محمدتقی ایروانی ؛ داستان مرد فیل نشان

لست سکند

مجموعه کتاب‌های موقعیت تجار و صاحبان صنایع در عصر پهلوی حاصل مطالعات، پژوهش‌ها و مصاحبه‌های علی‌اصغر سعیدی، استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه تهران است. او. در یکی از این مجموعه کتاب‌ها به سراغ زندگی موسس کفش ملی رفته است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، «محمدرحیم متقی ایروانی»، پیشتاز صنعت مدرن کفش و بنیانگذار کفش ملی است. وی از خانواده ای تجارتپیشه در شیراز برخاست و بعد از پایان تحصیلات دانشگاهی به تولید انبوه کفش روی آورد. ایروانی نخستین شبکه گسترده توزیع مدرن کفش در ایران را با تاسیس فروشگاه های زنجیره ای کفش ملی در شهرهای ایران تاسیس کرد. كتاب «موقعيت تجار و صاحبان صنايع در دوره پهلوی (زندگي و كارنامه محمد رحيم متقي ايروانی)» ضمن مطالعه نظام تولید و توزیع گروه صنعتی ملی، پیامدهای این فعالیت‌ها در فضاهای خرید شهرها بررسی گردیده است.

 

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

در مجموعۀ «موقعیت تجّار و صاحبان صنایع در ایرانِ عصر پهلوی» گوشه‌ای از تاریخ ایران مدرن، از چشم‌انداز اقتصاد و صنعت و تجارت و کسب‌وکار، تصویر می‌شود و روایت‌هایی از صنایعی تأثیرگذار در زندگی مردم ایران و چگونگی پدید آمدن و رشد این صنایع و نیز فرجام آن‌ها ارائه می‌شود. این روایت‌ها در کنار هم تصویری می‌سازند از تاریخ صنعتی‌شدن ایران و تحولاتی که با تاسیس صنایع گوناگون در ایران و زندگی مردم ایران پدید آمد.

کتاب »زندگی و کارنامه محمدرحیم متقی ایروانی« از پیشگفتار، مقدمه، چهارده فصل، گاهنامه زندگی رحیم ایروانی و دو پیوست تشکیل شده است.

فصل‌های چهارده‌گانه کتاب »زندگی و کارنامه محمدرحیم متقی ایروانی» عبارتند از: موقعیت تجار از قاجار تا پهلوی، از کودکی تا ازدواج، تحصیل در کالج اصفهان، تحصیل در دانشگاه تهران، آغاز مکانیزه کردن صنعت کفش، توسعه شرکت‌های گروه صنعتی ملی (1357 – 1336)، فوردیسم ایرانی در گروه صنعتی ملی، خانواده بزرگ کفش ملی، آگهی‌های کفش ملی، از پاساژ استاندارد تا فروشگاه‌های کفش ملی، اعتبارات و منابع تأمین مالی سرمایه‌گذاری، مسئولیت اجتماعی کارآفرین، ارتباط رحیم ایروانی با حوزه سیاست و میراث ایروانی در صنعت مدرن کفش ایران.

این کتاب توسط علی اصغر سعیدی فریدون شیرین کام نوشته و توسط انتشارات گام‌نو منتشر شده است.

انتهای پیام

مرتبط با : کفش ملیگام نو
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز