وکیل سایبری کیست و چه وظایفی دارد؟

وقوع جرائم همچون دزدی، کلاهبرداری، اخاذی، جعل مدرک، آزار و اذیت و تعقیب به صورت آنلاین و در فضای مجازی، جزو جرائم سایبری محسوب می‌شود و در صورتی که افراد در طول زندگی خود با هر یک از مسائل و مشکلات اینترنتی مواجه شوند، می‌توانند ضمن مشاوره از یک وکیل سایبری ماهر، از فرد سوءاستفاده‌گر در دادگاه شکایت کنند.

به گزارش کاماپرس، امروزه در بسیاری از جوامع، قوانینی برای مقابله با جرائم سایبری تدوین شده است که تخلفات آن در دادگاه­ها رسیدگی می‌شود. در سال 1388 نیز در راستای کاهش جرائم سایبری، قوانینی مرتبط با جرائم اینترنتی در ایران وضع شد و پلیس فتا نیز از طریق سامانه پیامکی به دنبال آگاهی بخشی به مردم در مورد جرائم اینترنتی است.

در این گزارش، وظایف و نقش وکیل سایبری متخصص جرائم رایانه‌ای و فضای مجازی بررسی شده است.

وکیل سایبری کیست؟

وکیل سایبری و جرائم رایانه‌ای، فردی است که در زمینه جرائم و قوانین مرتبط با فضای سایبری و شبکه‌های مجازی دارای اطلاعات حقوقی کافی بوده و پرونده‌های موفق بسیاری را درباره این‌گونه جرائم پشت سر گذاشته باشد. بهترین وکیل سایبری کسی است که به قوانین مربوط به جرائم اینترنتی آشنایی داشته و از رویه‌های جدید دادگاه‌ها و دادسراها در مورد بررسی پرونده‌های سایبری مطلع باشد.

همچنین یک وکیل سایبری ماهر باید درباره پرونده‌های جرائم سایبری نظیر هتک حیثیت و هتک حرمت در فضای مجازی اطلاعات کافی داشته باشد.

راز آسمان پایتخت

چه زمانی به وکیل سایبری نیاز است؟

یکی از بیشترین جرائمی که در حوزه جرائم اینترنتی رخ می‌دهد، موضوع هتک حیثیت و نشر اکاذیب در بستر اینترنت است. بسیاری از سوءاستفاده کنندگان، از ابزارهای فناوری همچون اینترنت و برنامه‌های مجازی برای تشویش اذهان عمومی استفاده می‌کنند و آبروی دیگران را به خطر می‌اندازند.

جرائم سایبری، جرائمی است که در فضای اجتماعی و در بستر اینترنت و برنامه‌های مجازی همچون تلگرام، اینستاگرام، واتساپ و امثال آن رخ می‌دهد و وکیل سایبری می‌تواند پرونده‌های مرتبط با محور تهدید، کلاهبرداری اینترنتی، مزاحمت از طریق فضای مجازی، هک کردن و ورود به حریم شخصی، جعل محتوا و داده‌ها، نقض قانون کپی رایت، هتک حیثیت، نشر اکاذیب، ایجاد ترس، اخاذی، سرقت، افترا، توهین، آزار و اذیت و امثال آن را برعهده گیرد. مراکز رسیدگی به جرائم اینترنتی نیز شامل دادستانی کل کشور و دادسرای جرائم و تخلفات رایانه‌ای و پلیس فتا هستند.

وکیل سایبری-کاماپرس

دلایل نیاز به وکیل سایبری

در صورتی که افراد بدون کمک گرفتن از وکیل سایبری برای طرح شکایت در زمینه جرائم سایبری اقدام کنند، ممکن است با طرح ناقص یا اشتباه شکایت و ارائه ناقص مدارک، موفقیت در پرونده را به کلی از دست دهند؛ در حالی که یک وکیل سایبری ماهر می‌تواند با ارائه اسناد و مدارک معتبر و استفاده از دانش حقوقی خود به خوبی از موکل خود دفاع کند و رای دادگاه را تغییر دهد.

مشاوره گرفتن از یک وکیل سایبری در حوزه کسب و کارهای اینترنتی نیز می‌تواند احتمال وقوع جرم را به مراتب کاهش دهد. یک وکیل سایبری با احاطه و تسلط کامل بر قوانین و مقرارت حقوق تجارت الکترونیکی، حقوق فضای مجازی و قوانین جرائم رایانه‌ای قادر است که تهدیدات اینترنتی را از نظر حقوقی به حداقل برساند.

وکیل سایبری با داشتن دانش کافی از قوانین مرتبط به حوزه معاملات آنلاین و امور مرتبط با تجارت الکترونیکی، به کسب و کارها و افراد کمک می‌کند تا در معاملات و قراردادهای دیجیتالی به شکل قانونی عمل کرده و از بروز مشکلات جلوگیری کنند.

انواع جرائم رایانه ­ای و سایبری

کلاهبرداری مالی: بسیاری از دعاوی مطرح شده در دادگاه مرتبط با جرائم رایانه‌ای مالی است که به صورت اخذ مال افراد به طریق نامشروع و غیرقانونی رخ می‌دهد. کسب و کارهای اینترنتی، شرکت‌های هرمی، اخاذی و کلاهبرداری اینترنتی از جمله پرونده‌های مالی اینترنتی است.

انتشار عکس و فیلم دیگران در فضای مجازی: جرائمی نظیر نقض حریم خصوصی اشخاص، انتشار فیلم و تصاویر شخصی آنان، نشر اکاذیب، توهین و فحاشی، نشر فیلم‌های مستهجن و مواردی از این قبیل از دسته جرائم غیرمالی رایانه‌ای بوده که می‌توان با کمک وکیل سایبری، آن‌ها را پیگیری کرد.

وکیل سایبری-کاماپرس

دریافت مشاوره حقوقی از بهترین وکیل سایبری

هر شخصی ممکن است در بستر اینترنت، قربانی جرائم سایبری شود. چه این که از طریق فضای مجازی در معرض قلدری، زورگویی یا اخاذی قرار گیرد یا قربانی کلاهبرداری و سرقت شود. در هر موردی می‌توان با مراجعه به یک وکیل سایبری باتجربه و ماهر و مشاوره گرفتن از او، از تبعات و عواقب جرم بر قربانی کاست و از حقوق او دفاع کرد.

وکیل سایبری همراه با فرد در هر مرحله از پرونده در دادگاه حضور پیدا کرده و از حقوق موکل خود دفاع می‌کند. او با تخصص و تجربه خود می‌تواند به بهبود وضعیت حقوقی فرد در مقابل جرائم رایانه‌ای کمک کند و در صورت نیاز نمایندگی کامل فرد را برعهده گیرد.

افراد برای استفاده از خدمات وکیل سایبری و کمک گرفتن از آنها می‌توانند از وکلای پایه یک دادگستری موسسه‌های حقوقی معتبر همچون «موسسه حقوقی دادپویان» کمک بگیرند. متقاضیان برای اطلاع بیشتر از خدمات و ویژگی‌های متنوع این موسسه حقوقی می‌توانند به وبسایت https://dadpouyan.vip مراجعه کنند یا با شماره نلفن 02191307831 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : موسسه حقوقی دادپویان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز