نکات مهم برای شرکت در آزمون یوس ترکیه

ازمون یوس-کاماپرس
تور لحظه آخری-کاماپرس

اگر به‌دنبال مهاجرت تحصیلی به ترکیه هستید، احتمالا چند بار نام آزمون یوس به گوشتان خورده است. آشنایی با آزمون یوس ترکیه به‌عنوان یکی از معیارهای اساسی برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های این کشور ضرورت دارد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ وام بانکی، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

به گزارش کاماپرس، مهاجرت تحصیلی به ترکیه به‌واسطه نزدیکی‌اش به ایران، سطح بالای رفاه، مقرون به صرفه و بودن و آموزش عالی استاندارد، یکی از گزینه‌های محبوب دانشجویان است. متقاضیان تحصیل در ترکیه برای ورود به دانشگاه‌های این کشور باید در آزمون یوس ثبت‌نام کرده و پس از پرداخت هزینه اعلام شده در زمان مقرر در این امتحان شرکت کنند. در حال حاضر هر یک از دانشگاه‌های ترکیه به‌صورت جداگانه آزمون یوس را برگزار می‌کند.

این گزارش به بررسی شرایط شرکت در آزمون یوس ترکیه ‌پرداخته است.

آزمون یوس چیست؟

آزمون یوس (YOS) یا همان Yabanci Uyruklu Öğrenci Sinavi، آزمون ورودی دانشگاه‌های دولتی و برخی از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه برای پذیرش دانشجویان خارجی است. این آزمون برای داوطلبان تحصیل در مقطع کارشناسی و همچنین دکتری در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و نظایر آن در نظر گرفته شده و هر ساله در یک نوبت و زیر نظر سازمان سنجش ترکیه برگزار می‌شود.

راز آسمان پایتخت

آزمون یوس در حال حاضر به‌صورت مرکزی نبوده و هر یک از دانشگاه‌های دولتی ترکیه آزمون مختص به خود را طراحی و برگزار می‌کند. این آزمون از دو بخش سوالات مرتبط با هوش-ریاضی و زبان ترکی تشکیل شده و توانایی تفکر تحلیلی داوطلب را مورد آزمایش قرار می‌دهد.

شرایط شرکت در آزمون یوس

آزمون یوس ترکیه مانند دیگر آزمون‌های بین‌المللی از جمله آیلتس و تافل، شرایط و قوانین مخصوص به خود را دارد.

برخی از مهم‌ترین شرایط شرکت در آزمون یوس در ادامه بررسی شده است.

تابعیت خارجی: آزمون یوس ترکیه صرفا برای پذیرش دانشجویان خارجی برگزار شده و افرادی که تبعه ترکیه باشند، نیازی به شرکت در این آزمون ندارند. در واقع برای شرکت در آزمون یوس باید مقطع دبیرستان خود را خارج از کشور ترکیه گذرانده باشید.

مدرک دیپلم یا پیش‌دانشگاهی: برای شرکت در این آزمون باید دارای مدرک دیپلم یا مدرک پیش‌دانشگاهی بوده یا حداقل دانش‌‌آموز سال چهارم دبیرستان یا همان مقطع پیش‌دانشگاهی باشید.

آشنایی با زبان ترکیه: شرکت در آزمون یوس نیازی به تسلط کامل به زبان ترکی نداشته و می‌توانید با کسب نمره قابل قبول در آزمون آیلتس، از امکان تحصیل به زبان انگلیسی بهره‌مند شوید؛ با این حال اگر قصد دارید از دانشگاه‌های غیرانگلیسی زبان پذیرش بگیرید، باید با زبان ترکی آشنا باشید.

سایر شرایط: سایر شرایط شرکت در آزمون یوس شامل همراه داشتن اصل پاسپورت، خروج از جلسه آزمون با هماهنگی قبلی و خارج کردن برگه امتحانی با هماهنگی است؛ ضمن این‌که همراه داشتن ساعت مچی و خوراکی در جلسه امتحان ممنوع است.

زمان ثبت‌نام آزمون یوس

با توجه به این‌که آزمون یوس توسط هر یک از دانشگاه‌های ترکیه به صورت مجزا برگزار می‌شود، زمان ثبت‌نام آزمون یوس و حتی زمان اعلام نتایج برای هر دانشگاه متفاوت است. با این حال به‌طور معمول زمان ثبت‌نام اکثر دانشگاه‌ها از فروردین ماه شروع می‌شود؛  از این رو بهتر است که برای داشتن آمادگی و مطالعه، زمان ثبت‌نام آزمون یوس در دانشگاه موردنظر را چک کنید.

اگر ساکن ترکیه باشید، باید در حوزه آزمونی دانشگاه موردنظر خود حاضر شوید؛ این در حالی است که برای افراد ساکن در ایران، این آزمون در دو شهر تهران و تبریز برگزار می‌شود.

هزینه ثبت‌نام آزمون یوس ترکیه

هزینه ثبت‌نام آزمون یوس در هر دانشگاه با توجه به سطح سوالات، یک مرحله‌ای یا چند مرحله‌ای بودن و مواردی از این دست متفاوت است؛ با این حال قیمت آزمون یوس احتمالا بین 20 تا 100 دلار خواهد بود.

میزان اعتبار آزمون یوس و نمره قبولی

آزمون یوس مختص ورودی دانشگاه‌های ترکیه بوده و تنها در همین کشور و برای مدت دو سال اعتبار دارد؛ ضمن این‌که نتیجه آزمون یوس هر دانشگاه نیز تنها برای همان دانشگاه معتبر است. این آزمون اعتبار بین‌المللی نداشته و در دو کشور قبرس شمالی و ترکیه مورد تایید است.

با این حال از نظر اعتبار بومی و در داخل کشور ترکیه، سطح سوالات ریاضی در این آزمون در مقایسه با آزمون‌های مشابه سخت‌تر بوده و تعداد داوطلبان شرکت در آزمون یوس نیز حدود 240 برابر از داوطلبان آزمون TYT-AYT کم‌تر است؛ از این رو قبولی در این آزمون تا نزدیک به 9 برابر شانس پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه را افزایش می‌دهد.

ازمون یوس-کاماپرس

نحوه اعتراض به نتیجه آزمون یوس

دانشگاه‌های برگزارکننده آزمون یوس، مانند روز برگزاری و روز اعلام نتایج، یک بازه زمانی مخصوص را نیز برای اعتراض به نتیجه آزمون یوس اعلام می‌کنند. شما می‌توانید در مدت زمان مشخص شده، به‌راحتی اعتراض خود را ثبت کرده و منتظر بررسی آن توسط دانشگاه باشید که در صورت موجه بودن اعتراض، مبلغ پرداختی به حساب شما برگشت داده می‌شود.

مهاجر دانش

موسسه مهاجرتی “مهاجر دانش”، به‌عنوان یک مجموعه تخصصی و معتبر در زمینه خدمات مشاوره تحصیلی در ترکیه فعالیت می‌کند. این مجموعه با بهره‌مندی از پرسنل متخصص و مجرب در تمام مراحل مهاجرت تحصیلی به ترکیه از جمله شرکت در آزمون یوس، اخذ پذیرش، درخواست ویزا، پرداخت هزینه‌های تحصیلی و امثال آن در کنار شما خواهد بود.

خدمات ویژه مجموعه مهاجر دانش شامل مشاوره تلفنی، مشاوره حضوری، ارزیابی و آماده‌سازی مدارک، ثبت‌نام و پشتیبانی کامل است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به وبسایت این مجموعه به آدرس http://mohajerdanesh.com مراجعه کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : موسسه آباد مهاجر دانش
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز