چه عاملی صنعت یک کشور را در سطح مونتاژ متوقف می کند؟

کتاب ساخت ایران که توسط نشر چشمه چاپ شده یکی از معدود آثاری است که فضای صنعت را به زبانی ساده و شیوا برای مخاطبان غیرصنعتی تشریح می‌کند.

به گزارش کاماپرس، احسان نوروزی در مسیر نوشتن این کتاب پای صحبت‌های صنعتگران و پژوهشگران زیادی نشسته است. یکی از افرادی که درباره صنعت در ایران با نوروزی گفتگو کرده، دکتر فرشاد مومنی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی بوده است. این اقتصاددان درباره مرز میان مونتاژکاری و تولید مبتنی بر زنجیره تامین، معتقد است، قدر چانه‌زنی دولت‌ها در بازار جهانی است که آن‌ها را در سطح مونتاژکار نگه می‌دارد و یا به عضوی کلیدی از زنجیره تامین ارتقا می‌دهد. او در تشریح نظر خود به شرکت بوئینگ اشاره می‌کند و می‌گوید: «همین الان بوئینگ که یکی از موفق‌ترین شرکت‌های هواپیماسازی دنیاست، 87 درصد قطعات مورد نیاز ساخت بوئینگ رو از 34 کشور وارد می‌کنه. ولی هیچ‌کس نمی‌گه آمریکا یه کشور وابسته‌ست. چرا؟ چون این قدرت چونه‌زنی رو داره که زیر بار زور اون عرضه‌کننده‌های قطعات نره».

مومنی عقیده دارد آمریکا چون پایه‌های علمی و فنی لازم و همچنین زیرساخت‌های فیزیکی و منابع مالی لازم را در اختیار دارد، در زمان مواجه شدن با تهدیدها به راحتی می‌تواند راه جایگزین پیدا کند. او تاکید می‌کند که صنعت در ایران چنین وضعیتی را ندارد و در صورت مواجه شدن با چالش، دچار آسیب می‌شود؛ او می‌گوید: «این همه درباره خودروسازی هارت و پورت کردیم ولی دو روز پژو رابطه‌ش رو با ما قطع کرد اوضاع به هم ریخت».

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

کتاب ساخت ایران، از سال 1399 تاکنون سه بار زیر چاپ رفته است. این کتاب 148 صفحه‌ای می‌تواند دانشجویان و نیروهای آماده ورود به بازار کار را با شرایط صنعت در ایران به خوبی آشنا کند. کتاب ساخت ایران و سایر کتاب‌های نشر چشمه را می‌توان به صورت آنلاین از سایت‌های ایران‌کتاب، 30بوک، نهنگ و شهرکتاب آنلاین سفارش داد.

انتهای پیام

مرتبط با : 30بوکایران کتابشهر کتاب آنلایننشر چشمهنهنگ
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز