علت درد زانو در افراد و گروهای سنی مختلف چیست؟

زانودرد
لست سکند

درد زانو یکی از شایع ترین دلایل ناتوانی در بین بیماران در راه رفتن می باشد . امروزه زانو درد روز به روز در حال افزایش می باشد و در ایران با مسن شدن جمعیت درد زانو و آرتروز زانو به طور فزاینده ای در حال محدود شدن فعالیت بخش مهمی از جامعه می شود .

به گزارش کاماپرس، سبک زندگی ما در ایران مانند نشستن بر روی زمین و استفاده از دستشویی ایرانی و وجود پله در منازل اپارتمانی و از طرفی کاهش فعالیت ورزشی موجب تشدید ایجاد مشکلات زانو درد در بین مردم شده است. از طرفی در قشر ورزشکار با زانو درد های دیگری مواجه هستیم . تعدادی به دلیل اینکه قبلا فعالیت ورزشی نداشته اند و ناگهان وارد ورزش سنگین می شوند دچار مشکلات زانو درد می شوند و تعدادی در حین ورزشهای سنگین دچار زانو درد ماشی از پارگی منیسک و یا درد زانو ناشی از پارگی رباط می شوند .

درد زانو در نوجوانان و جوانان
درد زانو در نوجوانان و جوانان ورزشكار ،كه بیشتر در قسمت جلو و پایین زانو و بخصوص بعد از فعالیت بدنی و جست و خیز و بالا پایین رفتن از پله ها ایجاد میشود درمان این درد زانو ، قطع فعالیتهای بدنی شدید و كاهش بالا پایبن رفتن از پله هاست تا زمانیكه درد كمتر بشود با كاهش درد شدید زانو میتوانید به تدریج به حركات زانو بیفزایید.
درد زانو در بزرگسالان 
یكی از شایع ترین علل درد زانو ساییدگی غضروف مفصل زانو یا آرتروز است.درست است كه آرتروز بیماری افراد با سنهای بالای ٥٠سال است ولی باید بگوییم سبك زندگی ماشینی این روزها و مصرف فست فود و غذاهای پركالری در كناربی تحركی باعث اضافه وزن در جوانان شده كه همین چاقی با وارد آوردن فشار بیشتر روی مفاصل زانو باعث شروع ارتروز در سنین بسیار پایین میشود.
حالا سوال پیش می آید كه درمان قطعی درد زانو در این شرایط چه خواهد بود؟
بهترین درمان رعایت یكسری نكات ساده در زندگی روزمره مان است كه با رعایت آسیب به زانو را عقب تر می اندازیم و اگر هم به آرتروز مفصل زانو مبتلا هستیم،پیشرفت بیماری مان را كند میكنیم.

 تزریق های تخصصی داخل مفصل زانو
ایسنا در گزارشی نوشت: اگر موارد بالا باعث التیام درد شما نشود پزشك متخصص ارتوپدی ، تزریق داروهای داخل مفصل را به شما پیشنهاد خواهد كرد.
_ تزریق كورتیكواسترویید: میتواند در كنترل و كاهش التهاب داخل مفصل زانو مفید باشد
_ تزریق ژل هیالورونیك: هیالورونیك اسید ماده ای است كه در ساختمان غضروف طبیعی سالم وجود دارد و مانع سایش استخوانها روی هم میشود ،با تزریق ژل چسبناك این ماده ،حركات مفصل زانو روان میشود و دیگر شما احساس ناراحتی نمی كنید.
_ تزریق اوزون داخل مفصل زانو:
یكی از تزریقهای پیشرفته و مدرن روز دنیا برای درمان قطعی زانو درد تزریق اوزون است،این ماده سه كار اساسی در داخل مفصل شما انجام می دهد؛
_ كاهش التهاب
_ كاهش عفونت
_اثرات ضد درد
این روزها پزشكان متخصص ارتوپد این تزریق را كه كاملا بدون درد و بطور سرپایی در مطب انجام میشود را به مبتلایان به آرتروز مفصل زانو توصیه می كنند.
-اگر همه موارد بالا را تحت نظر متخصص انجام دادید و بهبودی نداشته اید ،جراح ارتوپد در صورت لزوم برایتان جراحی تعویض مفصل زانو را انجام میدهد.
یادتان باشد از ارتوزهای زانو به طور مرتب و همیشگی استفاده نكنید استفاده از آنها را به دوران فاز درد حاد زانو محدود كنید چون این وسایل باعث ضعیف شدن عضلات پشتیبان زانو میشوند و در بلند مدت آسیب رسانند.

راز آسمان پایتخت

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : مرکز جامع فوق تخصصی دکتر میــر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز