خودروسازی‌ها در شرایط زیان قرار دارند

تور لحظه آخری-کاماپرس

تامین مواداولیه یکی از چالش‌های مهم و اساسی این روزهای تولیدکنندگان در صنایع شده است. بیشتر تولیدکنندگان صنایع تا پیش از تحریم‌ها، بخشی از مواد اولیه خود را از خارج تهیه می‌کردند که با شروع تحریم‌ها ازسوی امریکا با مشکلات اساسی روبه‌رو شده‌اند، به شکلی که هزینه‌های واردات این مواد افزایش یافته و در داخل کشور دچار کمبود شده و روند کار را برای تولیدکنندگان این بخش مشکل کرده است.

به گزارش کاماپرس، صنعت تولید چراغ خودرو به‌عنوان یکی از صنایع مهم در خودروسازی است. ورود شرکت‌ها طی سال‌های اخیر به بحث تولید و البته طراحی چراغ سبب شده است خیال صنعت خودرو بابت طراحی و تامین چراغ‌های نسل جدید و مطابق با استانداردهای روز دنیا راحت باشد؛ اما همین صنعت مهم که سالانه برای بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو خطوط خودروسازان و چندصد هزار دستگاه دیگر در بخش بازار‌های متفرقه تولید دارند، با چالش‌های بسیاری ازجمله تامین مواد اولیه مواجه است.
ایجاد ظرفیت تولید روزانه 6 هزار چراغ خودرو
علی چنگی، مدیرعامل گروه پژوهش صنعت مدرن درباره مشکلات موجود در تولید چراغ به «دنیای‌اقتصاد» گفت: بیشترین مشکل برای تولید چراغ خودرو مربوط به دسترسی به نرم‌افزارهای پیشرفته طراحی است. متاسفانه چنین نرم‌افزارهای کاربردی و پیشرفته را به ایران نمی‌دهند و اگر هم بدهند قیمت بسیار بالایی برای آن در نظر می‌گیرند. البته باز هم خرید آن نرم‌افزارها برای افزایش عمق داخلی‌سازی محصولات ارزشمند است و حاضر هستیم زیر بار قیمت بالایی که می‌گویند برویم؛ اما مشکل دیگر این است که پشتیبانی فنی از نرم‌افزار انجام نمی‌دهند.

وی در ادامه بابیان اینکه در دنیا منابع محدود و معدودی این نرم‌افزارها را تولید می‌کنند، ادامه داد: جبر تحریم‌ها منجر به این شده که از فروش نرم افزارهای اصلی به تولیدکنندگان ایرانی خودداری کنند؛ همین موضوع منجر به افزایش مشکلاتی شده که برای ادامه تولید باید با آن دست و پنجه نرم کرد.

مدیرعامل گروه پژوهش صنعت مدرن در گفت و گو با دنیای اقتصاد در پاسخ به این انتقاد که کیفیت خودروها طی دوسال اخیر با کاهش روبه‌رو بوده است، تاکید کرد: خودروسازان کیفیت قطعات را به شدت کنترل کرده و در بحث کیفیت هیچ‌گونه کم کاری نمی‌کنند. قطعه‌سازان باید چابکی و کارآمدی خود را در کنار منابع تامین مواد حفظ کنند تا کیفیت کاهش نیابد و باید اشاره داشت که در سال جاری بررسی کیفیت بیش از گذشته از سوی خودروسازان با سختگیری همراه است. این تولیدکننده چراغ خودرو با اشاره به افتتاح خط تولید دو محصول پر گردش چراغ پژو ۴۰۵ و پراید ۱۳۱ در این شهرستان اضافه کرد: ظرفیت این خط جدید تولید در روز ۶ هزار عدد چراغ است و برای این طرح توسعه نیز بیش از ۱۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است.

چنگی تاکید کرد: خوشبختانه در عرضه چراغ کمبودی وجود ندارد؛ زیرا در ایام کرونا خطوط تولید را بازسازی و نوسازی کردیم تا به تیراژ مورد نظر دست یابیم. وی در ادامه با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی قیمت انواع چراغ‌ خودرو گفت: در حال حاضر تنها مشکل تولیدکنندگان قطعات خودرو، تامین مواد اولیه از شرکت‌های دولتی و پتروشیمی‌ها است. همچنین تامین فولاد، مس و برنج با مشکل اساسی مواجه است.

راز آسمان پایتخت

مدیر عامل گروه پژوهش صنعت مدرن در ادامه افزود: بسیاری از شرکت‌های داخلی از جمله گروه پژوهش صنعت مدرن در تلاش برای داخلی‌سازی دانش طراحی و فنی چراغ خودرو هستند و تاکنون به موفقیت‌هایی در این زمینه هم دست یافته‌اند؛ اما دستیابی به این موفقیت‌ها به این معنا نیست که نیاز به همکاری و مشاوره شرکت‌های خارجی نداریم. به هر حال باید برای پیشرفت تکنولوژی و تولید باکیفیت‌تر همکاری کرد. وی درخصوص بازار‌های صادراتی خاطرنشان کرد: صادرات مناسبی در بخش چراغ خودرو داریم و صادرات قطعات در سه حوزه امکان‌پذیر است. یک مورد صادرات به خودروسازان است که فعلا در شرایط تحریمی هیچ خودروسازی در جهان سرنوشت خط خود را به ما نمی‌سپارد. «افترمارکت» این خودروسازان نیز متاثر از شرکت اصلی است و نمی‌توان در آنجا صادرات انجام داد. در نهایت ما می‌مانیم و بازار یدکی آزاد دنیا که در آن حوزه‌ حضور داریم. محصولات را به ترکیه فرستاده و از این طریق به شمال‌آفریقا و اروپا صادر می‌شود. درحال‌حاضر چراغ‌های خانواده 206 را صادر می‌کنیم؛ ضمن اینکه چراغ بسیاری از محصولات ایران‌خودرو و سایپا را نیز به عراق صادر می‌کنیم.

وی در نهایت گفت: خودروسازی‌ها در شرایط زیان قرار دارند و به تبع آن قطعه‌سازان هم در زیان هستند. این روند باعث می‌شود سرمایه‌گذاری و رشد تکنولوژی در این صنعت متوقف شود. ریشه این مساله، در نحوه قیمت‌گذاری است. البته باز هم تاکید می‌کنم این مشکلات به‌دلیل نگاه نادرستی است که مدیران ارشد به صنعت حمل‌ونقل دارند. این صنعت بسیار استراتژیک است و نباید به آن ساده نگاه کرد. تاثیرات صنعت حمل‌ونقل در کشاورزی، صنایع‌دیگر و امنیت ملی و غذایی کشور هم دیده می‌شود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : پژوهش صنعت مدرن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز