چک برگشتی طبق «قانون جدید چک» این 5 مشکل مهم را ایجاد می‌کند

لست سکند

کسانی که چک بی محل بکشند از این پس با مشکلات عدیده بانکی مواجه می شوند و چک برگشتی برای آنها تبدیل به یک مشکل تمام عیار می‌شود.

به گزارش کاماپرس، پیش از تحولاتی که اخیرا در قانون چک اتفاق افتاد چک‌برگشتی برای بسیاری افراد یک موضوع بی‌اهمیت بود که در اغلب موارد عواقب خاصی نداشت اما از این پس افرادی که چک بی محل بکشند، با مشکلات و محدودیت های بانکی مهمی مواجه می‌شوند.

در قانون جدیدی که بانک مرکزی با اجرا گذاشته است محدودیت های بانکی که صادر کنندگان چک برگشتی با آن مواجه می شوند از نظر بازدارندگی قابل توجه اند و امید می رود با اجرای قانون جدید معضل چک های بی محل تا حد زیادی برطرف شود.

در ادامه 5 محدودیت مهم بانکی که صادر کنندگان چک برگشتی طبق قانون جدید چک با آن مواجه می شوند را به روایت یکی از مسئولان بانک مرکزی – آمنه نادعلی زاده سخنگوی اجرای قانون جدید صدور چک – مرور می کنیم.

1. ممنوع شدن افتتاح حساب بانکی جدید

راز آسمان پایتخت

صادرکنندگان چک برگشتی از این پس نمی توانند حساب جدیدی در هیچ یک از بانک های نظام بانکی کشور افتتاح کنند. به این ترتیب افتتاح حساب جدید برای آنها مشروط به حل مشکل چک یا چک های برگشتی خواهد بود. پیش از این یک فرد با داشتن چندین فقره چک برگشتی به راحتی بانک خود را تغییر می داد و از بانک دیگر دسته چک می گرفت.

2. ممنوع شدن صدور کارت بانکی جدید

کارت بانکی ابزار مهم پرداخت برای مردم عادی و تجار است اما افرادی که چک بی محل بکشند نمی توانند کارت بانکی جدید بگیرند. این محدودیت باعث می شود صادرکنندگان چک برگشتی حتی اگر قصد افتتاح حساب جدید را نداشته باشند برای اخذ کارت بانکی جدید یا تمدید کارت بانکی قبلی خود با مشکل مواجه شوند.

3. ممنوع شدن هر گونه تسهیلات و وام بانکی

این محدودیت نیز در کاهش دادن تعداد صادرکنندگان چک های بی محل بسیار موثر است چرا که بسیاری از صاحبان کسب وکار و تجار برای تداوم فعالیت خود به تسهیلات بانکی وابسته اند و قطع نشدن جریان وام های بانکی برای آنها آنقدر حیاتی است که تلاش خواهند کرد چک برگشتی نداشته باشند.

4. ممنوع شدن صدور اعتبارات اسنادی

این محدودیتی است که تجار بزرگ که عمدتا صادر کنندگان و وارد کنندگان کالا به کشور هستند را تحت تاثیر قرار می دهد. ممنوع شدن صدور اعتبارات اسنادی برای افراد و شرکت های دارای چک برگشتی به معنی متوقف شدن جریان صادرات و واردات کالا برای آن تاجر یا شرکت است و چنین محدودیتی قطعا توسط تجاری که در کار واردات و صادرات هستند جدی گرفته می شود.

5. مسدود شدن تمام حساب‌های صادرکنندگان چک برگشتی

طبق قانون جدید چک، تمام حساب های فرد یا شرکت صادرکننده چک برگشتی در تمام بانک ها به میزان مبلغ چک بی محلی که کشیده اند مسدود می شود. پیش از این نیز این قانون به صورت ناقص اجرا می شد و یک فرد بعد از مسدود شدن حساب خود بابت چک برگشتی با حساب های دیگر خود کار می کرد اما با قانون جدید چک ، در واقع تمام حساب های صادرکننده چک برگشتی قفل می‌شود.

شایان ذکر است در قانون جدید چک ، صدور چک و تایید آن باید توسط سامانه صیاد انجام شود به این شکل که  صادر‌کننده چک باید اطلاعات چکی که می نویسد شامل تاریخ، مبلغ و هویت گیرنده را در سامانه صیاد ثبت کند.

دریافت کننده چک هم باید از این پس بعد از اخذ چک، اطلاعات ثبت شده در آن را با اطلاعات ثبت شده در سامانه صیاد تطبیق دهد و در صورت صحت اطلاعات، مراتب تایید را در سامانه اعلام کند.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

13 دیدگاه برای “چک برگشتی طبق «قانون جدید چک» این 5 مشکل مهم را ایجاد می‌کند

  1. Asn گفته:

    سلام….واقعا قانون بسیار عالی است تا دست کلاهبرداران صدور چک بی محل بسته شود و صاحبان چک فریفته چنین عملی نشوند ….کاش این قانون زودتر اجرا شود تا حق عده ای که با نیت معامله وارد بازار کار می شوند و به قصد اعتماد از صادرکنندگان چک .چک وصول می کنند تا مورد معامله انجام شود اما با صدور چک بی محل.طرف مقابل موجب خسارت و زیان می گردد گرفته شود

  2. sad گفته:

    اینم یه قانون برای چکهای زیر یه ملیون و اذیت مردم بی کسه و الا چکهای دانه درشتا یا مشمول نمیشه یا زیر آبی میرن. مثل بدهکاران بانکی . بدهکاران خرده را تا مرز زندان می برند اما بدهکاران کلان رو حتی یه زنگ هم بهشون نمی زنند

  3. ظ ب گفته:

    یک قانون خوب و مفید هم تصویب میشه یه عده آدم سبک سر شروع میکنند به تخریب و تحریف واقعا جای تاسف وجود داره برای چنین اشخاصی!

  4. ناشناس گفته:

    هر چقدر هم قانون و سخت گیری باشه، فقط برای کسایی هست که آشنا ندارن،مگر نه اونایی که آشنا دارن از همه این قانون ها مبرا هستند.

  5. م.ا. گفته:

    اگر چک با این موارد ذکر شده در زمان نقد کردن و نبود وجه یا مبلغی از چک از تمام حسابهای شخص صادر کننده از تمام بانکها قابل برداشت توسط بانک مراجعه کننده قابل برداشت و پاس شود عالی میشود

  6. رضا گفته:

    سلام آقا بی خیال آنایی که میلیاردی به راحتی خارج میشوند چه ممنوعیتی اتخاذ کردید.. این محدودیت ها مال نفرات بدبخت ن کله گنده ها

  7. رضا خان گفته:

    از من میشنوید نه چک بگیرید نه چک خودتان خرج کنید،فقط نقد معامله کنید،قانون کشور ما بدرد نمیخوره تو هیچ زمینه ای،واقعا به ادم ظلم میشه،پس گول این مسئولین نخورید که بدجور تو پاچه ادم میکنند،کشور ما وقتی درگیر دادگاه میشی اونموقع میفهمی کاش به این دولت اندازه یه پشکل گوسفند هم اعتمادی نیست،نه وام بگیرید نه قرض،یه لقمه کمتر ولی ارامش بیشتر،دولت الان مثل گرگ شده فقط کارش شده دریدن ملت،حواستون از این به بعد جمع کنید تو دام دولت نیفتید تو هیچ زمینه ای،از بانک دزدتر وجود نداره.

  8. حسین اسماعیلی گفته:

    این محدودیتها ی جدید هیچ مشکلی از مال باختگان چک برگشتی راحل نمی کند باید قانونی برای بانک صادرکننده چک اجرایی بشود،وقتی دارنده چک رابه بانک مربوطه ارائه داد چک چه موجودی داشته باشد چه نداشته باشد بانک مربوطه موظف شود چک بی محل را پرداخت کند،نباید بانک چک را رابرگشت بزند بدهد به دست مشتری راهی دادگستری شود و تازه یک مشکل جدید دردادگستری برای مشتری شروع بشود،تازه این دادگستری که اصلا به داد مردم نمی رسند من یک چک برگشتی دارم بعد یکسال تازه دادگستری آمده حسابهای صاحب چک را توسط بانک مرکزی مسدود کرد؟؟؟؟ چه فایده صاحب چک (همان دزد ) صاف صاف دارد بیرون میگردد،تازه بعد یکسال دادگستری گفته حالا بیامرحله بعد درخواست بده حسابهای صاحب چک ازاد بشه ،مال خر پیدا کن ازبیرون برو دنبالش صاحب چک را پیدا کن ،!!! انوقت ما اورا بازداشت می کنیم یه پولی هم به ما بده ؟؟؟ تازه ایا طرف پول داشته باشد یاخیر؟؟؟؟این چه قانونی هست که توسط مجلس وضع می شود؟؟؟من فکر می کنم نمایندها همدست دزدها هستند؟؟؟؟

  9. رضا گفته:

    سلام من نه فقره چک برگشتی مال سال ۹۵دارم و کسانی که برگشت زدن سر من کلاه گذاشتن و شکایت قضایی از ترس نکردن تکلیف من چیه جمع کل چکهای من ۷۰میلیون هست لطفا راهنمایی کنید التماس دعا

    • Omid گفته:

      اگه شکایت قضایی نکردن ،چک شما مشمول مرور زمان شده ،به بانکی که دسته چک گرفتی مراجعه کن ،شماره چکاتو طی یه درخواست به ریس بانک بده بعد یک هفته تمام چکات رفع اثر میشه ،البته به شرطی که بانک از قوه قضاییه استعلام بگیره شکایتی بابت چکا از شما نشده باشه

  10. ع گفته:

    آقا این کارا بی فایده هست. تو بازار همگی با همین چک ها معامله میکنیم خیلیاش کلر شدن و برگشت می خورند. بعدم با دیرکرد تسویه میشن. اینطوری فقط بازار میره سمت خرید فروش نقدی و فشارشم روی مصرف کننده میفته

  11. سجاد گفته:

    قانون بدرد نخوری‌این قانون فقط مال بدبخت بیچاره هاست وگرنه پولدارا و دزدا پول ما رو بادلار میبرن کانادا و به ریش‌ما میخندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز