پیشنهاد کتاب؛ راهنمای بازدید از موزه کمونیسم

موزه کمونیسم- کاماپرس
تور لحظه آخری-کاماپرس

تشکیل حکومت کمونیستی اتحادیه جماهیر شوروی منجر به تبدیل جهان به دو بخش اصلی شد؛ بلوک شرق و بلوک غرب. کشورهایی که تحت نفوذ و سیطره اتحاد جماهیر شوروی قرار گرفتند، شاهد تغییراتی مهم در زندگی روزمره خود بودند که بعضی از آنها تا کنون باقی مانده است. این تغییرات باعث نگارش کتاب‌های بسیاری شد که یکی از آن‌ها راهنمای بازدید از موزه کمونیسم اثر  اسلاونا دراکولیچ است.

به گزارش سرویس فرهنگ و رسانه کاماپرس، این کتاب شامل هشت بخش «گردشی در موزه کمونیسم»، «یک کمونیست خوش سلیقه»، «خرس و شاهدخت روستایی»، «گربه‌دار ورشو»، «افسانه دیوار برلین به روایت یک موش کور»، «از کولاگ تا گولاش: مقدمه‌ای بر کتاب آشپزی به سبک مجار اثر خانم خوکه»، «مصاحبه با پیرترین سگ بخارست» و «ماجرای عجیب زاغ دیوانه» است.

بیشتر بخوانید:

همان طور که از عناوین فهرست مشخص است، نویسنده اهل کرواسی سعی کرده روایتی از شرایط کشورهای اروپای شرقی در دوران حکومت کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی شرح دهد. شیوه متفاوت دراکولیچ در نوشتن این کتاب، از ویژگی‌های متمایز آن است.

نویسنده برای شرح روایت خود به جای شخصیت‌های معمول انسانی، به سراغ شخصیت‌های حیوانی رفته تا داستان خود را از این طریق بهتر به خواننده منتقل کند؛ حیواناتی مثل یک موش، یک طوطی، یک خرس، یک گربه، یک خوک، یک سگ و یک زاغ. این شیوه روایت ناخودآگاه باعث شده خواننده فضای بسته فرهنگی در زمان حکومت کمونیستی را بهتر درک کند.

راز آسمان پایتخت

راهنمایی بازدید از موزه کمونیسم- کاماپرس

کتاب راهنمای بازدید از موزه کمونیسم، با ترجمه بابک واحدی توسط نشر ماهی برای اولین بار در سال 1396 چاپ شد و در سال 1401 به چاپ چهارم رسید. دیگر آثار این نویسنده در همین موضوع، کتاب‌های «کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم» با ترجمه رویا رضوانی و «کافه اروپا» با ترجمه نازنین دیهیمی هستند که توسط نشر ماهی به چاپ رسیده‌اند.

نویسنده این کتاب، اسلاونا دراکولیچ، زاده 4 ژوئن 1949 در کرواسی است. اون در دانشگاه زاگرب کرواسی در رشته ادبیات تطبیقی و جامعه‌شناسی تحصیل کرد و سپس از سال 1982 تا 1992 با نشریات استرات و باناس همکاری کرد که هر دو در زاگرب منتشر می‌شدند. در اوایل دهه 1990 میلادی او به دلیل مسائل سیاسی کشورش را ترک کرد و به سوئد رفت. آثار و مقالات این نویسنده کروات در بسیار از نشریات اروپا و همچنین نشریات بین‌المللی به چاپ رسیده است. او اکنون در استکهلم و زاگرب زندگی خود را می‌گذراند.

انتهای پیام

مرتبط با : نشر ماهی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز