سیمای فکری ماکس وبر ؛ پیشنهاد کتاب

تورهای مسافرتی لحظه آخر

بی‌شک ماکس وبر یکی از تاثیرگذارترین اندیشمندان علم جامعه‌شناسی است. تاکنون کتاب‌های فراوانی درباره اندیشه‌ها و آثار این نظریه‌پرداز آلمانی به زبان فارسی تالیف و ترجمه شده‌اند.

به گزارش کاماپرس، یکی از عمیق‌ترین کتاب‌ها درباره زندگی و اندیشۀ وبر، کتاب «سیمای فکری ماکس وبر» به قلم راینهارد بندیکس است که توسط محمود رامبد ترجمه و به همت هرمس به چاپ رسیده است. این کتاب که بسیار مورد توجه اهالی دانشگاه و علوم اجتماعی قرار گرفته، به سرعت به چاپ چهارم رسید و جای خود را در قفسه کتابخانه‌های علوم اجتماعی و انسانی باز کرد.

نویسنده در اولین بخش این کتاب به بررسی زندگی و زمانه ماکس وبر می‌پردازد و پس از آن در سه بخش مستقل به بررسی ابعاد اقتصادی، دینی و سیاسی اندیشه‌ها و آثار وبر می‌پردازد.

بخش اول کتاب که به ظهور نظریه‌های جامعه‌شناسی اقتصادی در اندیشه وبر اختصاص دارد به بررسی جامعه آلمان و اخلاق پروتستان می‌پردازد. در این بخش پس از معرفی ساختار جامعه کشاورزی اقتصادی، روند ظهور عقلانیت اقتصادی در غرب شرح داده می‌شود.

راز آسمان پایتخت

در بخش دوم کتاب، نظریه‌های جامعه‌شناسی دین وبر مورد بررسی قرار می‌گیرد. وبر در آثار متنوعش به مطالعه تطبیقی تمدن‌ها و ادیان پرداخته است. بندیکس در این بخش، به مرور مطالعات وبر درباره دین در جوامع چین، هند و فلسطین باستان می‌پردازد و در نهایت چشم‌اندازهای نظری وبر در حوزه جامعه‌شناسی دین را شرح می‌دهد.

بخش سوم کتاب نیز به جامعه‌شناسی سیاسی وبر می‌پردازد. کلیدواژه‌های ماندگاری مانند سلطه، اقتدار، مشروعیت، کاریزما، عقلانیت و دیوان‌سالاری که با آثار وبر در علم جامعه‌شناسی اعتبار یافتند، در این فصل مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید:

پیوند ماکس وبر با عقلانیت

در این کتاب که به بررسی زندگی و اندیشه ماکس وبر می‌پردازد، آنچه بارها و بارها عیان می‌شود جایگاه عقلانیت در آثار این اندیشمند آلمانی است. در بخشی از کتاب «سیمای فکری ماکس وبر» آمده است: وبر در سراسر زندگی کاری خویش در مقام محقق دانشگاهی دلمشغول مسئله تحول عقلانیت‌گرایی در تمدن غربی بود. مطالعه وبر در این زمینه در سرتاسر زندگی‌اش، نه تنها پیچیدگی پیشینه و سوابق، بلکه شکنندگی و عدم قطعیت دستاوردهای آن را نیز آشکار ساخت. وبر جای تردیدی، در مورد تعهد عمیقش به آرمان‌های عقل و آزادی، باقی نگذاشت؛ و پژوهش‌های او نیز تردیدی را به جا نگذاشت که عقل و آزادی در جهان غرب در معرض تهدیدند.

انتشارات هرمس پیش از این، دو کتاب دیگر درباره ماکس وبر زیر چاپ برده است. اولین مورد «دین، قدرت و جامعه»، کتابی به قلم خود وبر و با ترجمه احمد تدین است. «شرایط اخلاقی رشد اقتصادی» به قلم دان‍ی‍ل‌ روزی‍دس و ترجمه اح‍م‍د تدی‍ن و ش‍ه‍ی‍ن‌ اح‍م‍دی نیز دومین مورد است.

کتاب 589 صفحه‌ایِ «سیمای فکری ماکس وبر» با قیمت 180 هزار تومان در کتابفروشی‌ها در دسترس علاقمندان قرار دارد. کاربران نیز می‌توانند این کتاب را از سایت‌های 30بوک، ایران‌کتاب، شهرکتاب آنلاین، دیجی‌کالا و باهوک سفارش دهند.

انتهای پیام

مرتبط با : 30بوکایران کتابدیجی کالاشهرکتاب آنلاینهرمس
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز