نزاع هزار ساله ما بر سر فن‌آوری و بهروزی ؛ پیشنهاد کتاب

تورهای مسافرتی لحظه آخر

دارون عجم اوغلو که با آثار پیشین‌ش برای مخاطب ایرانی، به اندیشمندی آشنا تبدیل شده، در کتاب جدیدش به تاثیر فن‌آوری بر زندگی بشر می‌پردازد.

به گزارش کاماپرس، کتاب «نزاع هزار ساله ما بر سر فن‌آوری و بهروزی» سعی دارد به این سئوال پاسخ دهد که فن‌آوری‌های جدید که یکی پس از دیگری ظهور می‌یابند چه منافع و مضراتی برای مردم به دنبال دارند. عجم‌اوغلو در این بین نگاهی جدی به هوش مصنوعی دارد و تلاش می‌کند تاثیر این پدیده بر کار، زندگی و آینده بشر را شرح دهد.

کتاب نزاع هزار ساله ما حاصل همکاری مشترک عجم‌اوغلو و سایمون جانسون است که توسط محمدرضا فرهادی‌پور و سیدعلیرضا بهشتی‌شیرازی ترجمه و به همت نشر روزنه به چاپ رسید. تمرکز اصلی این کتاب بر محل تلاقی جامعه، تکنولوژی و اقتصاد است. نویسندگان نشان می‌دهند که فن‌آوری تنها  زمانی به رفاه همگانی می‌انجامد که از طریق حقوق، ارزش‌ها، اصول و قوانین دموکراتیک مهار شود و در مسیر بهبود کیفیت زندگی قرار گیرد. به بیان دیگر، کتاب جدید عجم‌اوغلو روایت اقتصاد سیاسی از نوآوری‌های چشم‌نواز و حیرت‌انگیز بشری است.

به عقیده نویسندگان کتاب، در پس پیشرفت‌های شوکه‌کننده تکنولوژی و ظهور گوشی‌های جدیدتر و خودروهای مدرن‌تر و رسانه‌های اجتماعی نافذتر، حقیقت دیگری نیز وجود دارد که نباید نادیده گرفته شود. عجم‌اوغلو و جانسون می‌گویند: ما این کتاب را نوشتیم تا نشان دهیم پیشرفت هرگز امری خودبه‌خودی نیست. این روزها «پیشرفت» مجدداً در حال پروار کردن گروهی کوچک از کارسالاران و سرمایه‌گذاران است، درحالی‌که اکثر مردم را از رمق می‌اندازد و نفع ناچیزی عایدشان می‌کند.

راز آسمان پایتخت

به بیان دیگر، فن‌آوری‌های جدید توسط حلقه محدودی از فرادستان هدایت می‌شود و بدنه جامعه در انتخاب این مسیر نقشی ندارند.

در 10 فصل ابتدایی کتاب، روند ظهور سلطه فن‌آوری بر زندگی بشر و پیامدهای آن شرح داده می‌شود. ایجاد فلاکت و نابرابری اقتصادی، اقناع مصرف‌کنندگان، رقابت پرشتاب در فضای بازار، قربانی شدن مردم در مسیر پیشرفت، پیامدهای تلخ ظهور جهان دیجیتال، سایه افکندن هوش مصنوعی بر جوامع و در نهایت مردم‌ناسالاری مباحث کلیدی 10 فصل ابتدایی کتاب هستند که با ادبیاتی روان و روشن بیان شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

در فصل یازدهم و پایانی نویسندگان نشان می‌دهند که با فن‌آوری و محصولاتش مخالفتی ندارند بلکه نگرانی آن‌ها از سلطۀ بی‌پایان فن‌آوری بر زندگی و آزادی بشر است. در این فصل با عنوان «بازجهت‌دهی به فن‌آوری» راهکارهایی ارائه شده که به عقیده نویسندگان می‌تواند سایۀ اقتدار فن‌آوری را کمرنگ کند. در این فصل آمده است:  کسب و کارهای بزرگ، بیش از حد قدرتمند شده‌اند و این به خودی خود یک مشکل است. گوگل بر جستجوی اینترنتی سیطره دارد، فیس‌بوک در شبکه‌سازی اجتماعی با رقبای چندانی مواجه نیست، و آمازون دارد تجارت الکترونیکی را قبضه می‌کند. این سهم‌های غالب از بازار، ما را به یاد استاندارد اویل می‌اندازد که وقتی در سال 1911 منحل شد 90 درصد از سهم تولید و بازار محصولات نفتی را تحت اختیار داشت و ای‌تی‌اندتی که به هنگام انحلال در سال 1982 در زمینه خدمات مخابراتی تقریبا از انحصار برخوردار بود. سطوح بالای تمرکز بازار و انحصارهای غول‌آسا می‌توانند نوآوری را سرکوب و مسیر آن را مختل کنند. امروزه تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌ها بر جهت فن‌آوری‌های دیجیتال و خصوصا هوش مصنوعی سیطره دارند. … تجزیه و به صورتی وسیع‌تر هرگونه اقدام ضدانحصار باید به عنوان ابزاری مکمل برای هدف اساسی‌تر بازجهت‌دهی فن‌آوریبه دور از خودکارسازی، پایش، گردآوری داده و تبلیغات دیجیتال در نظر گرفته شود.

نزاع هزار ساله ما بر سر فناوری و بهروزی در 488 صفحه‌ و با قیمت 340 هزار تومان توسط نشر روزنه راهی قفسه کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌ها شده است. انتشارات روزنه پیش از این، سه کتاب دیگر از دارون عجم‌اوغلو منتشر کرده که هر سه مورد استقبال اهالی علوم اجتماعی و اقتصاد و سیاست قرار گرفته است؛ «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند»، «راه باریک آزادی» و «کلیات علم اقتصاد».

کتاب جدید دارون عجم‌اوغلو علاوه بر نشر روزنه، توسط بنگاه کتاب پارسه نیز به زیر چاپ رفته است. پارسه این کتاب را با عنوان «قدرت و پیشرفت؛ تلاش هزارساله برای دستیابی به فن‌آوری و رفاه» و با ترجمه میرجواد میرسیدی منتشر کرده است. علاقمندان می‌توانند این کتابها را از کتابفروشی‌های معتبر و همچنین فروشگاه‌های اینترنتی کتاب از جمله 30 بوک، ایران کتاب، شهرکتاب آنلاین و دیجی کالا تهیه کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : 30بوکانتشارات روزنهایران کتابدیجی کالاشهرکتاب آنلاینکتاب پارسه
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز