پردیس چقدر خانه خالی دارد؟

شهر جدید پردیس
لست سکند

وزیر راه و شهرسازی از وجود 19 هزار واحد مسکونی خالی در پردیس خبر داد و از سازمان امور مالیاتی درخواست کرد مالیات ستانی از این خانه های خالی را در دستور کار قرار دهد.

به گزارش کاماپرس، افرادی که در شهر جدید پردیس خانه خریده و واحد مسکونی خود را خالی رها کرده اند در معرض مالیات قرار دارند چرا که واحدهای مسکونی خالی از سکنه این شهر احصا شده و متولیان مالیاتی به اخذ مالیات از این واحدها دعوت شده اند.

بر اساس آمارهایی که اخیرا اعلام شده است بالغ بر ۱۰۰هزار واحد مسکونی در پردیس وجود دارد که  برآورد می شود حدود ۱۹هزار واحد آن خالی باشد و بر این یک‌پنجم یا ۲۰درصد از خانه‌ها یا واحدهای مسکونی در این شهر خالی از سکنه‌اند.

بازار مسکن پردیس هم اکنون – مثل سایر نقاط و مناطق کشور – در رکود است و تعداد معاملات در آن به شدت کاهش یافته است بنابراین بهترین راهکار برای صاحبان آپارتمان های خالی این شهر برای گریز از تور مالیاتی ، اجاره دادن این واحدها است.

خبرهای مهم و مرتبط را بخوانید:

راز آسمان پایتخت

2 دلیل وجود 19 هزار واحد خالی در پردیس

بنا به اعلام روزنامه دنیای اقتصاد، کارشناسان علت این حجم از خانه‌های خالی در شهر جدید پردیس به عنوان حومه خوش وآب وهوای شهر تهران را دست کم به دو عامل مهم نسبت می‌دهند. اولین عامل عدم دریافت مالیات موثر وکارآمد برای مقابله با سفته‌بازی ملکی است که باعث تشدید ملاکی می‌شود. به‌خصوص آنکه در سال گذشته همزمان با افزایش قیمت مسکن در شهر تهران، تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران ملکی مقصد خریدهای سرمایه‌ای خود از بازار مسکن تهران را به شهرهای حومه‌ای پایتخت از جمله پرند و به‌خصوص پردیس که شرایط آب وهوایی مساعدتری دارد، تغییر داده و اقدام به خرید آپارتمان و رهاسازی آن به صورت خالی از سکنه کردند تا بعد از رشد مجدد قیمت‌ها بتوانند آنها را به فروش رسانده وسودهای قابل‌توجه کسب کنند.

درصورتی‌که مالیات سالانه که موثرترین شکل مالیات مسکن است از واحدهای مسکونی و مالکان آنها دریافت می‌شد، هزینه ملاکی نیز برای افراد افزایش می‌یافت و واحدهای خالی از سکنه به بازار عرضه می‌شد.

کارشناسان یک عامل دیگر در بروز پدیده خانه‌های خالی و تشدید ملک‌بازی در شهرهای جدید را موثر می‌دانند و آن خانه‌سازی‌های انبوه و گسترده از سوی دولت در حومه‌ شهرهای بزرگ بدون توجه به تعداد واقعی تقاضای سکونتی در این شهرها و حومه‌ها است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز