ویروس دلتا و 3 نکته مهم درباره آن که باید بدانید

ویروس دلتا
لست سکند

موج پنجم کرونا در ایران در راه است و این موج با ویروس دلتا که سویه هندی ویروس کرونا به شمار می آید، رقم خواهد خورد بنابراین بهتر است اطلاعات خود را در مورد این ویروس افزایش دهیم.

به گزارش کاماپرس، جان به در بردن از بیماری کرونا با جهش هایی که هر بار در ویروس مهلک آن اتفاق می افتد سخت تر می شود! با این حال اگر در مورد ویروس های جهش یافته کرونا همچون ویروس هندی یا همان ویروس دلتا بیشتر بدانیم می توانیم با روش های ساده از ابتلا به آنها جلوگیری کنیم.

روزنامه هفت صبح در گزارشی به قلم نگین باقری اطلاعات مهمی درباره ویروس دلتا به مخاطبان داده که در ادامه آنها را به اختصار مرور می کنیم.

1. سرایت پذیری ویروس دلتا چقدر است؟

سویه قالب موج چهارم حامل سویه انگلیسی بود و موج پنجم حامل سوی هندی یا همان دلتا است. زمان و شدت موج چهارم تقریباً پنج هفته ادامه داشت و نسبت به موج سوم میزان بستری بیماران دو و نیم برابر افزایش یافت. کرونای انگلیسی در موج چهارم ۷۰ درصد سرایت پذیری بیشتری نسبت به موج سوم داشت و هر یک نفر می توانست ۵ نفر را آلوده کند. حالا با سوی جدید یا همان ویروس دلتا هر یک نفر می تواند ۸ تا ۱۲ نفر را مبتلا کند.

راز آسمان پایتخت

2. موج پنجم رکورد مرگ و میر را جابجا می کند

اگر قرار باشد سرعت پخش موج پنجم حدود دو برابر موج قبل شود یعنی این بار باید ۱۵ روز آینده تعداد ابتلا از حدود ۷ هزار نفر که روز گذشته شاهد آن بودیم به ۲۰ هزار نفر در هفته سوم تیر ماه برسیم. همچنین می شود برآورد کرد که ۱۰ روز دیگر رکورد مرگ و میر ۴۹۶ نفر که در موج چهارم اتفاق افتاد را پشت سر بگذاریم.

3. موج پنجم کرونا کی تمام می شود؟

ویژگی دیگر موج چهارم کرونا در این بود که در آن خیلی سریع اوج گرفت و خیلی آرام آرام از سرعتش کم شد. یعنی ۲۰ روز زمان برد تا موج چهارم از قله به حالت نرمال نمودار برسد. به خاطر همین اگر واقعاً موج پنجم شروع شده باشد این موج در هفته دوم مرداد پیچ خطرناک را پشت سر خواهد گذاشت.

در قله موج چهارم کرونا مرگ و میر به ۴۹۶ نفر و موارد ابتلا به ۲۵ هزار نفر رسید. این عدد در موج سوم روی عدد ۴۸۲ نفر مرگ و میر و ۱۳ هزار و ۹۰۰ نفر ابتلا  در روز رسیده بود. به خاطر همین ویژگی موج چهارم را در این می دانستند که میزان ابتلا افزایش یافته اما به همان نسبت مرگ و میر رشد نکرده بود.

این موضوع نوید می‌دهد که احتمالاً این بار هم در موج پنجم با افزایش کیفیت مراقبت های بالینی در بیمارستان‌ها و دسترسی بیشتر به رمدیسیور و داروهای دیگر نگذارد مرگ و میر به همان نسبت و سرعت افزایش ابتلا رشد پیدا کند.

مشروح این گزارش را در روزنامه هفت صبح روز یکشنبه 6 تیرماه 1400 بخوانید.

مطالب مهم و مرتبط را بخوانید:

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز