معرفی کتاب عربستان از درون؛ مدرنیته و جاهلیت

لست سکند

کشورهای بسته خاورمیانه، شرق آسیا و آفریقا همیشه یک سوژه جذاب برای مخاطبان جهانی هستند. همین ایده باعث شد تا «رابرت لیسی» چند سالی از زندگی‌اش را حدفاصل لندن تا ریاض صرف کند و کتاب «عربستان از درون» را بنویسد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، رابرت لیسی، روزنامه‌نگار و تاریخ‌نویس نامدار بریتانیایی است که تلاش کرده در یک تحقیق چند ساله تصویری کمتر دیده شده از عربستان سعودی را در مقابل دیدگان مخاطب جهانی قرار دهد. در این کتاب فرازهای مهمی از تاریخ معاصر عربستان نظیر  تصرف خونین مسجد جامع مکه در سال ۱۹۷۹، جنگ خلیج فارس، ماجرای یازده سپتامبر  و تاثیرش روی روابط آمریکا و عربستان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رابرت لیسی برای نوشتن این کتاب تنها درگیر جریان زندگی در شهرهای بزرگ و حانواده‌های قدرتمند و ثروتمند نشده و به اقصی نقاط عربستان سفر کرده است. با شاهزاده‌های زیادی گفت‌وگو کرده و به قبایل و طوایف زیادی سر زده و با آنها گفت‌وگو کرده است. از دل این گفت‌وگوها هم تصویر مدرنی از عربستان ترسیم شده و هم گاهی خواننده از رفتارهای قرون وسطایی موجود در عربستان شگفت‌زده می‌شود.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

نحوه تقسیم کار بین قدرت دینی و قدرت سیاسی، نقش شاهزادگان، مسئله انتصاب حاکمان، وضعیت زنان و جوانان در عربستان، وضعیت اقلیت شیعیان در عربستان، روحانیون سلفی و تاریخ و ریشه حضور و قدرت آنها در عربستان، چاه‌های نفت و نقش انکارنشدنی‌شان در وضعیت کنونی عربستان مجموعه ای از سرفصل‌هایی است که رابرت لیسی در این کتاب به آن پرداخته است. عربستان از درون را انتشارات کویر با ترجمه محمدعلی عسگری منتشر کرده است.

انتهای پیام

مرتبط با : کویر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز