیراتی که بر جوامع دارند سؤالاتی در ذهن دارید، کتاب «لیبرالیسم» می‌تواند گزینه خوبی برای پاسخ‌یابی به سؤالاتتان باشد. اگرچه این کتاب از لحاظ محتوایی، ممکن است در رده کتاب‌های تخصصی علم فلسفه سیاسی قرار گیرد، اما با زبان ساده و شیوای خود، می‌تواند برای افراد غیرمتخصص نیز کارآمد و ساده‌فهم واقع شود. همین حالا کتاب «لیبرالیسم» را با تخفیف ویژه در فروشگاه اینترنتی بنوبوک خریداری کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : بنوبوککتاب پارسه
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز