چرا باد و باران وارد پراید می‌ شود؟

عکس خط تولید پراید-کاماپرس
تور لحظه آخری-کاماپرس

احسان نوروزی در کتاب ساخت ایران، به بررسی چالش‌هایی که صنایع ایران با آن روبرو هستند، می‌پردازد.

به گزارش کاماپرس، نویسنده در این کتاب، برای یافتن پاسخ‌ سوالات خود به گفتگو با تعدادی از مدیران و کارشناسان نخبه صنعتی می‌پردازد. در بخشی از این کتاب، وی به سراغ یک مهندس می‌رود که علت بسیاری از مشکلات صنعت را مدیران ناکارآمد سیاسی می‌داند.

در صحبت‌های مهندس جوان خاطره جالبی از خط تولید پراید مطرح شده که نویسنده کتاب با هوشمندی آن را روایت کرده است؛ «اینجا آقای ایکس که هم‌سن‌وسال ما هم هست بدون سابقه، فقط به خاطر رابطه خویشاوندی‌ای که با فلان و فلان داره، میشه مدیرعامل یه شرکت خودرو این مملکت. ایشون حتی یک روز سابقه کار تو صنعت خودرو هم نداشت، یه‌باره مدیر عامل این شرکت شد.

اون وقت چه گیری می‌خواید به مهندس‌های این مملکت بدید بهشون بگید این چه ماشینیه که تو می‌سازی؟ مشکل اون مهندس نیست. عوام می‌شینند و میگن مهندس‌های ما هم به خیال خودشون سواد دارند، اون وقت پراید می‌سازند. من یک نمونه‌ش رو مثال می‌زنم: برای اندازه‌گیری دقیق رفته بودم به یه شرکت خودرویی. رفتیم و کل داستانش رو زیر سوال بردیم و فهمیدیم یک سری مشکلات داره، گفت مهندس واقعیت اینه که من تا به حال با صنعت خودرو کار می‌کردم، به صورت خاص با سایپا کار می‌کردم، مثلاً قالب سقف پراید رو آوردند و من اندازه‌گیری کردم و بهشون گفتم 32 میلی‌متر خارج از حد نصابه و این قالب دیگه قابل استفاده نیست.»

گزارش دادم و یه دفعه دیدم دو سه نفر از مدیرهای سایپا ریختند سر ما که این چه گزارشیه و شما اشتباه کردید، گفتم من که گزارش ندادم، دستگاه اندازه‌گیری کرده، دستگاه لیزر. گفت نه بزن درسته. بعد گفتیم آقا این ۱۰ میل کوچیکه، شما می‌خواید چی کار کنید. گفت هیچی، ستون‌ها رو کج می‌کنیم. برای همینه که وقتی پرایدهای جدید رو سوار می‌شید می‌بینید باد داخلش میاد. صدای باد میاد. بارون داخلش میاد.

راز آسمان پایتخت

داستان این نیست که مهندس متوجه این جریان نیست، اصلا دانش سختی نمی‌خواد که شما کاری بکنید که آب و باد داخل این پراید نیاد. داستان اینه که اون مدیر، مدیر سیاسی بوده و نمی‌خواسته که خط تولیدش بخوابه. می‌خواسته فقط تولید بشه و بره بیرون. و چون تو این کشور ما بسته شده‌ایم و مونوپول این دو شرکت هستیم و از جای دیگه‌ای هم نمی‌تونند خرید بکنند، می‌رن و همین خودرو رو ازش می‌خرند.»

معرفی کتاب ساخت ایران-کاماپرس

 

بیشتر بخوانید:

کتاب ساخت ایران، در 148 صفحه، زمستان 1399 توسط نشر چشمه، به زیر چاپ رفت و تاکنون دو بار تجدید چاپ شده است. کتاب ساخت ایران را می‌توانید به صورت آنلاین از سایت‌های ایران‌کتاب، 30بوک، نهنگ و شهرکتاب آنلاین سفارش دهید.

انتهای پیام

 

مرتبط با : 30بوکایران کتابشهر کتاب آنلایننشر چشمهنهنگ
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز