همه آنچه باید درباره آلومینیوم ایران بدانید

آلومینیوم سازی
لست سکند

سبکی، انعطاف‌پذیری و قابلیت تبدیل به آلیاژهای مختلف، از جالب‌ترین خواص آلومینیوم است؛ فلزی که از اوایل قرن بیستم مورد توجه جهانیان قرار گرفت و در دهه چهل نیز با راه‌اندازی «ایرالکو»، شرکت آلومینیوم ایران، عنوان اولین تولیدکننده آلومینیوم خاورمیانه را نصیب کشور کرد.

در ادامه کاماپرس به ۱۲ ویژگی شرکت آلومینیوم ایران می‌پردازد که دانستن‌شان برای صنعتگران این حوزه جالب خواهد بود؛

۱. شرکت «آلومینیوم ایران» یا «ایرالکو» به عنوان بزرگترین شرکت آلومینیوم‌سازی ایران، در کیلومتر پنج جاده اراک تهران واقع شده است. این شرکت در سال ۱۳۴۶ برای اولین بار، موضوع تاسیس کارخانه آلومینیوم ایران به تصویب هیأت دولت رسید و سپس اقدامات مربوط به نصب تاسیسات و ساختمان از سال ۱۳۴۷ در مساحتی به وسعت ۲۳۲ هکتار آغاز شد.

۲. این شرکت در سال ۱۳۵۱، با ظرفیت ۴۵ هزار تن در سال و با وجود دو خط تولید به بهره‌برداری رسید. اولین شمش آلومینیوم خاورمیانه در شهر اراک، به عنوان قطب چهارم صنعت کشور، تولید شد.  این شرکت با نماد «فایرا» در بورس اوراق بهادار تهران نیز حضور دارد و رکورد تولید در بیش از چهار دهه فعالیت تولیدی و اقتصادی را شکسته است.

۳. بنیان‌گذاران ایرالکو، ایدرو -سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران- و رینولدز آمریکا هستند و در حال حاضر احمد مجیدی، مدیرعامل اجرایی این شرکت را به عهده دارد.

راز آسمان پایتخت

۴. شرکت آلومینیوم ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و افزودن سه خط تولید دیگر، ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه را به ۱۲۰ هزار تن در سال رساند که شامل انواع شمش‌ها به صورت تی بار، هزار پوندی، آلیاژهای ریخته‌گری، بیلت، اسلب و … است.

۵. این شرکت که عضو بازارهای بورس فلزات لندن و تهران است، به منظور رعایت مسائل زیست‌محیطی، کارخانه تولید آلومینیوم را با تکنولوژی ۲۰۰ کیلو آمپر در سال ۱۳۸۶ به بهره‌برداری رساند؛ به این ترتیب ظرفیت تولید این شرکت، با احتساب خروج خطوط ۱ و ۲ کارگاه قدیمی آن، به بیش از ۱۷۵ هزار تن در سال رسیده است.

۶. ایرالکو عضو ۱۰۰ شرکت برتر ایران بوده که با تولید آلومینیوم با درجه خلوص ۹۹.۸۶درصد، تامین‌کننده شمش آلومینیوم مورد استفاده صنایع ساختمانی، هوافضا، بسته‌بندی، بهداشتی، حمل و نقل، الکتریکی و … است.

۷. میزان تقاضا و فروش برای شمش خالص آلومینیومی شرکت آلومینیوم ایران در مهرماه ۹۸ نسبت به شهریور ۴۵ درصد افزایش داشته و این افزایش میزان فروش نسبت به سال گذشته ۹۵ درصد بوده است.

۸. از ظرفیت ۲۵۰ هزار تنی تولید سالانه آلومینیوم در کشور، ۱۸۰ هزار تن شمش آلومینیوم در ایرالکو تولید شده است و این شرکت با تمام ظرفیت در مدار تولید قرار دارد؛ در حال حاضر حدود ۱۱هزار کارخانه و کارگاه با بیش از ۲۵۰ هزار نفر در صنایع وابسته به آلومینیوم در کشور اشتغال دارند.

۹. شرکت آلومینیوم ایران به منظور استفاده از آخرین دستاوردهای مدیریتی، علمی، فنی و تکنولوژی در جهت ارائه محصولات باکیفیت، کاهش هزینه‌ها، کاهش قیمت تمام شده حفاظت از محیط‌زیست و صیانت از نیروی انسانی، سیستم مدیریت یکپارچه را استقرار و ایجاد کرده است.

۱۰. این شرکت دارای استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت، سیستم مدیریت زیست‌محیطی و همچنین سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی است.

۱۱. شرکت آلومینیوم ایران جوایز و افتخارات متعددی دارد که از جمله آنها می‌توان صادرکننده نمونه استان مرکزی و کشور برای سالیان متوالی، واحد نمونه صنعتی، صادرکننده نمونه و پیشکسوت استان مرکزی، صادرکننده ملی، تندیس و لوح تقدیر چندین همایش و نمایشگاه داخلی و بین‌المللی و لوح و تندیس کارآفرین نمونه و اثرگذار بر اقتصاد مقاومتی را نام برد.

۱۲. ایرالکو در نمایشگاه‌های متعدد از جمله نمایشگاه تخصصی صنعت، معدن و ابزارآلات استان مرکزی سال ۹۸، نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو سال ۹۸، نمایشگاه بین‌المللی آلومینیوم ایران سال ۹۷،  نمایشگاه آلومینیوم استانبول سال ۹۶ و… حضور داشته است.

مرتبط با : آلومینیوم ایران
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز