معرفی چند نکته کاربردی در برطرف کردن تنبلی تخمدان

رفع تنبلی تخمدان-کاماپرس
لست سکند

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا تنبلی تخمدان علاوه بر مشکلات باروری که به دلیل عدم تعادل هورمونی ایجاد می‌کند، پیامدهای دیگری نیز دارد. برای مثال زنان مبتلا به تنبلی تخمدان ممکن است بیشتر احساس خستگی کنند. علاوه بر این، اگر PCOS تشخیص داده نشود و درمان نشود، می‌تواند منجر به عوارضی مانند افزایش وزن، دیابت نوع 2 و خطر حمله قلبی شود. در واقع این عارضه زنان مختلف را به روش‌های مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کاماپرس در ادامه مطلب به بیان نکاتی درباره تنبلی تخمدان می‌پردازد.

 نشانه های تنبلی تخمدان چیست؟

متخصصان PCOS را به عنوان سندرمی تعریف کرده‌اند که با داشتن حداقل دو مورد از سه علامت زیر مشخص می‌شود:

  • اختلالات چرخه قاعدگی (قاعدگی نامنظم یا عدم وجود قاعدگی)؛ که این امر نشان‌دهنده تخمک‌گذاری نامرتب یا غایب (عدم تخمک‌گذاری) است.
  • افزایش سطح تستوسترون یا علائمی که نشان‌دهنده افزایش سطح آندروژن است؛ مانند هیرسوتیسم (رشد موهای زائد)، ریزش مو با الگوی مردانه، آکنه بیش فعال در پوست.
  • وجود فولیکول‌های چندگانه کوچک (کیست‌ها) که در سونوگرافی دیده می‌شود و در اطراف خارج تخمدان قرار گرفته‌اند.

البته می‌توان گفت تشخیص PCOS آسان نیست زیرا علائم بیماران اغلب با یکدیگر متفاوت هست. به عنوان مثال، برخی زنان ممکن است اضافه وزن داشته باشند و برخی دیگر لاغر باشند.

آیا PCOS باعث خستگی می‌شود؟

عدم تعادل هورمونی مرتبط با سندرم تخمدان پلی‌کیستیک می‌تواند باعث شود که شما احساس تنبلی و بی‌حالی کنید که این موضوع نیز می‌تواند با مقاومت به انسولین مرتبط باشد (وضعیتی که در اکثر زنان مبتلا به PCOS وجود دارد).

راز آسمان پایتخت

گاهی اوقات زنان مبتلا به تنبلی تخمدان در طول سیکل قاعدگی خود خونریزی شدیدتری را تجربه می‌کنند. نام فنی این اتفاق منوراژی (menorrhagia) است و به دلیل سطوح پایین پروژسترون مرتبط با PCOS ایجاد می‌شود. منوراژی با خونریزی شدیدی همراه است که هفت روز یا بیشتر طول می‌کشد. خونریزی بیش از حد ممکن است باعث کاهش سطح آهن و درنتیجه منجر به کم‌خونی و فقر آهن شود که علائم آن شامل رنگ‌پریدگی پوست، ضعف و خستگی است.

با این حال، راه‌هایی برای درمان خانگی تنبلی تخمدان و مبارزه با خستگی ناشی از آن وجود دارد که در ادامه معرفی می‌کنیم.

سعی کنید رژیم غذایی خود را متعادل کنید

دستیابی به تعادل مناسب در گروه‌های غذایی در بشقاب شما می‌تواند تغییرات مهمی در شرایط شما ایجاد کند. سعی کنید نیمی از بشقاب خود را با سبزیجات کم نشاسته مانند سبزیجات برگ‌دار، گل کلم و هویج بپوشانید. همیشه اطمینان حاصل کنید که یک صبحانه مقوی، شامل تعداد معینی کالری می‌خورید تا سطح قند خون خود را در اوایل روز متعادل کنید. غذاهای غنی از آهن بخورید و این غذاها را با ویتامین C همراه کنید. ویتامین C جذب آهن را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

تنبلی تخمدان-کاماپرس

نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب کافی در طول روز ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ انرژی است. حداقل هشت لیوان آب در روز بنوشید تا سطح آمادگی بدنی خود را در تمام طول روز حفظ کنید.

بیشتر ورزش کنید

انجام برخی تمرینات بدنی به مدت 30 دقیقه بین سه تا پنج بار در هفته باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید. یافتن رشته‌ای که واقعاً از انجام آن لذت می‌برید، کلید حفظ یک فعالیت ورزشی است، بنابراین به آزمایش فعالیت‌های مختلف ادامه دهید تا زمانی که ورزش مناسب خود را پیدا کنید.

خواب خود را بهبود بخشید

سعی کنید هر روز در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید. قبل از رفتن به رختخواب، از خوردن وعده‌های غذایی سنگین خودداری کنید و بعد از ظهر کافئین ننوشید و به‌طور کلی مصرف کافئین را کاهش دهید. همچنین کاری را انجام دهید که در زمان استراحت قبل از خواب آرامش‌بخش است، مانند حمام کردن یا خواندن کتاب.

مکمل مصرف کنید

اگر PCOS دارید و علائم خستگی را تجربه می‌کنید، مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها می‌تواند به تعادل بدن شما کمک کند. همچنین ممکن است پزشک مصرف ویتامین D و قرص آهن را برای مبارزه با کم‌خونی به شما توصیه کند.

انتهای پیام

مرتبط با : رادینا سلامت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز