۷ نکته اساسی که مدیران ساختمان باید بدانند

مدیر ساختمان-کاماپرس
لست سکند

مدیریت ساختمان و انتخاب مدیراجرایی یکی از نیازهای ضروری هر ساختمان و مجتمع، اعم از مسکونی، اداری و تجاری است. مدیر ساختمان وظایف متعددی از برقراری نظم و امنیت گرفته تا انجام هماهنگی‌های لازم برای استفاده از خدمات را برعهده دارد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خدمات کسب و کار اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، تداوم و برقراری هر مجموعه از جمله ساختمان‌ها و به ‌ویژه مجتمع‌های بزرگ بیش از هرچیز به مدیریت صحیح آن مجموعه بستگی دارد. انتخاب مدیر ساختمان برای مدیریت امور ساختمان، یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر و مهم زندگی شهری است. با این حال، مدیریت ساختمان‌ های بزرگ کار چندان راحتی نبوده و مدیران انتخابی باید از مهارت‌های ویژه‌ مدیریتی در این حوزه برخوردار باشند. کاماپرس در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین نکاتی که یک مدیر ساختمان باید بداند، می‌پردازد.

چرا انتخاب مدیر ساختمان اهمیت دارد؟

زندگی و کار در ساختمان‌ها و مجمتع‌ها خواسته یا ناخواسته ساکنان آن ساختمان را به برقراری تعامل برای استفاده از خدمات و امکانات مشترک وادار می‌کند. زیست جمعی همواره با مشکلات بسیاری روبه‌رو است. از این رو انتخاب یک مدیر کاربلد و حرفه‌ای برای حفظ منافع مشترک ساکنان یک ساختمان و برقراری ارتباط موثر میان آن‌ها و همچنین حل مسائل و مشکلات ساختمان بسیار ضروری است. ۷ وظیفه و نکته اساسی که مدیر ساختمان باید بداند در ادامه بررسی شده است؛

راز آسمان پایتخت

یک؛ بیمه ساختمان برعهده مدیر است

بیمه آتش‌سوزی یکی از بیمه‌های اجباری برای تمام ساختمان‌ها اعم از مسکونی، اداری و تجاری است. مطابق با ماده ۲۰ آیین‌نامه قانون تملک آپارتمان‌ها، پیگیری امور مرتبط با بیمه آتش‌سوزی ساختمان بر عهده مدیر ساختمان است. همچنین توصیه می شود ساختمان ها بیمه مسئولیت مدنی آسانسور و کارفرما در قبال پرسنل شاغل در ساختمان را نیز انجام دهند تا هیچ گونه مسئولیتی ناشی از حوادث حین کار به هیئت مدیره تحمیل نگردد.

دو؛ نگهداری و حفاظت از ساختمان با مدیر است

 مدیر ساختمان همچنین باید از ساختمان در برابر انواع فرسودگی یا آسیب‌های عمرانی محافظت متعارف را به عمل آورده و در صورت نیاز اقدام به تعمیر بخش‌های آسیب دیده ساختمان کند. در این زمینه مدیر می‌تواند نظرات اهالی ساختمان را شنیده و با تعریف شارژ عمرانی یا اضطراری اقدامات لازم برای تعمیر را انجام دهد. پیشنهاد می گردد فرایند انتخاب پیمانکار یا خرید کالا حتما با اخذ سه پیش فاکتور از مراجع رسمی و معتبر انجام گردد و تشریفات برگزاری مناقصات محدود مطابق قانون صورت پذیرد.

سه؛ تعیین میزان شارژ و اخذ آن از ساکنین

تمام ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها بسته به میزان واحدها، تعداد ساکنان و امکانات موجود در آن، از هزینه‌های متعددی برخوردار است. برخی از این هزینه‌ها شامل هزینه سرایدار و نگهبان، سرویس و نگهداری آسانسور، باغبان، قبوض آب، برق و گاز بخش‌های مشترک و غیره است. مدیر ساختمان باید میزان این هزینه‌ها و سهم هریک از ساکنین که به آن شارژ می‌‎گویند را مشخص کند. او همچنین باید این شارژ را زمان‌های مشخص جمع‌آوری کند. روش های مختلفی جهت تعیین و تخصیص شارژ وجود دارد اما روش متراژی یکی از شایع ترین و پرکاربردترین این روش هاست. همچنین در بعضی مجتمع ها از روش تعیین شارژ پایه و یک شارژ شناور یا تعیین شارژ بر اساس تعداد نفرات ساکن هم استفاده می کنند.

چهار؛ مدیر ساختمان باید به اختلافات رسیدگی کند

مطابق با ماده ۲۴ آیین‌نامه قانون تملک آپارتمان‌ها، مدیر ساختمان وظیفه حل اختلافات میان ساکنان را دارد. مدیر همچنین باید تمامی انتقادات، شکایات و پیشنهادات ساکنان را دریافت کرده و پاسخ و واکنش مناسبی نسبت به آن‌ها داشته باشد. مرجع و ملاک حل اختلافات عموما اساسنامه هر ساختمان است که در مجمع عمومی مالکین به تصویب می رسد. جهت تدوین اسانامه می توان از افراد اهل فن یا وکلای دادگستری استفاده نمود. البته قانون تملک آپارتمان ها نیز اصول کلی زندگی در ساختمان و الزامات قانونی را صریحا مشخص نموده است.

پنچ؛ نظافت بخش‌های مشترک

نظافت بخش‌های مشاع و مشترک ساختمان، یکی از مهم‌ترین مسائل هر ساختمان است که در آسایش اعضا نیز تاثیر مهمی دارد. مدیر ساختمان وظیفه دارد تا امور مرتبط با نظافت ساختمان را پیگیری کرده و با استخدام افراد مناسب برای این کار و با احتساب هزینه‌ها و شارژ موردنیاز، نسبت به تمیزی ساختمان اهتمام داشته باشد. در جهت کنترل نظافت و به منظور کاهش خطای انسانی مدیر ساختمان می تواند با تدوین برنامه کاری نظافت و داشتن چک لیست های کنترلی به ارتقا نظافت کمک نماید.

شش؛ حفظ امنیت و‌ آسایش ساختمان

ساختمان با هر کاربری اعم از مسکونی، اداری یا تجاری، باید برای ساکنان آن محلی امن باشد تا بتوانند با آسایش و اطمینان خاطر در آن زندگی کنند. مدیر ساختمان وظیفه دارد اقدامات حفاظتی مناسب مانند نصب دوربین‌های مداربسته، مراقبت و نگهداری از آن‌ها و همچنین استفاده از سایر ابزارهای امنیتی چون سنسورهای امنیتی را نیز انجام دهد. یکی دیگر از بخش های ایمنی استانداردهای و ضوابط مربوط به آتشنشانی و شرایط بحران مانند سیل و زلزله است. مدیر میبایست تمهیدات لازم جهت حفظ امنیت ساکنین در شرایط اضطراری و وقوع بلایای طبیعی را در ساختمان داشته باشد.

هفت؛ تعیین قوانین ساختمان و مجتمع

قانون لازمه زندگی اجتماعی است. برقراری نظم در ساختمان‌ها از یک ساختمان کوچک گرفته تا یک مجتمع بزرگ، تنها با وضع قوانین مشخص برای ساکنان امکان‌پذیر است. مدیر ساختمان وظیفه دارد با مشورت با اعضای ساختمان، قوانین مورد نیاز برای تامین نظم را وضع کرده و به ‌شکل آیین‌نامه ساختمان به اطلاع تمام ساکنین برساند. پیگیری جهت برگزاری مرتب جلسات هیئت مدیره و مجامع عمومی ساختمان از اختیارات و مسئولیت های مدیر ساختمان است.

مدیریت حرفه‌ای ساختمان با مدیریتو

مدیریت ساختمان‌ها و مجتمع‌های برند و بزرگ با انتخاب یک نفر مدیر امکان‌پذیر نیست. برقراری نظم و امنیت در این ساختمان‌ها تنها با بهره‌مندی از خدمات یکپارچه و تخصصی امکان‌پذیر است.

مدیریتو یک استارتاپ تخصصی و فعال در زمینه مدیریت ساختمان در تهران است که خدمات ویژه‌ای را در این زمینه برای ساختمان‌های بزرگ در نظرگرفته است. شما می‌‌توانید مدیریت ساختمان خود را به‌صورت حقوقی به مجموعه مدیریتو سپرده و از خدمات یکپارچه آن از جمله سیستم‌های مدیریتی متنوع و متناسب با نیازهای خود بهره‌مند شوید. خدمات دیگر این مجموعه شامل نظافت مشاعات، سرویس نگهداری آسانسور، راهبری فضای سبز، لابی‌من و غیره است.

انتهای پیام

مرتبط با : مدیریتو
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز